Pomysł ciekawy , ale konstrukcja faktycznie wiotka .
a druga maszynka ?
Frezarka CNC
-
- Posty: 476
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
W związku z pracami remontowymi i przycinaniem płytek w pomieszczeniu zwanym hucznie modelarnią nie mogę się tam połapać i nic znaleźć. Po za tym nie ma co pokazywać gdyż jest to kilka skręconych desek z zamontowanymi prowadnicami szufladowymi :)
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
Budowa chwilowo stoi - czekam na potrzebne materiały ,
ale w międzyczasie kupiłem fajne wrzeciono Kressa .
Kress zastąpi Dremela który pierwotnie był planowany do tej maszynki ,
ale tu pojawia się mały problem, a mianowicie różnica w wadze obu napędów .
Dremel waży 440 g
Kress waży 1460 g
Obawiam się że wpłynie to negatywnie na sztywność konstrukcji
co niechybnie przełoży się na dokładność całej frezarki .
ale w międzyczasie kupiłem fajne wrzeciono Kressa .

Kress zastąpi Dremela który pierwotnie był planowany do tej maszynki ,
ale tu pojawia się mały problem, a mianowicie różnica w wadze obu napędów .
Dremel waży 440 g
Kress waży 1460 g
Obawiam się że wpłynie to negatywnie na sztywność konstrukcji
co niechybnie przełoży się na dokładność całej frezarki .
-
- Posty: 476
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
No Marecki widzę, że bardzo profesjonalnie podchodzisz do tematu:)
Na cnc.info.pl polecali to wrzeciono jako jedno z tańszych pro rozwiązań
Na cnc.info.pl polecali to wrzeciono jako jedno z tańszych pro rozwiązań
- Budrys
- Posty: 577
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
vegelus napisał:
Ten typ wrzeciona pojawiał się w różnych relacjach z budowy obrabiarek cnc i to z pozytywnymi komentarzami. Wygląda, że to dobry wybór! :cheer: Jeśli można to proste pytanie: gdzie i za ile? :dry:
No Marecki widzę, że bardzo profesjonalnie podchodzisz do tematu
Ten typ wrzeciona pojawiał się w różnych relacjach z budowy obrabiarek cnc i to z pozytywnymi komentarzami. Wygląda, że to dobry wybór! :cheer: Jeśli można to proste pytanie: gdzie i za ile? :dry:
Pozdrawiam
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
Cena 539,10 zł. - dostawa gratis
http://www.narzedziowy.pl/product_info.php?products_id=12678
http://www.narzedziowy.pl/product_info.php?products_id=12678
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Budrys
- Posty: 577
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
Witam.
Widzę, że oprzyrządowanie mechaniczne całkiem porządne! Można coś niecoś zmajstrować.:laugh:
Z ogromną ciekawością śledzę relację z postępu prac i nie chciałbym być za bardzo upierdliwy pytaniami ale przydało by się ciut więcej szczegółów technicznych nt. wymiarów, montażu czy materiałów. Można przy tym nie tylko coś podpatrzeć ale i sporo nauczyć :cheer:
Widzę, że oprzyrządowanie mechaniczne całkiem porządne! Można coś niecoś zmajstrować.:laugh:
Z ogromną ciekawością śledzę relację z postępu prac i nie chciałbym być za bardzo upierdliwy pytaniami ale przydało by się ciut więcej szczegółów technicznych nt. wymiarów, montażu czy materiałów. Można przy tym nie tylko coś podpatrzeć ale i sporo nauczyć :cheer:
Pozdrawiam
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Frezarka CNC
Budrys napisał:
Pytaj o co tylko chcesz - wszystkie pytania mile widziane :)
CNC to dla mnie nowość i pewnie na wiele pytań nie będę znał odpowiedzi ,
ale jeżeli tylko będę umiał to oczywiście pomogę .
Mało kto się tym interesuje więc ograniczam się raczej do pokazania zdjęć ,
ale ok. postaram się coś więcej napisać .
Na zdjęciach wszystko wygląda bardzo ładnie i prosto do zrobienia ,
ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej :(
Np. wałki są hartowane powierzchniowo na głębokość około 0,6 mm
Obcięcie wałków , wyrównanie , nawiercenie 8 otworów i ich nagwintowanie w 4 wałkach fi 16 mm zajęło mi około 8 godzin !
Moja tokarka jest za słaba na gwintowanie takich otworów więc całe gwintowanie
odbyło się ręcznie , ale w tokarce - chodzi o idealnie osiowe otwory i gwinty .
