Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • Santisima Trinidad / Karrex - Strona 59
Strona 59 z 74

O:Santisima Trinidad / John Cow

: 31 gru 2010, 00:11
autor: Karrex
Karrex napisał:
...Miałbym jeszcze prośbę o doprecyzowanie kwestii:
kgerlach napisał:
...
Służące do tego szyby w dnie łodzi wymyślił angielski szkutnik John Cow dopiero w latach 1840., więc wcześniej musiano tę czynność wykonywać ręcznie
...

chodzi mi o rok 1840, czy jest to rok wprowadzenia pomysłu John'a Cow w Royal Navy?

W moich poszukiwaniach, w NMM natknąłem się na Launch z podwieszonym działem,
z podpisem:
Fitted with trunks through the bottom for laying out anchors and landing guns.
By Mr Cow, Woolwich Yard, 1824.

/ze względu na "pixelozę" nie wiem czy poprawnie odczytałem :( /
http://www.nmm.ac.uk/collections/explor ... ID=SLR0710

Tu mam problem, czy jest to model z 1824, przedstawiony przez pana Cow, do realizacji (akceptacji),
czy zrobiony współcześnie na podstawie planów pana Cow.

Jest tam jeszcze jeden model datowany na 1824, wykonany przez John'a Cow,
ale nie widać czy dotyczy studzienek (szybów) na śródokręciu (jest opis na burcie dot. zanurzenia w zależności od podwieszonego przedmiotu).
http://www.nmm.ac.uk/collections/explor ... ID=SLR0711
...

Krzysztof Gerlach napisał:
"John Cow, budowniczy łodzi z Woolwich, zaczął przedstawiać swoje propozycje ulepszeń w konstrukcji szalup i pinas (szyby w dnie były tylko jedną z nich) w 1818 r.
Przeprowadzono próby i na początku lat 1820. (kropka oznacza, że chodzi o lata tysiąc osiemset dwudzieste, a nie o rok 1820) kilku oficerów Royal Navy poprosiło o zgodę na wyposażenie ich okrętów w łodzie systemu Cowa, chociaż nie ma pełnej jasności, o które z ulepszeń (może o wszystkie, ale może tylko jedno z nich i wcale nie o szyby?) chodziło.
W 1822 dostarczono taką łódź na okręt Creole dla przeprowadzenia oficjalnych prób przez marynarkę. Dowódca tego okrętu stwierdził, że łódź Cowa była za miękka i tak wysoko wystawała z wody, że z trudem dała się poruszać wiosłami, wiec trzeba jej było uciąć szczyty burt, ale i tak uważano ją za mało bezpieczną.
W 1825 bardziej obiecujące próby przeprowadzono na okrętach Beagle i Cyrene (bardzo możliwe, że pokazany model przedstawia właśnie jedną z próbowanych wtedy łodzi), ale nadal nie spowodowało to masowych zmian.
W 1828 swoje pomysły transportowania ciężkich ładunków przez szalupy zaczął proponować dużo bardziej wpływowy komandor George Elliot.
Na próbach porównawczych ok. 1830 złamał się kołowrót na łodzi Cowa, podczas gdy łódź Elliota bez problemów podniosła ciężką kotwicę. Po dalszych testach w 1830 Admiralicja zdecydowała, że kapitanowie okrętów mogą sami decydować o przyjęciu na pokład łodzi systemu Cowa lub Elliota i zażądała od Urzędu Marynarki, by przygotował zapas obu typu szalup. Ale odpowiedź brzmiała, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ odpowiednie modyfikacje można wykonać na bieżąco, bardzo szybko ? jest jasne, że zainteresowanie było jeszcze nikłe.
Jednak John Cow opublikował pracę ?Remarks on the Manner of fitting Boats for Ships of War and Transports? (pierwsze wydanie chyba w 1839, trzecie na pewno w 1843; dostępna w sieci przez ?wygooglanie?*), warto zajrzeć), która bardzo spopularyzowała jego pomysły. Ocenia się, że z grubsza od połowy XIX w. szalupy z ulepszeniami Cowa (w tym szybami w dnie) stały się w Royal Navy powszechne.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach"
_________________________
*) Google eBook

O:Santisima Trinidad / John Cow / Studzienki

: 31 gru 2010, 13:59
autor: Karrex
Winien jestem wyjaśnienia, czemu drążę temat szybów (studzienek) kotwicznych w szalupie. Myślałem, że ten wynalazek jest nieco starszy i mógł być na szalupie ST. Jak już wiecie prace nad tym wynalazkiem rozpoczął John Cow ok. 1818 roku (czyli naście lat po zatopieniu ST), a system przyjął się w Royal Navy w połowie XIX w. Tak więc z nadgorliwości i niewiedzy mam mały problemik.
Żeby nie narażać (obecnych i przyszłych) budowniczych modelu ST na ten błąd, dałem w relacji stosowne sprostowanie.

