Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • Ślizg Eco Expert - Strona 2
Strona 2 z 3

Re: Ślizg Eco Expert

: 26 lis 2012, 22:17
autor: futaba
Na pierwszym zdjęciu widać, że ten kadłub sporo już Cię kosztuje, a jak sam stwierdziłeś, to nie koniec wydatków. Gdybyś posłuchał kolegów, dawno pływałbyś bardzo dobrym modelem. Wał konstrukcyjnie jest ok, ale uważaj z tym teflonen. Wał powinien swobodnie się obracać i mieć bardzo dobre smarowanie bo jeśli tulejka będzie "za ciasna" to bardzo szybko ją zniszczy temperatura. Dziś mamy do dyspozycji znacznie lepsze tworzywa na tulejki niż teflon. Ja osobiście robię je z tworzywa o nazwie Ketron PEEK. W porównaniu z teflonem ma dużo niższy współczynnik tarcia i znacznie większa odporność na temperaturę. Można kupić gotowe tulejki lub zrobić je samemu kupując tworzywo (dość drogie) lub pozyskując materiał z odpadów (np. pierścienie uszczelniające w zaworach kulowych do wysokich ciśnień i temperatur).

Re: Ślizg Eco Expert

: 27 lis 2012, 18:06
autor: Motyl
Na razie na kadłuby wydałem ok 60zł. Więc nic strasznego a doświadczenie które zdobywam jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za cenną informacje jaką jest Ketron PEEK, na pewno w przyszłości wypróbuje ;)

Re: Ślizg Eco Expert

: 12 kwie 2013, 11:12
autor: Motyl
Postępy z prac ciąg dalszy :D
Kadłub gotowy.
Góra wstępnie zmatowiona.
Góra wstępnie zmatowiona.


Pierwsze 'wodowanie'. Kadłub w miejscu wału i kolumny steru nie przecieka ;)
testwodny.jpg


Trzeba było na nowo zrobić sprzęgiełka ponieważ poprzednie wykonane na wiertarce kolumnowej nie były idealnie osiowo. Tokarka w ruch i po kłopocie, wszystkie idealne :mrgreen:
fi4 na fi2 , skręcane śrubkami 2.5mm
fi4 na fi2 , skręcane śrubkami 2.5mm


Chłodzenie silnika wykonane z miedzianej rurki fi 6 , gr ścianki 0.6mm. Wyginane w spiralę na sztandze.
chłodzenie.jpg


Gotowy element na pokładzie.
Gotowy element na pokładzie.
sprzęgło połączenie.jpg (221.83 KiB) Przejrzano 8539 razy


Kolumna steru z aluminiowego długopisu, zastosowałem panewki z tworzywa a nie łożyska żeby były mniej awaryjne.
ster.jpg


Postanowiłem wzmocnić wychodzący wał
wzmocnienie wału.jpg


Następnie przylutowałem i zalałem żywicą (jestem pod wrażeniem że laminat wytrzymuje tak dużą temperaturę, olej w wale zdążył mi się zagotować a żywica nawet nie poczerniała)
Lut topiłem od nagrzanego elementu. Bez stosowania pasty, tylko wyczyszczenie papierem ściernym i odtłuszczenie ekstrakcyjną.
Lut topiłem od nagrzanego elementu. Bez stosowania pasty, tylko wyczyszczenie papierem ściernym i odtłuszczenie ekstrakcyjną.


Tak wygląda aktualnie :P
Na dniach montowanie elektroniki i można zamykać górę.
Na dniach montowanie elektroniki i można zamykać górę.

Re: Ślizg Eco Expert

: 14 kwie 2013, 01:04
autor: futaba
Napiszę tak - nie jest dobrze. Poniżej masz fotki z opisami.

Twoje wykonanie sprzęgła ma dwie wady: <br />1. będzie generować potworne wibracje, które bardzo szybko rozkleją wszystko, co nie jest naprawdę dobrze sklejone, mogą uszkodzić elektronikę (odbiornik i regulator), rozwalą łożyska w silniku oraz odbije się to na głośności modelu<br />2. wystające łebki śrub bardzo chętnie uszkodzą każdy element który się do nich zbliży<br />Lepiej nagwintuj otwory &quot;na wylot&quot; i zastosuj to skręcenia wkręty zaciskowe (broki) takie jak na zdjęciu, 4 sztuki na sprzęgło.
Twoje wykonanie sprzęgła ma dwie wady:
1. będzie generować potworne wibracje, które bardzo szybko rozkleją wszystko, co nie jest naprawdę dobrze sklejone, mogą uszkodzić elektronikę (odbiornik i regulator), rozwalą łożyska w silniku oraz odbije się to na głośności modelu
2. wystające łebki śrub bardzo chętnie uszkodzą każdy element który się do nich zbliży
Lepiej nagwintuj otwory "na wylot" i zastosuj to skręcenia wkręty zaciskowe (broki) takie jak na zdjęciu, 4 sztuki na sprzęgło.
sprzeglo.jpg (45.47 KiB) Przejrzano 8406 razy


Tak powinna wyglądać chłodnica założona na silnik. Poza tym jeśli stosujesz rurkę silikonową, to nie musisz już jej zaciskać żadnymi drutami.
Tak powinna wyglądać chłodnica założona na silnik. Poza tym jeśli stosujesz rurkę silikonową, to nie musisz już jej zaciskać żadnymi drutami.
chlodnica_s.jpg (13.48 KiB) Przejrzano 8406 razy


