Łódz zachowała się mniej wiecej w 1/2-2/3 całości, przy czym wiecej zachowało się lewej burty, zdecydowanie mniej prawej (lewa byla głębiej, łódz prawdopodobnie przechyliła się na lewą burtę i tak zatonęła, a potem pokryła się mułem, szlamem.. ziemią.. (orientacyjna zachowana część zakolorowana jest na żółto).
W związku z wątpliwościami co do rekonstrukcji niektórych elementów, mam prośbę do wszystkich, podkreślam: WSZYSTKICH Kogowiczów, aby przemyśleli, i spróbowali przedstawić z uzasadnieniem swoje zdanie na 4 tematy:
1. Kwestia napędu żaglowego. Nie zachowały się ślady gniazda masztu.. ale gnizada masztu w łodziach pomorskich były niewielkie, przy lub na wrędze środkowej.. mogło więc nie dotrwać do naszych czasów, wszak dużo z łodzi w naturalny sposób "zniknęło". łódz w części rufowej posiadała trzy krzywulce-pachołki wystające poza burte. Smolarek sugerował, że mogły one służyć do okładania lin żagla. Łodź z Lądu miała ponad 10 m, (prawdop. 10,7 m) a więc niewiele mniejsza od znanych łodzi pomorskich których wielkość wachała się od 11 do 13,70 m, a które miały żagiel. Łódź ta pływała napewno po Warcie, ale nie wykluczone, że także po jeziorach , wg badań dendro, zbudowana została najpewniej w okolicach Wrocławia, z tamtych drzew.
2. Jeśli nie żagiel, lub obok żagla (jak to w pomorskich) to jaki napęd? nie znaleziono żadnych elementów moących być dulkami. napewno nie było dulek wyciętych w ostatniej klepce.. ale mogły być dołożone , haczykowate, które się nie zachowały. Mogły też być napędem żerdzie, i odpychanie się od dna.. ale.. łódź jednak dość duża, a Warta o różnej głębokości, z wirami...
3. Był ster czy go nie było? jak bez steru można było sterować tak dużą łodzią? żerdziami? dałoby sie?
4. Wzmocnienia- ławy poprzeczne. Nie zachowały się slady takowych, ale napewno musiały być. Ale jak ułożone, gdzie? na wręgach, czy może na półwręgach też? jeśli tak, to na których najbardziej prawdopodobne? Łodz ta nie była budowana na wręgach, ale zapewne metodą skorupową, później wzmacniana wręgami, dennikami i "połwręgami" na burtach... (Ślady po kołkach i ich brak świadczą, że tak była budowana, a nie że to wynik niezachowania się części wręg)
rysunek jest odręczny, poglądowy, więc proszę nie zwracać uwagi na brak symetrii, czy nierównoległości etc
