Strona 10 z 11
Re: Olinowanie HMS Victory
: 28 maja 2017, 18:52
autor: Jarcio
Krzysztofie. W tym wątku nie ma spóźnionych pytań, wszystko jest do wyjaśnienia i ewentualnej zmiany, jeśli coś się nie zgadza, nawet jeśli dotyczy to bardzo zamierzchłych wpisów
Informacja, że pendant na bezanie jest pojedyncza pochodzi właśnie z książki Longridge'a. Na stronie 228 jest taki opis "The mizen lower pendant was 16 ft long and single". Przy czym, pod pojęciem pojedyncza, abyśmy dobrze się rozumieli, pojmuję jedną pendant na każdej burcie.
Re: Olinowanie HMS Victory
: 28 maja 2017, 20:01
autor: kbuczen
Faktycznie - opisane jest tak jak podałeś . Ja oparłem sie na planach zamieszczony w tej książce (plan 6) i tam na bezanie są 2 , tak jak na pozostałych .
McGowan - 1 pendant
Anatomy of the ship - 2
No i Caldercraft -2
Taki szczegół , a trzeba coś wybrać

Re: Olinowanie HMS Victory
: 12 lut 2018, 12:13
autor: Jarcio
Gejtawa (clue line) – (średnica 0,2 mm) – stały koniec liny mocowany jest do rogu szotowego, dalej gejtawa przechodzi przez blok gejtawy (długość 2 mm), zamocowany do rei przewiązem, ok. 10 mm na zewnątrz szponów, następnie przez pojedynczy blok (długość 2 mm) zamocowany dookoła rufowej, poprzecznej belki salingu fokstengi i w dół w kierunku pokładu gdzie odkładana jest na knadze mocowanej do siódmej wanty foka (licząc od dziobu).
Re: Olinowanie HMS Victory
: 12 lut 2018, 12:28
autor: Jarcio
Szot (sheet) – (średnica 0,2 mm) – stała część mocowana jest do rogu szotowego, dalej lina przechodzi przez snatch block (rysunek po prawej stronie; nie znalazłem polskiego odpowiednika dla nazwy tego bloku) zamocowany po rufowej stronie fokmarsrei, następnie biegnie wzdłuż rei i przechodzi przez pojedynczy blok (długość 2,5 mm) zamocowany tuż obok szponów i bloku gejtawy fokmarsla. Dalej szot biegnie wzdłuż masztu i ostatecznie jest odkładany na szóstej knadze na fokwancie (licząc od dziobu).
Re: Olinowanie HMS Victory
: 16 mar 2018, 12:35
autor: kbuczen
Kontynuując olinowanie na swoim modelu spotkałem się z różnie przedstawionym układem podwantek np na fokmaszcie . Przeważnie rozpoczynają się tak jak podałeś od 2 wanty . Natomiast nie są wiązane do każdej kolejnej wanty (np McGovan , Longridge ) -przeważnie pomijana jest 6 wanta i dalej podwantki wiązane są do 2 kolejnych .
Czy był jakiś schemat w wiązaniu podwantek do want ?
Jak myślicie ?
Re: Olinowanie HMS Victory
: 16 mar 2018, 18:19
autor: TomekA
Ilustracja z Longridge'a pokazujaca ten detal (jedna z dwoch metod zamocowania podwantek do want).
Re: Olinowanie HMS Victory
: 16 mar 2018, 18:30
autor: kbuczen
Dziekuję za odpowiedź .Zastanawiałem się jednak nad układem tzn pominięciem niektórych want w wiązaniu do nich podwantek . W schematach jest np pominięta wanta 1 i 6 na fokmaszcie . Czy tak powinno być ?
Re: Olinowanie HMS Victory
: 16 mar 2018, 21:07
autor: TomekA
Re: Olinowanie HMS Victory
: 16 mar 2018, 21:09
autor: kbuczen
Dziękuje Tomku

Tak też zrobię.
Pozdrawiam
Re: Olinowanie HMS Victory
: 17 mar 2018, 01:07
autor: TomekA
A tu jest pokazana (skan z McGowana) ta druga metoda (Longridge tez przyznaje w swej ksiazce, ze jest ona bardziej prawdopodobna od tej pierwszej). Zwroc uwage na ilustracje w lewym dolnym rogu skanu, pt. "futtock shroud". Podwantki sa okrecane wokol preta (drewno) o nazwie futtock stave i spuszczane ku dolowi gdzie sa przywiazywane do wanty trzykrotnym lashing'iem.
Tak tez i ja zrobilem kiedys w swym modelu Victory.