Poczytuje czasem ksiązki o zaglowcach i od dłuzszego czasu mnie nurtuje jak taki proces konstruowania wygladał. Przychdzi ten admirał i mówi: "potrzebuje takiego fajnego sloopa, 16 dział, żeby dobrze pływał itd."
Załozenia konstrukcyjne, mówia dzisiaj.
Oprócz wiedzy historycznej gromadzonej w rezultacie budowy poprzednich okretów, były tez jakies reguły ustalania proporcji gabarytów, elemntów konstrukcyjnych i detali.
Swgo czasu kupiłem niewielka ksiązeczke " Building Plank-on-Frame Ship Model" Rona McCarthy (RMC), która opisuje bardzo przyjemnie proces projektowania modelu sloopa Cruiser zbudowanego w 1752. Ksiażka byc moze jeszcze dostepna na Amazon. Ksiażka opisuje technike budowy modelu w stylu admiralicji, ale wychodzi od ustalenia najwazniejszych wymiarow i proporcji podajac pewne reguły.
Nie sa one jednak kompletne. W tym celu konfrontowałem je ze znakomita ksiazka "The Construction and Fitting of the Sailing Man of Wae 1650-1850" Goodwina , "The 74-Gun Ship" Boudriota i pokazywanej ostatnio ksiażce Antsherla o sloopie Swan.
Okazało sie to bardziej niz interesujace.
Pomyslałem, ze notatki moge prowadzic tutaj.
Równolegle zacząłem wykreslanie liniiw CAD, opierajac sie na obliczeniach i skanach rysunków z ksiązki RMC.
Nie zamierzam odtworzyc procesu konstruowania w pełni ani wykreslić kompletnych planów okretu.
Moze jesli temat okaze sie interesujacy to ktoś jeszcze sie dołączy to temat sie jakos rozwinie.
Mysle, że bedzie to takze dobre miejsce do podyskutowania o konstrukcji i nazwach róznych, ktore czytam po angielsku i niekoniecznie znam po polsku.
W nastepnym poscie napisze nieco o okreciku a potem juz o konstrukcji.
Pozdrawiam Artur