Tak mniej więcej powinna wyglądać zwijana chłodnica do silnika i cienkościenna rurka aluminiowa zdecydowanie lepiej się nadaje do jej wykonania, poza tym jest też znacznie lżejsza. Twoje wykonanie na pewno silnika chłodzić nie będzie.
Tak mniej więcej powinna wyglądać zwijana chłodnica do silnika i cienkościenna rurka aluminiowa zdecydowanie lepiej się nadaje do jej wykonania, poza tym jest też znacznie lżejsza. Twoje wykonanie na pewno silnika chłodzić nie będzie.
chlodnica.jpg (16.52 KiB) Przejrzano 8406 razy


Wybrałeś jedno z najgorszych miejsc na wykonanie wlotu do układu chłodzenia. Kawitacja na śrubie skutecznie zmniejszy jego wydajność, a tak wystające rurki to niepotrzebny opór. Zeszlifuj je do powierzchni dna, będzie dużo lepiej.
Wybrałeś jedno z najgorszych miejsc na wykonanie wlotu do układu chłodzenia. Kawitacja na śrubie skutecznie zmniejszy jego wydajność, a tak wystające rurki to niepotrzebny opór. Zeszlifuj je do powierzchni dna, będzie dużo lepiej.

Re: Ślizg Eco Expert

: 14 kwie 2013, 12:39
autor: Motyl
Rurki oczywiście już dawno wyszlifowane ;)
1.jpg
1.jpg (255.25 KiB) Przejrzano 8303 razy


Szczerze mówiąc nie czuć ani nie słychać różnicy pomiędzy prawidłowymi a moimi sprzęgłami. Lecz posłucham się rady i zastosuję te na 4 robaczki. Mało roboty a będzie chociaż jeden prawidłowo wykonany element :lol:
2.jpg


Kurcze nie wziąłem pod uwagę negatywnych działań śruby, wzorowałem się tak mniej więcej w których częściach kadłuba ma być na podstawie Poznańskich modeli :roll:
poznan-092.jpg

poznan-096.jpg


Na razie wlotów jak i spirali nie będę zmieniać może nie będzie tak tragicznie z tym chłodzeniem.

Re: Ślizg Eco Expert

: 14 kwie 2013, 14:20
autor: futaba
Teraz trochę lepiej. Czekam na sklejenie kadłuba i wodowanie. Też mnie czeka sklejenie jednego kadłuba i jakoś od miesiąca nie mogę się za to zabrać :(
Te modele na zdjęciach nie są poznańskie tylko lubelskie, a fotki robiłem ja na Malcie w Poznaniu :D

Re: Ślizg Eco Expert

: 29 kwie 2013, 18:42
autor: Motyl
Kadłuby sklejone i aktualnie się malują. Jak wyschną będą focisze ;)

Focisze wykonania steru, pręt mosiężny fi4, wytoczony rowek pod pierścień segera a orczyk wykonany z płytki 1mm pokrytej z dwóch stron miedzią -> będzie lutowana już do gotowego ślizgu.

1.jpg
1.jpg (266.63 KiB) Przejrzano 8153 razy

gotowe.jpg

orczyk.jpg

Re: Ślizg Eco Expert

: 30 kwie 2013, 12:28
autor: futaba
Fajnie, że prace się posuwają, ale znowu przekombinowałeś :)
Po pierwsze, strasznie toporna oś steru, w zupełności wystarczyło by 2 lub 3 mm ale stalowa. Zbędny jest też ten pierścień segera. A jak to wszystko zmontujesz to bez lutownicy nie będziesz mógł zdemontować ani steru, ani wału napędowego. Zamiast tego orczyka z miedziowanego kompozytu zastosuj coś takiego: http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/MATERIALY-DO-BUDOWY-MODELI/78-Akcesoria/Dzwignie-lotek-i-sterow/Orczyk-Steru-Mini-4-mm-jednoramienny.html, wtedy wystarczy zrobić na osi steru lekkie nacięcie (spiłowanie) i całość masz demontowaną. Zamiast pierścienia segera zrób dławicę osi steru takiej długości, żeby sięgała aż do miejsca przykręcenia orczyka. Ster też lepiej zrobić z blaszki stalowej. Najlepszy materiał to wszelkiej maści spachelki czy pace metalowe.

Re: Ślizg Eco Expert

: 04 maja 2013, 13:00
autor: Motyl
Nie wiedziałem o takim orczyku, faktycznie dużo uprości :mrgreen:
Niestety stalowe odpada bo nie miałbym czym tego zespawać/zamigować :| Może w przyszłości jeśli to nie zda egzaminu wymieni się ;)

Kolorów przybywa. Farba to Dekoral, mają takie fajne małe puszeczki i szeroką palete kolorów w przystępnej cenie. Jak z wytrzymałością? To się okaże :D
kolor1.jpg

Re: Ślizg Eco Expert

: 31 maja 2013, 11:41
autor: Motyl
Pierwsze testy na wodzie za mną :D

Tak jak się spodziewałem model "żabkuje" przez co nie można wcisnąć na max drążka, tylko trzeba pływać na 60% mocy. W kolejnych testach będę dokładać ołowiu i mam nadzieje że będzie lepiej ;)
Chłodzenie chłodzi i to bardzo dobrze :mrgreen: Promień skrętu nie jest zawodniczy, ale jak dla mnie zadowalający. Przynajmniej bezpiecznie trzyma się wody i się nie wywraca. Pakiet trzyma 25 min więc nie ma źle :)

Krótki filmik, nagrywany telefonem więc bez szału.
http://www.youtube.com/watch?v=A1ygm0zT9cc