TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Relacje z budowy tych jednostek
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

W kwestii tego co napisał Ryszard... że nie o ilość obrotów chodzi a o moc...

Tu trzeba doprecyzować że nie o moc a moment obrotowy chodzi...
Więc tak naprawdę zależy mi na małej ilości obrotów które posiadają duży moment obrotowy...

2 tyś obrotów na silniku które przechodzą przez przekładnie planetarną... zredukują nam ilość obrotów na wyjściu do ok 527 obrotów na minutę... te 527 obrotów będzie miało zmniejszoną moc ale zwiększony moment obrotowy... takie 527 obrotów pochodzących z przekładni będzie trudniej zatrzymać niż 2tyś obrotów które idzie bezpośrednio z silnika... Po dzisiejszych testach wiem że jest super :)

Super to znaczy że śruba osiągnie bezproblemowo moje 10 obrotów na sekundę bez zżerania baterii... i jeszcze będę miał do dyspozycji zapas „nad podłogą” i silnik się nie spali :)
rekmak
Posty: 57
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: rekmak »

Silnik 600 to tylko długość silnika. Nie widać oznaczeń, na ile voltów. Speed, Permax czy jakiś inny np. kpl od wiertarki. Charakterystyka będzie różna. Speed 600 9,6V ma 14500 obr/min i 7A a inny na 7,2V ma 18200obr i 12A. Te silniki wysokoobrotowe najszybciej się grzeją i zużywają.
Poza tym jaki prąd daje zasilacz? Silnik się nie grzeje a może zasilacz jest ciepły bo pracuje na maxa?
Podłącz silnik do akumulatora chociażby do samochodowego, jeżeli silnik jest 12V. Wtedy silnik dostanie tyle prądu ile potrzebuje i zrób pomiary poboru prądu, bez obciążenia, z lekki i mocniejszym hamowaniem obrotów palcami (w rękawiczkach). Kup miernik elektroniczny choćby ten najtańszy 10A. Do modeli pływających i latających zawsze jest potrzebny.
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

Dane techniczne:

zasilanie: 8,4V
zakres zasilania (z przekładnią): 4,8 - 9,6V
obroty: 15500 obr/min.
pobór prądu bez obciążenia: 1,8 A
max pobór prądu: 70 A
wymiary śred/długość całkokowita: 37/77 mm.
waga: 220 g.

Zasilacz piko ma 1,2A
i zakres zasilania 1,6-12V

Więc teoretycznie na zbyt słabym zasilaczu wyciągał mi odpowiednią moc przy odpowiednich obrotach... zasilacz piko ma blokadkę że jak dostaje zbyt duże obciążenie to odcina prąd przed przeciążeniem...

Faktycznie amperomierz się przyda bo testy tak zrobiłem bardzo po spartańsku :)

Remark... czy orientujesz się tak mniej więcej jaką wartość na amperomierzu powinienem uzyskać aby było ok?
rekmak
Posty: 57
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: rekmak »

Im mniejszy pobór prądu tym lepiej. Można przyjąć pomiar A pracującej śruby w wodzie w wannie. W katalogu Graupnera podany jest prąd sprawności silnika 11A jeśli dobrze zrozumiałem z niemieckiego. Widzę pewną niezgodność. Silnik 8,4V może być zasilany max 1 celą więcej czyli 9,6V. Przewoltowanie przyspiesza zużycie szczotek. Proponowano aku żelowe, mają 6 lub 12V- za dużo a więc zastosuj 7 lub 8 aku NiMh lub lipola 2s tj. 7,4V po naładowaniu ma ponad 8V i taki polecam. Nie ma samorozładowania ale nie znosi zwarcia. Jeżeli ma być pół godz. pływania i pod obciążeniem pobiera 8A to 8x0,5=4 Ah czyli potrzebny pakiet 4000mAh lub 2 pakiety 2200 (duży wydatek+ładowarka). Mniejsza prędkość wydłuża czas pływania.
Osobiście bym pojechał na szrot po silnik od wentylatora chłodnicy w dobrym stanie i targował o cenę. 12V i mogę zastosować dowolny akumulator, żelowy 12V, Nixx 12 cel, lipol 3S tj. 11,1V.
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

Z tym zasilaniem 8,4 to mam pewną koncepcję...