O:Santisima Trinidad / John Cow / Studzienki

: 31 gru 2010, 17:30
autor: oksal
To chyba tylko Karol pozbędziesz się ławek z szybami?

O:Santisima Trinidad / Szalupa

: 01 sty 2011, 01:11
autor: Karrex
Photoshopem usunę :)
A miałem już szalupę ukończoną (prawie).

Kontynuacja

Wkleiłem żurawik (powtórnie), namalowałem ornamencik (powtórnie), wg wizualizacji pomalowałem wiosła.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Santisima Trinidad / Karrex

: 02 sty 2011, 19:59
autor: Kazek
Karol twoja szalupa jest super widać że dopieściłeś ją do granic mozliwości .
Pozdrawiam Kazik

Re: Santisima Trinidad / Karrex

: 03 sty 2011, 13:06
autor: Karrex
Dzięki Kazek.
Jeszcze muszę znaleźć plany ożaglowania, bo jako oddzielny model, lepiej się będzie prezentowała pod żaglami ;).
Teraz wziąłem się, za robienie drugiej szalupy na tym samym kopytku (uwzględniając uwagi, które miałem przy robieniu pierwszej). Relację będę uzupełniał pokazując tylko różnice w budowie.

Re: Santisima Trinidad / Karrex

: 03 sty 2011, 13:23
autor: myszor
Karol , jakie u Ciebie są terminy na realizacje szalupy ? Ja potrzebuje trzy sztuki . Plany dośle . :P

Re: Santisima Trinidad / Karrex

: 03 sty 2011, 14:13
autor: jaxa
czyli będzie oddzielny model szalupy...
nic dziwnego - tyle wysiłku ;)

Re: Santisima Trinidad / Szalupa2

: 07 sty 2011, 12:43
autor: Karrex
Obrazek

Gdy przystępowałem do budowy pierwszej szalupy już miałem w planach robić dwie szalupy (jedną do modelu, a drugą jako odrębny modelik - być może z żaglami) dlatego robiłem kopyto.

W pierwszym modelu szalupy wzorowanym na angielskiej launch, której odpowiednikiem prawdopodobnie była hiszpańska lancha, zrobiłem błędnie z kołowrotem i szybami dennymi.

Szalupa - lancha, drugie podejście

Obrazek
Obrazek

Obrazek
L'Artesien, chaloupe

Do dzieła.

W poście o wklejaniu wręgów pisałem:
...W późniejszych pracach wręgi ścieniałem do 1,5 mm. Tej dodatkowej pracy można było uniknąć. Wręgi już na tym etapie mogą mieć 1,5 mm, tylko zamiast szpilek można je przykleić do kopyta powyżej linii zakończenia burty (na doklejanych listewkach, powyżej bejcowania).
Po poszywaniu przeciąć wręgi na krawędzi burty.
...

Dodam jeszcze, że wręgi pogrubiałem naklejając jeszcze jedną 1,5 mm listwę z forniru.

Przystąpiłem do wykonania drugiej szalupy na opisanym już kopycie żebrowym, właśnie tą metodą. Podszlifowałem wręgi kopyta (będę od razu robił grubsze wręgi szalupy), okleiłem folią i jak poprzednio wykonałem kil i stewę w jednym kawałku. Na kil nakleiłem dwa paski forniru (szczelina na wręgi), wywierciłem otworki (? 0,5 mm) i "przyszpiliłem" do kopyta.
Wręgi wykonałem ze sklejonego forniru z listewek o szerokości 1,5 mm i gr. 1,2 mm, formowane do kształtu na parze.

listwy wręgów wklejam stykowo CA symetrycznie
listwy wręgów wklejam stykowo CA symetrycznie
02wre2082.jpg
03wre2083.jpg
04wre2084.jpg
_________________
cdn.

Re: Santisima Trinidad / Szalupa2

: 10 sty 2011, 19:44
autor: Karrex
Kontynuacja

Wkleiłem pozostałe (ukształtowane) wręgi, następnie wyciąłem listwy szer. ok. 2 mm na krawędź szalupy, żeby spięły wręgi

01sza2085.jpg
01sza2085.jpg (123.27 KiB) Przejrzano 6633 razy

i wziąłem się za poszywanie (tak jak poprzednio).

02sza2093.jpg
02sza2094.jpg
03sza2092.jpg
_____________
cdn.