Re: Santisima Trinidad / Szalupa2
: 30 kwie 2011, 01:29
Kolejne prace przy szalupie to wykonanie i montaż kołowrotu (już to ilustrowałem, więc nie powtarzam), wykonanie zastrzałów rufowych i żurawika - "step by step" nie ma obecnie na Kodze (może będzie przed tym postem), gdyby się jednak nie "odnalazły", a kogoś to będzie interesowało, to może zobaczyć TUTAJ)
Przeglądam w necie instrukcję kolekcji HMS Victory zeszyt 9 (etap budowy szalupy) i się zastanawiam, czy "kogowa loża szyderców" nie maczała w tym paluszków
.
Na planszy "Montaż elementów" można się dowiedzieć, że
(F) kołowrót (wyciągarka w osi poziomej) jest kabestanem (wyciągarka w osi pionowej),
zastrzały rufowe (L) są stewą dziobową (jeżeli to nie robota "loży", to pewnie chochlik),
potnic (I) się nie czepiam, bo jak przechowywano żywność w łodziach to potnice zabezpieczały przed wilgocią
.
Potnice - deski odgradzające przestrzeń ładunkową w ładowni od poszycia burt. Zabezpieczają ładunek od zamoknięcia na skutek kontaktu z wodą kondensującą na chłodnym poszyciu.
B. Gładysz: Poradnik marynarza. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1979.
Na stronie wydawcy stoi jak wół Elementy statku (zapewne dosłowne tłumaczenie z którejś wersji językowej, bez znajomości tematu i właściwej nomenklatury)
http://www.hmsvictory.pl/elementy_statku.php
(kłania się edukacja morska) i większość radośnie buduje STATEK Victory, a nie OKRĘT (ew. żaglowiec) HMS Victory.
Victory (1828) – parowy wiślany statek spacerowy Królestwa Polskiego (środkowej Wisły) o napędzie bocznokołowym. Pływał w rejonie Warszawy.
Witold Arkuszewski: Wiślane statki pasażerskie XIX i XX wieku. T. V. Gdańsk: Ossolineum, 1973, ss. 27-33, seria: Prace Muzeum Morskiego w Gdańsku.
Mnie przynajmniej uczono, że w polskiej nomenklaturze wszystkie jednostki pod banderą Marynarki Wojennej są OKRĘTAMI (zweryfikowałem swoją wiedzę u emerytowanego bosmana MarWoj),
stąd ORP przed nazwą, nawet żaglowiec szkolny, barkentyna ORP "Iskra" jest OKRĘTEM,
a STATKI to jednostki "cywilne" (pasażerskie, handlowe i inne np. bliźniacza jednostka "Iskry" barkentyna "Pogoria" jest szkolnym statkiem żaglowym
).
Chyba, że unijne zarządzenia stanowią inaczej
, to i tak dla mnie HMS Victory będzie okrętem.
Przeglądam w necie instrukcję kolekcji HMS Victory zeszyt 9 (etap budowy szalupy) i się zastanawiam, czy "kogowa loża szyderców" nie maczała w tym paluszków

Na planszy "Montaż elementów" można się dowiedzieć, że
(F) kołowrót (wyciągarka w osi poziomej) jest kabestanem (wyciągarka w osi pionowej),
zastrzały rufowe (L) są stewą dziobową (jeżeli to nie robota "loży", to pewnie chochlik),
potnic (I) się nie czepiam, bo jak przechowywano żywność w łodziach to potnice zabezpieczały przed wilgocią

Potnice - deski odgradzające przestrzeń ładunkową w ładowni od poszycia burt. Zabezpieczają ładunek od zamoknięcia na skutek kontaktu z wodą kondensującą na chłodnym poszyciu.
B. Gładysz: Poradnik marynarza. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1979.
Na stronie wydawcy stoi jak wół Elementy statku (zapewne dosłowne tłumaczenie z którejś wersji językowej, bez znajomości tematu i właściwej nomenklatury)
http://www.hmsvictory.pl/elementy_statku.php
(kłania się edukacja morska) i większość radośnie buduje STATEK Victory, a nie OKRĘT (ew. żaglowiec) HMS Victory.
Victory (1828) – parowy wiślany statek spacerowy Królestwa Polskiego (środkowej Wisły) o napędzie bocznokołowym. Pływał w rejonie Warszawy.
Witold Arkuszewski: Wiślane statki pasażerskie XIX i XX wieku. T. V. Gdańsk: Ossolineum, 1973, ss. 27-33, seria: Prace Muzeum Morskiego w Gdańsku.
Mnie przynajmniej uczono, że w polskiej nomenklaturze wszystkie jednostki pod banderą Marynarki Wojennej są OKRĘTAMI (zweryfikowałem swoją wiedzę u emerytowanego bosmana MarWoj),
stąd ORP przed nazwą, nawet żaglowiec szkolny, barkentyna ORP "Iskra" jest OKRĘTEM,
a STATKI to jednostki "cywilne" (pasażerskie, handlowe i inne np. bliźniacza jednostka "Iskry" barkentyna "Pogoria" jest szkolnym statkiem żaglowym

Chyba, że unijne zarządzenia stanowią inaczej
