Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • Orkan zazdrości - Strona 12
Strona 12 z 30

Re: Orkan zazdrości

: 11 lut 2014, 23:13
autor: sina2
a pro po kotwic, tu są niezłe po 130 ton :)
http://www.betamar.com.pl/pl/sal2003

Re: Orkan zazdrości

: 12 lut 2014, 11:05
autor: Andrzej1
Po gruntownych przemyśleniach i poszukiwaniach, okazało się, że nie jest to kotwica Halla
tylko taka (dziękuję Jeskomowi) :
kotwicaWymKoga.JPG
kotwicaWymKoga.JPG (65.43 KiB) Przejrzano 6937 razy

Tylko takie kotwice mają zagiętą stopę.
I taka będzie.
Szacując wymiary kluzy i kotwicy wyszło mi, że oryginał waży 900 kg. Stąd pojawiły się wymiary.
No może odwrotnie, z wymiarów, a właściwie z jednego, wybrałem kotwicę.
Efekty przemyśliwań i pracy pilnikiem zaponiedługo.

Z ukłonami
Andrzej Korycki

P.S.
Dane ze strony :
http://www.sotra.net/bilder/filer/produ ... ckless.pdf

Kotwica Halla wygląda tak :
kotwicaHalaRys.JPG
kotwicaHalaRys.JPG (28.49 KiB) Przejrzano 6926 razy

Podobna, nieprawdaż ?, jak to kotwica.

Re: Orkan zazdrości

: 12 lut 2014, 14:27
autor: rekmak
Ta kotwica Spek to też nie taka jak na zdjęciu. Zależy gdzie była zrobiona, szli na skróty jak na poniższym zdjęciu.
Obrazek

Re: Orkan zazdrości

: 18 lut 2014, 15:06
autor: Andrzej1
No i kotwica stała się ciałem. Ta czarna to to ciało.
Gryf się rusza a i tak nie będzie jej widać.
kotwice.JPG

Z ukłonami
Andrzej Korycki

Re: Orkan zazdrości

: 06 mar 2014, 19:15
autor: Andrzej1
Witam

No to zabrałem się za wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych.
Na planach przedstawiana jest tak :
201403002.JPG

Z polistyrenu i mosiądzu udało mi się wymodzić takie cóś :
201403004.JPG

Jeszcze nie jest zmontowana, jeszcze być może będzie robiona nowa, jeszcze
może będę miał inne zamiary. Grzegorz75 proponował blaszki fototrawione.
Najpewniej wyglądałoby to dużo lepiej a na pewno w makro.
Do wykonania relingu zrobiłem taki oto szablon :
201403003.JPG

Ogrodzenie to wykonane jest z drutu mosiężnego 0.2 (pionowe fragmenty),
dwa dolne są z drutu miedzianego 0.2. Na rysunku stanowią dziesięciokąt. Mosiądz nie chciał
się tak układać. Góra z drutu mosiężnego 0.3. Góra ma być zbliżona do koła.
Ciekawe czy jak to zdejmę z szablonu czy będzie nadal przypominać to co na szablonie.
Pionowe druty mocowałem w szablonie oblutowując je. Bez tego nie dawało się
polutować choćby znośnie.
O zdejmowaniu z szablonu za poniedługo.
Z ukłonami
Andrzej Korycki

Re: Orkan zazdrości

: 06 mar 2014, 20:16
autor: Andrzej1
Po zdjęciu z szablonu i częściowym wyczyszczeniu wygląda to tak :
201403005.JPG

Do dalszej obróbki trzeba to nałożyć na wałek o odpowiedniej średnicy
bo to jest bardzo delikatne.

Z ukłonami
Andrzej Korycki

Re: Orkan zazdrości

: 06 mar 2014, 20:22
autor: oksal
Andrzej, wiem że to nie moja działka. Ale może by Ci było łatwiej zlutować to na początku na płaskiej powierzchni, potem na okrągłym kiju, następnie na kanciatym kiju i znów na kanciatym... Coś jak na tym rys.

andrzej_altyrelia.jpg


EDIT: spóźniłem się z radą, ale chciałem dobrze:)

Re: Orkan zazdrości

: 13 mar 2014, 16:05
autor: Andrzej1
Dzień dobry Szlachetny Oglądaczu.

Dziękuję Ci Adamie, ja nie jestem modelarzem, to i pewne modelarskie rozwiązania są dla mnie
tajemnicą. Czasem je wynajdę, a czasem wręcz odwrotnie ( czyli ciekawe co ? ).
Teraz najszło mnie na zepsucie kadłuba. Czyli na zamontowanie śrub, wałów oraz dławic sterów.
Ale najprzód trzeba to wszystko wykonać.
Plany przedstawiają się tak :
01Sruby.JPG

Wał śruby o średnicy 1.6mm podtrzymywany jest za dławicą w dwóch punktach.
Wał wykonany jest z elektrody spawalniczej do nierdzewki.
Tulejki przedstawiają się tak :
tulejka.jpg
tulejka.jpg (22.17 KiB) Przejrzano 5786 razy

