Budrys napisał:
nie chciałbym być za bardzo upierdliwy pytaniami ale przydało by się ciut więcej szczegółów technicznych nt. wymiarów, montażu czy materiałów.
Pytaj o co tylko chcesz - wszystkie pytania mile widziane :)
CNC to dla mnie nowość i pewnie na wiele pytań nie będę znał odpowiedzi ,
ale jeżeli tylko będę umiał to oczywiście pomogę .
Mało kto się tym interesuje więc ograniczam się raczej do pokazania zdjęć ,
ale ok. postaram się coś więcej napisać .
Na zdjęciach wszystko wygląda bardzo ładnie i prosto do zrobienia ,
ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej :(
Np. wałki są hartowane powierzchniowo na głębokość około 0,6 mm
Obcięcie wałków , wyrównanie , nawiercenie 8 otworów i ich nagwintowanie w 4 wałkach fi 16 mm zajęło mi około 8 godzin !
Moja tokarka jest za słaba na gwintowanie takich otworów więc całe gwintowanie
odbyło się ręcznie , ale w tokarce - chodzi o idealnie osiowe otwory i gwinty .
Tak więc gwintownik oparty o suport , podparty konikiem i jazda ręcznie :)
Po 8 godzinach byłem wypompowany jak kot sąsiada :)
Identyczna praca z wałkami fi 12 (tylko 2 szt.) poszła nieco szybciej bo około 3,5 godz.
Elementy wózków osi X i Y są wykonane z tekstolitu
X - zielony tekstolit - bardzo twardy , zachowuje się dosłownie jak tafla szkła
Y - czerwony tekstolit
Mocowanie panewek w osi Z miało być wykonane z aluminium ,
ale jak widać na zdjęciach jest ze stali - ten element (Z) jest bardzo mały (38x85 mm)
ma sporo różnych otworów dlatego też uznałem że tekstolit mógłby okazać się za słaby .
Rozstaw wałków w osi :
X - 120 mm
Y - 150 mm
Z - 58 mm
Wszystkie elementy mocujące były frezowane parami tak jak na zdjęciach powyżej .
Chodzi oczywiście o identyczny rozstaw otworów na panewki .
Każdy z tych elementów ma w środku otwór na nakrętki śruby pociągowej .
Na każdej śrubie pociągowej będą dwie nakrętki w tym jedna do kasowania luzów na gwincie .
Panewki wykonane są z brązu .
Grubość ścianki w każdej panewce wynosi 2 mm
tak więc panewki na wałki fi 16 mają zewnętrzną średnicę 20 mm (z kołnierzem 23 mm)
a panewki na wałki fi 12 mają zewnętrzną średnicę 16 mm (z kołnierzem 19 mm)
Oczywiście znacznie lepsze byłoby zastosowanie łożysk liniowych ,
ale to może w następnej maszynce, której projekt już powstaje :)
Śruby pociągowe będą ze zwykłego pręta gwintowanego fi 10 mm o skoku gwintu 1,5 mm
Jest to o tyle nieszczęśliwe rozwiązanie że skok 1,5 mm nie zapewnia parzystej liczby kroków silnika na 1 mm posuwu :(
Silnik robi 200 kroków na obrót o 360 stopni - przy sterowaniu 1/10 kroku silnik musi zrobić 2000 kroków na obrót o 360 st.
Przy śrubie pociągowej 1,5 mm silnik musi wykonać 1333,33333 kroków na 1 mm
ponieważ na silniku idzie ustawić tylko pełne kroki to wykona on 1333 pomijając już wartość po przecinku .
Przy takim ustawieniu sterownika 1 krok to zaledwie 0,00075 mm tak więc myślę że jest to całkowicie pomijalny błąd :)
Silnik 1,89 Nm da na śrubie 10x1,5 mm moment obrotowy o wartości przekraczającej 250 Kg
(nie chce mi się dokładnie tego liczyć) tak więc siła będzie ogromna .
Pewnie o czymś zapomniałem tak więc Budrys masz pytania to wal śmiało !!!