Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • Frezarka CNC - Strona 4
Strona 4 z 16

Odp:Frezarka CNC

: 02 kwie 2007, 20:03
autor: Marecki
Pomysł ciekawy , ale konstrukcja faktycznie wiotka .

a druga maszynka ?

Odp:Frezarka CNC

: 03 kwie 2007, 12:24
autor: vegelus
W związku z pracami remontowymi i przycinaniem płytek w pomieszczeniu zwanym hucznie modelarnią nie mogę się tam połapać i nic znaleźć. Po za tym nie ma co pokazywać gdyż jest to kilka skręconych desek z zamontowanymi prowadnicami szufladowymi :)

Odp:Frezarka CNC

: 13 kwie 2007, 10:29
autor: Marecki
Budowa chwilowo stoi - czekam na potrzebne materiały ,
ale w międzyczasie kupiłem fajne wrzeciono Kressa .

Obrazek

Kress zastąpi Dremela który pierwotnie był planowany do tej maszynki ,
ale tu pojawia się mały problem, a mianowicie różnica w wadze obu napędów .
Dremel waży 440 g
Kress waży 1460 g
Obawiam się że wpłynie to negatywnie na sztywność konstrukcji
co niechybnie przełoży się na dokładność całej frezarki .

Odp:Frezarka CNC

: 16 kwie 2007, 15:33
autor: vegelus
No Marecki widzę, że bardzo profesjonalnie podchodzisz do tematu:)
Na cnc.info.pl polecali to wrzeciono jako jedno z tańszych pro rozwiązań

Odp:Frezarka CNC

: 17 kwie 2007, 13:40
autor: Budrys
vegelus napisał:
No Marecki widzę, że bardzo profesjonalnie podchodzisz do tematu


Ten typ wrzeciona pojawiał się w różnych relacjach z budowy obrabiarek cnc i to z pozytywnymi komentarzami. Wygląda, że to dobry wybór! :cheer: Jeśli można to proste pytanie: gdzie i za ile? :dry:

Odp:Frezarka CNC

: 17 kwie 2007, 14:22
autor: Marecki

Odp:Frezarka CNC

: 29 kwie 2007, 12:09
autor: Marecki
Przygotowanie elementów na oś Y :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Odp:Frezarka CNC

: 29 kwie 2007, 18:40
autor: Marecki
i oś Z :

Obrazek

Odp:Frezarka CNC

: 29 kwie 2007, 19:41
autor: Budrys
Witam.
Widzę, że oprzyrządowanie mechaniczne całkiem porządne! Można coś niecoś zmajstrować.:laugh:
Z ogromną ciekawością śledzę relację z postępu prac i nie chciałbym być za bardzo upierdliwy pytaniami ale przydało by się ciut więcej szczegółów technicznych nt. wymiarów, montażu czy materiałów. Można przy tym nie tylko coś podpatrzeć ale i sporo nauczyć :cheer:

Odp:Frezarka CNC

: 30 kwie 2007, 00:25
autor: Marecki
Budrys napisał:
nie chciałbym być za bardzo upierdliwy pytaniami ale przydało by się ciut więcej szczegółów technicznych nt. wymiarów, montażu czy materiałów.


Pytaj o co tylko chcesz - wszystkie pytania mile widziane :)
CNC to dla mnie nowość i pewnie na wiele pytań nie będę znał odpowiedzi ,
ale jeżeli tylko będę umiał to oczywiście pomogę .
Mało kto się tym interesuje więc ograniczam się raczej do pokazania zdjęć ,
ale ok. postaram się coś więcej napisać .

Na zdjęciach wszystko wygląda bardzo ładnie i prosto do zrobienia ,
ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej :(
Np. wałki są hartowane powierzchniowo na głębokość około 0,6 mm
Obcięcie wałków , wyrównanie , nawiercenie 8 otworów i ich nagwintowanie w 4 wałkach fi 16 mm zajęło mi około 8 godzin !
Moja tokarka jest za słaba na gwintowanie takich otworów więc całe gwintowanie
odbyło się ręcznie , ale w tokarce - chodzi o idealnie osiowe otwory i gwinty .
Tak więc gwintownik oparty o suport , podparty konikiem i jazda ręcznie :)
Po 8 godzinach byłem wypompowany jak kot sąsiada :)
Identyczna praca z wałkami fi 12 (tylko 2 szt.) poszła nieco szybciej bo około 3,5 godz.

Elementy wózków osi X i Y są wykonane z tekstolitu
X - zielony tekstolit - bardzo twardy , zachowuje się dosłownie jak tafla szkła
Y - czerwony tekstolit
Mocowanie panewek w osi Z miało być wykonane z aluminium ,
ale jak widać na zdjęciach jest ze stali - ten element (Z) jest bardzo mały (38x85 mm)
ma sporo różnych otworów dlatego też uznałem że tekstolit mógłby okazać się za słaby .

Rozstaw wałków w osi :
X - 120 mm
Y - 150 mm
Z - 58 mm

Wszystkie elementy mocujące były frezowane parami tak jak na zdjęciach powyżej .
Chodzi oczywiście o identyczny rozstaw otworów na panewki .
Każdy z tych elementów ma w środku otwór na nakrętki śruby pociągowej .
Na każdej śrubie pociągowej będą dwie nakrętki w tym jedna do kasowania luzów na gwincie .

Panewki wykonane są z brązu .
Grubość ścianki w każdej panewce wynosi 2 mm
tak więc panewki na wałki fi 16 mają zewnętrzną średnicę 20 mm (z kołnierzem 23 mm)
a panewki na wałki fi 12 mają zewnętrzną średnicę 16 mm (z kołnierzem 19 mm)
Oczywiście znacznie lepsze byłoby zastosowanie łożysk liniowych ,
ale to może w następnej maszynce, której projekt już powstaje :)

Śruby pociągowe będą ze zwykłego pręta gwintowanego fi 10 mm o skoku gwintu 1,5 mm
Jest to o tyle nieszczęśliwe rozwiązanie że skok 1,5 mm nie zapewnia parzystej liczby kroków silnika na 1 mm posuwu :(
Silnik robi 200 kroków na obrót o 360 stopni - przy sterowaniu 1/10 kroku silnik musi zrobić 2000 kroków na obrót o 360 st.
Przy śrubie pociągowej 1,5 mm silnik musi wykonać 1333,33333 kroków na 1 mm
ponieważ na silniku idzie ustawić tylko pełne kroki to wykona on 1333 pomijając już wartość po przecinku .
Przy takim ustawieniu sterownika 1 krok to zaledwie 0,00075 mm tak więc myślę że jest to całkowicie pomijalny błąd :)

Silnik 1,89 Nm da na śrubie 10x1,5 mm moment obrotowy o wartości przekraczającej 250 Kg
(nie chce mi się dokładnie tego liczyć) tak więc siła będzie ogromna .

Pewnie o czymś zapomniałem tak więc Budrys masz pytania to wal śmiało !!!