Forum Koga • Strona główna - Koga Portal - Modele - Żaglowce - Statki - Okręty - Forum modelarskie • Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25 - Strona 3
Strona 3 z 3

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 31 lip 2023, 09:51
autor: ataman
Generalnie masz rację, fał do knagi na maszcie to wielkie uproszczenie. (sam tak zrobiłem, ale mój model o połowę mniejszy od Twojego, więc uproszczenia są dopuszczalne :D ). Trochę inne rozwiązanie przebiegu linek przy rekonstrukcji łodzi z Gokstat (młodszej niewiele od Oseberg) pokazuje Smolarek w "Zabytki szkutnictwa skandynawskiego" powołując się na Akerlunda.
Smolarek32a.jpg
Co do achtersztagu: W obu rekonstrukcjach go nie ma. Natomiast oba sztagi są pokazane na rytach skalnych wyobrażających łodzie i na tkaninie z Bayeaux (pochodzących z epoki). W książce, którą cytujesz olinowanie z dwoma sztagami jest rekonstruowane przy longschip. Być może przy stosunkowo małych łodziach, jak te z Oseberg czy Gokstad wystarczył jeden sztag, a przy większych były dwa sztagi. Osobiście nie traktowałbym tej sprawy jakoś ortodoksyjnie.

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 08 sie 2023, 15:51
autor: Rokita
Witam Wszystkich

Dopadła mnie taka zagwozdka i w związku z nią mam pytanko do Kolegów, którzy także budowali podobna łódź opartą o plany Oseberg'a.
Ciut się wystraszyłem wysokością nadburcia w/w jednostki. Zacząłem się nawet przeklinać ze coś pochrzaniłem i nadburcie jest za niskie. Ale mierze plan (on jest w skali 1:1) i u producenta nadburcie wychodzi takie samo jak u mnie... ma dokładnie 16,5 mm co widać na załączonym rysunku, co po przeliczeniu daje 41,25 cm wysokości. Stad moje pytanie jak to wychodziło u Szanownych Kolegów...? czy Billing boats coś pokręcił?

Ponadto z dalszych postępów, to chłopaki wzięli się za toporki, ścieli drzewko i wyciosali maszt... proszę się tylko nie śmiać za bardzo :lol:

Pozdrawiam;)

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 09 sie 2023, 11:43
autor: ataman
Zaciekawiło mnie Twoje spostrzeżenie ad wysokości burt. Ja budowałem w skali 1:40, więc nie porównam, bo nawet przeliczając to przy takim pomniejszeniu milimetry w tą czy tamtą mogą dać błędny pomiar. Ale pobawiłem się na planach z cytowanej wcześniej książki Smolarka o szkutnictwie skandynawskim. I wyszło mi, że burty według planów wykreślonych na podstawie zachowanego orginału są trochę wyższe. wychodzi jakieś 50-niecałe 60 cm. górne deski poszycia na śródokręciu mają wg tych planów mniej więcej 30 cm szerokości.
oseberg-burty-wysokosc.jpg

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 11 sie 2023, 11:41
autor: Rokita
Pooglądałem sobie zamieszczony przez Ciebie plan Smolarka i wychodzi na to, ze przyczyna różnicy w wysokości nadburcia tkwi w wysokości wręgów zastosowanych przez BilligBoats. Jak się przyjrzeć planowi z BB to pokład trafia akurat +/- w środek drugiej od góry planki, podczas gdy u Smolarka pokład trafia w te "listwę" biegnąca wzdłuż dołu drugiej od gory planki. W konstrukcji zaproponowanej przez BB ta listwa jest schowana pod pokładem. Stad jest ta różnica w wysokości.
Przyglądając się fotkom oryginału to niestety nie jest to już takie jednoznaczne bo miejscami jest tak a miejscami inaczej co oczywiście wynika z odkształceń konstrukcji, która w końcu przeleżała w ziemi kupę czasu. Tak czy inaczej musi pozostać już tak jak jest.

Pozdrawiam

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 12 sie 2023, 16:03
autor: Leon27
Moze to cos wniesie

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 27 sie 2023, 11:20
autor: Rokita
Cześć Wszystkim :)

Co do wysokości nadburcia to sprawa jest jasna. Należało by zmienić wysokość wręg z BB w stosunku do wysokości nadburcia. na rysunku na żółto zaznaczyłem jeszcze przebieg pokładu proponowany przez producenta zestawu a na czerwono wysokość na jakiej pokład powinien być. Jak.i ktoś będzie budował ten sam model z tego samego zestawu i zajrzy do tego wątku, to może naniesienie sobie odpowiednia poprawkę. Ja już nie mam możliwości poprawić tego bez zniszczenia walego kadłuba, czyli zostaje tak jak jest...

Kolejna kwestia pokładu... zacząłem sobie lanie układać deseczki, porobiłem szabloniki (no fotek niestety zrobić nie zdążyłem), równiuśko i slitaśnie i bylem z siebie zadowolony do momentu kiedy nie przylazł kumpel. Popatrzył i pyta czemu kadłub jest stary a pokład nowiutki jakby ułożony wczoraj? No i musiałem zrywać całe osiem sekcji i robić od początku. Okazuje się, ze jak się coś spartoli samo z siebie to nie ma problemu, ale jak się coś chce świadomie podniszczyć i zużyć, no to nie jest już takie proste...

Ponadto się gwoździowanie robi... całe nadburcia są już właściwe skończone, teraz pora na dno. Ale na razie nima się czym chwalić jak to mówią... :mrgreen:

Pozdrawiam Wszystkich

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 22 lis 2023, 22:05
autor: Rokita
Dobry wieczór wszystkim :)

Najazd wrednych sąsiadów z fiordu obok spowodował mały pożar i w ogólności pociągnął ze sobą ogólną degrengoladę warunków życia, co skutkowało brakiem drewna na budowę łodzi. Nie mniej dzięki współdziałaniu kolektywu klanowego udało się ruszyć z budową dalej.

Kadłub jest w zasadzie skończony, pokłady sobie leżą, gwoździe tkwią na swoich miejscach. z tymi gwoździami była taka zmyłka, ze oksydowane nad palnikiem praktycznie zniknęły w kolorze kadłuba. Przetarłem je kostka ścierna i co prawda się ciut zaświeciły ale są widoczne przynajmniej. Pociemnieją z czasem same, ze tak powiem... no ale bez zbędnego gadulstwa, panie ten tego, przejdźmy do fotek

Re: Okręt z Osebergu Billing Boats 1:25

: 05 gru 2023, 19:27
autor: Rokita
Witam ;)

Okręt buduje się dalej... w zasadzie nie ma o czym gadać, stan zaawansowania jak na fotkach...

Pozdrawiam
R.