HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo
Awatar użytkownika
Rado
Posty: 322
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: Rado »

Przez dłuższy czas ograniczałem się do czytania relacji bardziej doświadczonych kolegów- pora na moją. Po stracie wszystkich danych dotyczących Batavii (śmierć dysku) miałem dłuższy okres żałoby ale krew nie woda- nie ucieknę od żaglowców. Przyszła mi ochota na klasyczną, angielską fregatę z czasów wojen napoleońskich. Ściągnąłem z rosyjskiej strony plany HMS Ajax (Euromodel), zacząłem budowę i w chwili kiedy doszedłem do listw na galerii rufowej zauważyłem że coś tu nie gra- nie ten kształt, nie te proporcje. Okazało się że model jest... całkowicie i zupełnie fikcyjny. Takiego okrętu (38 działowej fregaty) noszącego to imię po prostu nie było. Czyste fantasy. Poprawiłem kształt rufy, model oczywiście skończę ale pozostaje niesmak. Planowałem jakąś animowaną scenę batalistyczną a tu- bach, model będzie się nadawał co najwyżej do ubogiej wersji "Piratów z Karaibów".

Tyle gorzkich żalów, pora na relację:

Bazowy kształt kadłuba:

Obrazek

Wycięte furty działowe, poprawiony przebieg linii...

Obrazek

Początki galerii rufowej (moment w którym załapałem że coś nie gra):

Obrazek

Wstępnie "pokolorowany" kadłub, praca nad rufą

Obrazek

Rufa po poprawkach

Obrazek

Kosz dziobowy, pierwsze próby deskowania

Obrazek
http://erka.ovh.org/
Awatar użytkownika
JurekBin
Posty: 1541
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: JurekBin »

Fajne :)

Współczuję i gratuluję jednocześnie.

Patrzę sobie na te zdjęcia na górze, zwłaszcza na parę ikon...
czy to jedziesz z tym na linuxie?
Jeśli tak na jakim w czym to rysujesz?
Pozdrawiam
Jurek

https://www.jerzybin.com
Awatar użytkownika
JurekBin
Posty: 1541
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: JurekBin »

a nie... teraz popatrzyłem dokładniej..

C:\ w nagłówku. czyli jednak windowsy.
Pozdrawiam
Jurek

https://www.jerzybin.com
Awatar użytkownika
Rado
Posty: 322
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: Rado »

Wiesz- mam Linuxa Mandriva 2008 ale akurat ten model jest wykonywany pod Windowsami w darmowym programie który nazywa się Blender (http://www.blender.org/ ) i ma możliwości porównywalne z możliwościami pakietów wartych tysiące $ których używam w pracy. Szczerze polecam i służę pomocą w razie zaciachów (na miarę swoich skromnych możliwości).
http://erka.ovh.org/
Awatar użytkownika
JurekBin
Posty: 1541
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: JurekBin »

Rado napisał:
... i ma możliwości porównywalne z możliwościami pakietów wartych tysiące $ których używam w pracy. Szczerze polecam i służę pomocą w razie zaciachów (na miarę swoich skromnych możliwości).


B) B) Zajmujesz się zawodowo obrazami 3D?

http://www.blender.org/download/get-blender/

jest też wersja na linuxa!!! :silly:
Pozdrawiam
Jurek

https://www.jerzybin.com
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: rczarnec »

Rado, mam prośbę o nieco dokładniejszy opis:
- rodzaj modelowanego obiektu;
- sposób wycinania otworów;
- sposób nakładania tekstur (widzę nie tylko kolor, ale również "rzeźbę" powierzchni, szczególnie chodzi mi o to, jak uzyskałeś efekt poszycia kadłuba wyginanymi łukowato listwami, a nie pojedynczą płaszczyzną - sam męczę się nad tym w swojej wirtualnej szalupie).

Z niecierpliwością czekam na dalszy ciąg i z zazdrością gratuluję efektów...
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
Rado
Posty: 322
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: Rado »

JurekBin- Tak, żyję z grafiki 3d. Cała zabawa polega na tym że jeden z moich klientów póki co jako "bonus" do zleceń dokłada taki soft jakiego potrzebuję ale już raz zdarzyło się że taki długoterminowy kontrakt się zerwał i zostałem bez narzędzi do zarabiania na chleb (nie bardzo mam ochotę wywalać min. 5 000 $)- dlatego zawziąłem się i nauczyłem darmowego Blendera. Na początku wydaje się być trudny (jakiś pierwszy miesiąc), potem nagle wszystko staje się proste. Kwestia "przełamania się".

Tak, jest na Linuxa (tak naprawdę Linux jest jego natywnym systemem). Zwykle updaty są najpierw na pingwina, potem na inne systemy.

Rczarnec:

Rodzaj modelowanego obiektu- w tym przypadku czyste poligony. Można użyć NURBS jeśli ktoś lubi- ja nie przepadam za nimi ale np. wielbiciele RHINO mogą to docenić.

Sposób wycinania otworów... jakby to... rysuję krawędziami kształt otworu i usuwam poligony ze środka.

Nakładanie tekstur- wszystko zależy od tego do jakiego kanału podepniesz teksturę.

Każdy materiał może mieć parę tekstur (co więcej, mogą się nakładać- np tekstura koloru może się składać z koloru podstawowego i oddzielnie nałożonego brudu). Każdy kanał materiału odpowiada za inną jego właściwość. Kolor, mapę wypukłości, połyskliwość, stopień załamania światła itd itp. Właściwie wszystkie właściwości optyczne materiału moga być opisane w ten sposób. Wypukłości uzyskujesz mapując teksturę (w tym przypadku desek) do kanału "bump". To co jasne na teksturze będzie wypukłe, to co ciemne- wklęsłe.
http://erka.ovh.org/
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: rczarnec »

To jeszcze tylko jedno pytanie: czy teksturę desek masz przygotowaną z uwzględnieniem krzywizny (jakby poprzecznego wygięcia desek)? Chodzi mi o to czy plik z teksturą przedstawia proste deski/deskę, a jeśli tak to jak zmusić w Blenderze teksturę do takiego wyświetlenia aby wyglądała jak wygięte deski poszycia?

Zresztą popatrz poniżej: jak zmusić tę teksturę do odzwierciedlenia przebiegu desek poszycia kadłuba?

Obrazek
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
Rado
Posty: 322
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: Rado »

Mam prostą teksturę w skali szarości- dopasowuję koordynaty UV (przypisuję punktom miejsca na teksturze, dzięki czemu sama się dopasowywuje do wygięcia) w oknie "UV/image editor". Inaczej cała operacja byłaby strasznie złożona: przewidzieć jak zniekształcą się linie przy rzucie płaskim na trójwymiarowy obiekt i odpowiednio je zdeformować... koszmarna robota biorąc pod uwagę wszystkie te słoje, detale i inne. Komputery mają zadanie upraszczać, nie utrudniać (modelowanie i bez tego bywa niełatwe ;) ).

Jeśli będziesz mieć jakieś problemy- daj znać.
http://erka.ovh.org/
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:HMS Ajax (3d+ ostrzeżenie)

Post autor: rczarnec »

Będę próbował...
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
ODPOWIEDZ