Wykonanie tego bez tokarki byłoby to wysoce trudne.
Nie chciałem aby wał tłukł się w takiej tulejce dlatego na końcach postanowiłem dodać
łożyska ślizgowe (tulejki o średnicy wew. 1.6 i zewnętrznej 2.5 i szerokości 1mm).
W pierwszej chwili chciałem wykonać te tulejki z teflonu, ale w tych wymiarach było to
dla mnie niemożliwe. Dlatego wykonałem je z ketron peeku, który ma własności cierne
podobne do teflonu a obrabia się lepiej.
Owe łożyska wyglądają tak :
Lozyska.JPG
Lozyska.JPG (43.98 KiB) Przejrzano 5786 razy

i jest ich dwunastu.
Łożyska dają się wcisnąć w tulejki a pręt, który będzie wałem obraca się bez zbędnych oporów.
Połączenie tulejki z blaszką powinno być dość trwałe, dlatego zdecydowałem się na
nacięcie tulejki separatorem dentystycznym z nasypem diamentowym. Nie był to najlepszy
pomysł i ostatecznie nacinałem tarczą 0.3mm (też dentystyczną), ale o strukturze tarczy
do fleksa.
Nacinanie.JPG

Na zdjęciu jeszcze tarcza diamentowa i przyrząd do unieruchamiania tulejek. W zamyśle
do ich późniejszego lutowania też.

Wreszcie lutowanie. Lutowanie na tym przyrządzie było upierdliwe nad wyraz,
próba polutowania tego w powietrzu zakończyła się również fiaskiem.
Wymyśliłem więc inny przyrząd do lutowania:
Szablon.JPG
Szablon.JPG (66.85 KiB) Przejrzano 5786 razy

I zlutowane :
Polutowane.JPG

Wszystkie tulejki polutowane i część oczyszczona :
PolutowaneWs.JPG

Teraz dławice wałów i sterów i można to zamontować w kadłubie.

Z ukłonami
Andrzej Korycki

Re: Orkan zazdrości

: 21 mar 2014, 13:53
autor: Andrzej1
Dziędobry w niemodelarskim wątku pisanym przez niemodelarza.

W takcie przemyśliwań, wyjszło mnie, że do elementów napędu zalicza się również
sprzęgło łączące wał śruby z silnikiem napędowym. W tym wypadku trzy silniki z trzema wałami.
Wał jest 1.6mm a ośka silnika 3mm. Przeczytałem cały modelarski internet i nie znalazłem
niczego co by się do Orkana nadawało.
Przyciśnięty koniecznością wykonałem takie cóś :
Cardan1a.JPG

Cardan2a.JPG

Jest to prototyp na podstawie, którego wykonam sprzęgła właściwe.
Robiłem to tak :
Materiał : pręt mosiężny 6mm, pręt mosiężny 4 mm i drut mosiężny 0.8 mm.
Z pręta 6 mm zrobione są te części, które współpracują z wałami.
Taki cały element z jednego kawałka. Pręt zatoczyłem, aby widzieć oś pręta.
Wiertło ustawiłem tak aby przechodziło przez tę oś.
Wierciłem wiertłem widiowym na dużych obrotach otwór 0.8 mm.
Widiowym, bo takie wiertło nie ucieknie z osi (prędzej się złamie), przy bardzo dużych
obrotach oczywiście i powolutku.
Na tokarce wywierciłem na głębokość 4.5mm wiertłem 4 i poprawiłem 5.
Takie wiercenie pozwala na osiągnięcie lepszej jakości wierconych powierzchni.
Następnie wierciłem otwór na wał. W tej cieńszej części otwór uciekł, ale i tak jest nieźle.
To zgrubienie na końcu jest do mocowania na wale. Będzie w nim otwór gwintowany M2
i wkręcona śruba mocująca.
Po wytoczeniu całości miałem kieliszek z dziurką. Za pomocą tarczy dentystycznej
odciąłem niepotrzebne fragmenty. Całość lekko obrobiłem pilnikiem.
Kółko w środku (z pręta 4mm) :
Najpierw zatoczyłem koniec na tokarce i wtedy widziałem oś pręta.
Wietrlo 0.8 starałem się tak ustawić, aby przechodziło przez oś i wieciłem jeden otwór.
W wywiercony otwór wstawiłem wiertło i obróciłem pręt o 90 stopni. Wiertło
pozwalało na dość odkładne znalezienie kąta prostego. Maszyna nie była przestawiana,
więc od razu wszystko było w osi.
Na tokarce przewierciłem otwór 2mm i włożyłem trzy druty 0.8. Jeden przelotowo
a dwa niestety nie. Całość zalutowałem (po zmontowaniu oczywiście).
Luzów nie ma i wydaje się, że po drobnych zmianach wymiarów, można wykonać
wersje ostateczne. Jeszcze muszę sprawdzić, czy to nie hałasuje za zbytnio.

Z ukłonami
Andrzej Korycki

Re: Orkan zazdrości

: 21 mar 2014, 15:56
autor: rychenko
Witam
Oj Andrzeju Ty jak zwykle lubisz się napracować :lol: podziwiam Cię ze jesteś taki zawzięty , chciałbym Tobie poddać pod rozważenie może inna opcje a mianowicie kardany typu FLEXI , najmniejszą średnice jaka robią to 1,5mm a więc wystarczy abyś rozwiercił do 1,6mm bo taka masz oś na silniku .
http://www.gimmik.pl/Element_mosiezny_k ... ,8274.html