Witam
Mam takie pytanie do Kolegów, mianowicie do jakiego typu ożaglowania [ trójkątnego czy gaflowego ] i dlaczego należy zaliczyć ożaglowanie typu "Va-Marie" [ nazwa tego typu ozaglowania pochodzi od jednostki USS "Va-Marie' z 1933r. gdzie je pierwszy raz zastosowano], czyli takie jak np. na Zawiszy Czarnym II czy na ISKRZE I?
Pyanie powstało dlatego, że na ten temat jest dyskusja w środowisku modelarzy klas NSS i to nie tylko u nas w kraju. chciałbym znać opinię Kolegów na ten temat.
Pozdrawiam
Michał
Żagle typu "Va-Marie"
- Emilius
- Posty: 417
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Żagle typu "Va-Marie"
Cześć Michał,
a co byś powiedział na gaflowo sztakslowe, z oczywistych przyczyn konstrukcji tego otaklowania?
z rozpędu wpisałem szkuner na początku , dla tego edytuje ponownie, a miałem na myśli fakt, że wspomniane jednostki, tak właśnie nazywam.
Przyczyny oczywiste , które wspomniałem to takie, iż w razie nawet sklarowania żagli gaflowych jedyne jakie zostaną to sztaksle, gafle służą przede wszystkim jako nośnik żagla pod nimi, i taka jest chyba ich główna funkcja.
a co byś powiedział na gaflowo sztakslowe, z oczywistych przyczyn konstrukcji tego otaklowania?
z rozpędu wpisałem szkuner na początku , dla tego edytuje ponownie, a miałem na myśli fakt, że wspomniane jednostki, tak właśnie nazywam.
Przyczyny oczywiste , które wspomniałem to takie, iż w razie nawet sklarowania żagli gaflowych jedyne jakie zostaną to sztaksle, gafle służą przede wszystkim jako nośnik żagla pod nimi, i taka jest chyba ich główna funkcja.
-
- Posty: 101
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Żagle typu "Va-Marie"
Witam
To tak jest, że w większości przypadków są to szkunery sztakslowe, ale podstawowym napędem jest grot i bezan. Faktycznie przy takim podziale dużego grota na dwie części łatwiej jest pływać do wiatru i łatwiej jest mniejsze żagle obsługiwać, taka była prawdopodobnie przyczyna powstania tego typu ożaglowania. Natomiast nie ma nic za darmo, musiało powstać takie trochę dziwne drzewce o nazwie gafel żebrowy lub co bardziej popularne picgafel, który spełnia faktycznie rolę bomu a nie gafla.Wybieranie talii grota odbywa się poprzez bezanmaszt i dlatego trzeba go zrobić mocniejszy niż normalnie, bo przenosi siły bezanżagla i część grotżagla, więc i takielunek musi być mocniejszy, a co za tym idzie cięższy. Widzisz wszystkie żagle gaflowe są czworokątne i ich sterowanie jest realizowane za pomocą bomu, a gafel jest sterowany za pośrednictwem żagla, w Va-Marie jest tak jak w żaglach trójkątnych , bo po pierwsze żagiel jest trójkątny, nie ma bomu ale jego funkcję przjął picgafel i do niego są przyczepione szoty tego żagla. Natomiast wracając do sztaksli to przecież rejowce "chodzą do wiatru na sztakslach bo się inaczej nie da.
Pozdrawiam
Michał
To tak jest, że w większości przypadków są to szkunery sztakslowe, ale podstawowym napędem jest grot i bezan. Faktycznie przy takim podziale dużego grota na dwie części łatwiej jest pływać do wiatru i łatwiej jest mniejsze żagle obsługiwać, taka była prawdopodobnie przyczyna powstania tego typu ożaglowania. Natomiast nie ma nic za darmo, musiało powstać takie trochę dziwne drzewce o nazwie gafel żebrowy lub co bardziej popularne picgafel, który spełnia faktycznie rolę bomu a nie gafla.Wybieranie talii grota odbywa się poprzez bezanmaszt i dlatego trzeba go zrobić mocniejszy niż normalnie, bo przenosi siły bezanżagla i część grotżagla, więc i takielunek musi być mocniejszy, a co za tym idzie cięższy. Widzisz wszystkie żagle gaflowe są czworokątne i ich sterowanie jest realizowane za pomocą bomu, a gafel jest sterowany za pośrednictwem żagla, w Va-Marie jest tak jak w żaglach trójkątnych , bo po pierwsze żagiel jest trójkątny, nie ma bomu ale jego funkcję przjął picgafel i do niego są przyczepione szoty tego żagla. Natomiast wracając do sztaksli to przecież rejowce "chodzą do wiatru na sztakslach bo się inaczej nie da.
