Cześć... zmotywowany waszymi wpisami postanowiłem wykonać test śruby w wodzie... Ponieważ model mieści mi się ledwo co w łazience trzeba było zrobić małe przemeblowanie... stół z kuchni wstawiłem do łazienki... dziobową część kadłuba oparłem o stół, rufową o krawędź wanny tak że był lekko rufą zanurzony w wodzie... zasilacz piko i ogień
kiedy podnosiłem rufę tak że śruba wychodziła z wody silnik robił "wrrrrrr" a kiedy opuszczałem rufę tak że śruba była cała w wodzie z "wrrrrrr" robiło się nagle "pyr pyr pyr pyr"
Motyw piękny bo dźwięk luzem pracującego napędu nagle zmienił się i dało się odczuć coraz większe napięcie na elementach... tym większe im śruba głębiej wchodziła w wodę...
Ale do rzeczy... silnik pochodził pół godziny i temperatura była ok... właściwie to jakiś dziwny ten silnik bo był ledwo co ciepły... Katowałem uczciwie ale tak by woda nie bryzgała na twarz

Test uważam zakończony sukcesem wychodzi na to że nieświadomie użyłem odpowiednich materiałów... ale o tym ostatecznie będę maił okazję przekonać się przy inauguracji wodowania... Jestem jednak rozczarowany bo miałem nadzieję że jak wezmę silnik na maksa to mi model zacznie troszkę wyskakiwać z wody... a to takie ciężkie bydle że ani drgnie... i tu na myśl przyszedł mi artykuł o regulatorze obrotów który ma zredukowany beg wsteczny aby nie podtopić modelu... hehe
Mam na uwadze słowa Ryszarda... że mogę usnąć jak ten model będzie pływał ledwo ledwo... ale patrzę że obracająca się śruba jak szalona w tym modelu po prostu nie pasuje... pozostaje mieć jedynie wiarę że rozmiar śruby zapewni odpowiedni Ciąg i wariackie obroty nie będą potrzebne... w kwestii mocy dzisiejszy test dał odpowiedź że tej nie brakuje... moc kosztuje zużycie energii i tu przyda się Grzegorz z amperomierzem

Ale z tym myślę że zaczekamy do wodowania...
Co do zanurzenia rozróżniam trzy ważne opcje:
1 zanurzenie które zakrywa ster strumieniowy w 100%
2 zanurzenie które zakrywa śrubę w 100%
3 zanurzenie maksymalne
ad1 aby zakryć ster strumieniowy muszę mieć zanurzenie ok 3,5cm - 4cm to zanurzenie traktuję jako minimalne
ad2 aby zakryć śrubę muszę mieć zanurzenie ok 8cm
ad3 aby osiągnąć zanurzenie na maksa muszę mieć zanurzenie ok 13 cm
zanurzenie które chcę osiągnąć oscyluje w przedziale 6cm-10cm
Tankowiec kiedy płynie na pusto wypełnia zbiorniki balastowe... nie mniej zbiorniki balastowe są na tyle małe w stosunku do wyporności że nie są w stanie dociążyć dziobu i skompensować ciężaru silnika i nadbudówki więc taki na pusto płynący tankowiec ma dziób zadarty ku górze...
http://www.adrenalinemotorsport.pl/aktu ... 107-000-km