Obroty silnika są regulowane natężeniem prądu.

Jeśli mam aparaturę i wychylam gałkę w przód to rozumiem że im bardziej wychylę gałkę tym regulator obrotów podaje większe natężenie na silnik...

Rozumiem że jeśli wezmę gałkę na maksa w przód to przy baterii 12V regulator poda na silnik 12V?

Aparatury mają pokrętełko które daje możliwość kompensowania wychylenia steru czy prędkości obrotów...

Koncepcję mam taką aby wziąć woltomierz przytknąć do regulatora obrotów wychylić gałkę na maksa i kręcić pokrętełkiem na aparaturze aż woltomierz pokarze 8,4...

Czy to ma prawo zadziałać? :)
Awatar użytkownika
rychenko
Posty: 681
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: rychenko »

Witam
Nie wiem co ty masz za aparaturę ale pokrętło czy suwak pod drążkami to są „Trymery” którymi możemy np., ustawić położenie steru w pozycji neutrum , nie wiem czym ty chcesz kręcić „kręcić pokrętłkiem na aparaturze aż woltomierz pokarze 8,4...” daj jakieś zdjęcia tej Twojej aparatury
Pozdrawiam Ryszard
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

Aparatury jeszcze nie mam... ale chcę kupić taką jak na zdjęciu...
w czerwonym kółeczku jest magiczne pokrętło o którym pisałem...

Na jednym filmiku na youtube widziałem jak koleś dostrajał sobie serwo...
http://www.modelemax.pl/product_info.ph ... s_id=12630
Załączniki
MX16Hott.jpg
MX16Hott.jpg (58.92 KiB) Przejrzano 6344 razy
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: Zdzisław »

Witam
Kolego accd pozwolisz, że wtrącę swoje 3 grosze do twojej relacji. Uważam ,że twoja relacja z budowy powoli zamienia się w panel dyskusyjny i takie mądre dysputy powinieneś prowadzić na SB lub PW, bo dla przeciętnego oglądacza jakim jestem ja i zapewne większość użytkowników i gosci na tym forum staje się to nudne jak flaki w rosole. Poruwnaj swoją relację np. z relacją Andrzeja Koryckiego. Ja nigdy nie będę budował takich modeli jak wy budujecie, ale Andrzej prowadzi swoją relację w taki sposób, że zawsze z niecierpliwością czekam na jego nastepny wpis.
To taka moja mała uwaga, możesz się z nią zgodzić lub nie.
Pozdrawiam Zdzisław
rekmak
Posty: 57
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: rekmak »

Regulator obrotów w tym przypadku do silników szczotkowych działa na zupełnie innej zasadzie. Podaje odpowiednie impulsy w zależności od położenia drążka lub pokrętła. Szczegóły są gdzieś w innym miejscu.
Wszystko zaczyna się od silnika. Napięcie akumulatora musi odpowiadać napięciu silnika i aku musi podawać potrzebny prąd. Regulator - podane napięcie i prąd musi być wyższe od danych silnika.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 06:51 przez rekmak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
futaba
Posty: 118
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: futaba »

Obroty silnika nie są regulowane natężeniem prądu. Regulatory modelarskie do silników "szczotkowych" podają na wyjściu sygnał prostokątny o stałym napięciu równym napięciu zasilania, stałej częstotliwości i zmiennym wypełnieniu, teoretycznie w zakresie 0-100%, dzięki temu mamy własnie regulację obrotów. Napięcie mierzone zwykłym woltomierzem na biegunach silnika jest napięciem średnim wynikającym z wypełnienia sygnału sterującego, a prąd płynący w obwodzie zależy od obciążenia przyłożonego do silnika - taka jest w skrócie teoria. Accd, ograniczenie o którym piszesz jest możliwe, ale mało eleganckie i ma jedną wadę - będzie się dużo mocniej grzał regulator, ponieważ wynika to z zasady pracy tranzystorów tam zastosowanych. Dlatego lepiej jest tak dobrać układ napędowy, żeby przy "cała naprzód" regulator był wysterowany na 100%. W Twoim kadłubie zmieści się pewnie wagowo kilka kWh energii, ale po co zamieniać ją na ciepło, lepiej spożytkować ją na czas pływania, dodatkowe mechanizmy, oświetlenie itp. dodatki.
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
ODPOWIEDZ