KontynuacjaPo oczyszczeniu z modeliny, utwardzeniu, oszlifowaniu ostatniego elementu, malowanie gotowych trzonów farbą akrylową - czarny mat (jeszcze przed wyprofilowaniem pazurów).
Łapa po mojej modyfikacjiFotki ujawniły (jak zresztą przypuszczałem) wklęsłości, które zeszlifuję, przy okazji formowania pazura.
Kolejny detal to
poprzeczka kotwicy (trochę teorii i dywagacji

).
Porównałem kotwice
HMS Victory i
Santisima Trinidad. Różnice w skali obu modeli są niewielkie, przypomnę
V skala 1:84,
ST 1:90, a jak widać na fotce kotwica do modelu
Victory jest prawie 2x większe od kotwicy
Santisima Trinidad.
Kotwica
Victory (czarny mat metalik)
długość - 74 mm (ok. 6 m 21 cm)
rozstaw łap - 48 mm (ok. 4 m)
belka ok. - 79 mm (ok. 6 m 55 cm)
Kotwica
Santisimy Trinidad (czarny mat)
długość - 52,5 mm (ok. 4 m 72 cm)
rozstaw łap - 37 mm (ok. 3 m 33 cm)
belka - 40 mm (ok. 3 m 60 cm)

- Waloryzowane belki, Victory - 79 mm, ST - 40 mm
Po porównaniu kotwic
Victory i
Santisimy zrodził się dylemat, czy aby poprzeczka kotwicy
Santisimy nie jest za krótka (lub belka
Victory za długa - sprawdziłem proporcje długości trzonu do długości belki w dostępnej mi literaturze).
Belka w
HMS Victory wg planu powinna mieć nawet 81 mm, ma 79 mm - czyli nie jest za długa.
Belka kotwicy
Santisima Trinidad (w oparciu o kilka planów) przy długości trzonu 52 mm, powinna mieć kolejno 56 mm (proporcje
Victory), dalej 54 mm, 52 mm i 49,5 mm
Plany kotwicWg planów na stronie
http://santisima-trinidad.astillero.net/ wynika, że długość belki jest mniej więcej równa długości trzonu.
Oprócz tego, że było 10 kotwic:
• 5 kotwic o wadze 3312 kg
• 1 kotwica - 3036 kg
• 1 kotwica - 2760 kg
• 1 kotwica - 1150 kg
• 1 kotwica - 782 kg
• 1 kotwica - 414 kg

- Na rysunku widać, że pozostałe kotwice mają poprzeczki dłuższe od trzonu.
+ plany 2 kotwic do łodzi