Pozdrawiam
Michał
- Emilius
- Posty: 417
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Żagle typu \"Va-Marie\"
ha, no to wiem teraz skąd ta polemika, hehehe jak by tak dobrze przyjrzeć się ISKRZE np na fotce TUTAJ to widać , że ISKRA jest szkunerkiem gaflowym a górne żagle wybierane są poprzez gafle, i nie ma sztaksli jak na rejowcach między masztami, to oczywiste, zatem chyba sedno leży w mocowaniu górnego żagla, czy jest on jako sztaksel mogący wisieć niezależnie od gafla czy trójkątny, dla którego jest pikgafel niezbędny
a swoją drogą znalazlem info , że Viamarie był zbudowany jako kecz
a swoją drogą znalazlem info , że Viamarie był zbudowany jako kecz
-
- Posty: 101
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Żagle typu \"Va-Marie\"
Witam
"Va-Marie" to był regatowy kecz, natomiast to o czym piszesz dotyczy klasycznych gafli. Topsle są mocowane do pików gafli rogiem szotowym i tak są sterowane poprzez ruch gafla. Jak się dokładnie przyjrzeć to na Va-marie żagle główne czyli grot [lub groty na szkunerach i większych jednostkach ] i bezan wyglądają tak jakby zeszyć ze sobą topsla z grotem i tego grota obciąć od rogu halsowego do piku gafla i wtedy robi sie nam z czterokątnego żagla trójkątny a picgafel przejmuje funkcję bomu. Oczywiście to jest moje zdanie.
pozdrawiam
Michał
"Va-Marie" to był regatowy kecz, natomiast to o czym piszesz dotyczy klasycznych gafli. Topsle są mocowane do pików gafli rogiem szotowym i tak są sterowane poprzez ruch gafla. Jak się dokładnie przyjrzeć to na Va-marie żagle główne czyli grot [lub groty na szkunerach i większych jednostkach ] i bezan wyglądają tak jakby zeszyć ze sobą topsla z grotem i tego grota obciąć od rogu halsowego do piku gafla i wtedy robi sie nam z czterokątnego żagla trójkątny a picgafel przejmuje funkcję bomu. Oczywiście to jest moje zdanie.
pozdrawiam
Michał
-
- Posty: 12
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Żagle typu \"Va-Marie\"
Witam
Wydaje mi się że wiem skad wziął sie problem o którym pisze Michał. Jak sklasyfikować jednostkę z takim ożaglowaniem. Czy jako bermudzkie z uwagi na trójkątne żagle /NSS A/, czy też jako gaflowe /NSS B/z uwagi na nazewnictwo drzewca nazywanego gaflem żebrowym lub szprajsgaflem i jego umiejscowieniem.
Pojawiło się trochę "Atlantisów " i zrobił się problem. Skłaniałbym się raczej ku tej pierszej opcji gdyż to raczej kształt żagli, ilość i umiejcowienie masztów stanowi o klasyfikacji jednostki.. ale to tyko moja opinia :silly:
Pozdrawiam
Piotr
Wydaje mi się że wiem skad wziął sie problem o którym pisze Michał. Jak sklasyfikować jednostkę z takim ożaglowaniem. Czy jako bermudzkie z uwagi na trójkątne żagle /NSS A/, czy też jako gaflowe /NSS B/z uwagi na nazewnictwo drzewca nazywanego gaflem żebrowym lub szprajsgaflem i jego umiejscowieniem.
Pojawiło się trochę "Atlantisów " i zrobił się problem. Skłaniałbym się raczej ku tej pierszej opcji gdyż to raczej kształt żagli, ilość i umiejcowienie masztów stanowi o klasyfikacji jednostki.. ale to tyko moja opinia :silly:
Pozdrawiam
Piotr
-
- Posty: 101
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Żagle typu \"Va-Marie\"
Witam
Dokładnie tak jak pisze Piotrek, ponieważ w klasach NSS jest podział na cztery grupy: Nss-A bermudzkie, Nss-B gaflowe, Nss-C rejowe i NSS- D różne "wynalazki" typu wielokadłubowce, rotorowce, łacińskie, "szczypce kraba' żagle skrzydłowe, śmigła itp, to moim i nie tylko moim zdaniem tam jest miejsce dla żagli Va-Marie lub w klasie A . Inne zdanie maja niektórzy Czesi i Niemcy, podpierając się aerodynamiką żagli, ale dla mnie jest to nie przkonujące, bo żagle gaflowe mają trzy drzewca które trzymają żagiel - czyli bom, maszt i gafel i dlatego też bardzo się skręcają czyli twistują co utrudnia pływanie w ostrych kursach a Va-Marie mają tylko dwa drzewca czyli maszt i szprajsgafel i "chodzą ostrzej do wiatru.
Pozdrawiam
Michał
Dokładnie tak jak pisze Piotrek, ponieważ w klasach NSS jest podział na cztery grupy: Nss-A bermudzkie, Nss-B gaflowe, Nss-C rejowe i NSS- D różne "wynalazki" typu wielokadłubowce, rotorowce, łacińskie, "szczypce kraba' żagle skrzydłowe, śmigła itp, to moim i nie tylko moim zdaniem tam jest miejsce dla żagli Va-Marie lub w klasie A . Inne zdanie maja niektórzy Czesi i Niemcy, podpierając się aerodynamiką żagli, ale dla mnie jest to nie przkonujące, bo żagle gaflowe mają trzy drzewca które trzymają żagiel - czyli bom, maszt i gafel i dlatego też bardzo się skręcają czyli twistują co utrudnia pływanie w ostrych kursach a Va-Marie mają tylko dwa drzewca czyli maszt i szprajsgafel i "chodzą ostrzej do wiatru.
Pozdrawiam
Michał