Tak więc gwintownik oparty o suport , podparty konikiem i jazda ręcznie :)
Po 8 godzinach byłem wypompowany jak kot sąsiada :)
Identyczna praca z wałkami fi 12 (tylko 2 szt.) poszła nieco szybciej bo około 3,5 godz.
Elementy wózków osi X i Y są wykonane z tekstolitu
X - zielony tekstolit - bardzo twardy , zachowuje się dosłownie jak tafla szkła
Y - czerwony tekstolit
Mocowanie panewek w osi Z miało być wykonane z aluminium ,
ale jak widać na zdjęciach jest ze stali - ten element (Z) jest bardzo mały (38x85 mm)
ma sporo różnych otworów dlatego też uznałem że tekstolit mógłby okazać się za słaby .
Rozstaw wałków w osi :
X - 120 mm
Y - 150 mm
Z - 58 mm
Wszystkie elementy mocujące były frezowane parami tak jak na zdjęciach powyżej .
Chodzi oczywiście o identyczny rozstaw otworów na panewki .
Każdy z tych elementów ma w środku otwór na nakrętki śruby pociągowej .
Na każdej śrubie pociągowej będą dwie nakrętki w tym jedna do kasowania luzów na gwincie .
Panewki wykonane są z brązu .
Grubość ścianki w każdej panewce wynosi 2 mm
tak więc panewki na wałki fi 16 mają zewnętrzną średnicę 20 mm (z kołnierzem 23 mm)
a panewki na wałki fi 12 mają zewnętrzną średnicę 16 mm (z kołnierzem 19 mm)
Oczywiście znacznie lepsze byłoby zastosowanie łożysk liniowych ,
ale to może w następnej maszynce, której projekt już powstaje :)
Śruby pociągowe będą ze zwykłego pręta gwintowanego fi 10 mm o skoku gwintu 1,5 mm
Jest to o tyle nieszczęśliwe rozwiązanie że skok 1,5 mm nie zapewnia parzystej liczby kroków silnika na 1 mm posuwu :(
Silnik robi 200 kroków na obrót o 360 stopni - przy sterowaniu 1/10 kroku silnik musi zrobić 2000 kroków na obrót o 360 st.
Przy śrubie pociągowej 1,5 mm silnik musi wykonać 1333,33333 kroków na 1 mm
ponieważ na silniku idzie ustawić tylko pełne kroki to wykona on 1333 pomijając już wartość po przecinku .
Przy takim ustawieniu sterownika 1 krok to zaledwie 0,00075 mm tak więc myślę że jest to całkowicie pomijalny błąd :)
Silnik 1,89 Nm da na śrubie 10x1,5 mm moment obrotowy o wartości przekraczającej 250 Kg
(nie chce mi się dokładnie tego liczyć) tak więc siła będzie ogromna .
Pewnie o czymś zapomniałem tak więc Budrys masz pytania to wal śmiało !!!
nie chciałbym być za bardzo upierdliwy pytaniami ale przydało by się ciut więcej szczegółów technicznych nt. wymiarów, montażu czy materiałów.
Pytaj o co tylko chcesz - wszystkie pytania mile widziane :)
CNC to dla mnie nowość i pewnie na wiele pytań nie będę znał odpowiedzi ,
ale jeżeli tylko będę umiał to oczywiście pomogę .
Mało kto się tym interesuje więc ograniczam się raczej do pokazania zdjęć ,
ale ok. postaram się coś więcej napisać .
Na zdjęciach wszystko wygląda bardzo ładnie i prosto do zrobienia ,
ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej :(
Np. wałki są hartowane powierzchniowo na głębokość około 0,6 mm
Obcięcie wałków , wyrównanie , nawiercenie 8 otworów i ich nagwintowanie w 4 wałkach fi 16 mm zajęło mi około 8 godzin !
Moja tokarka jest za słaba na gwintowanie takich otworów więc całe gwintowanie
odbyło się ręcznie , ale w tokarce - chodzi o idealnie osiowe otwory i gwinty .
Tak więc gwintownik oparty o suport , podparty konikiem i jazda ręcznie :)
Po 8 godzinach byłem wypompowany jak kot sąsiada :)
Identyczna praca z wałkami fi 12 (tylko 2 szt.) poszła nieco szybciej bo około 3,5 godz.
Elementy wózków osi X i Y są wykonane z tekstolitu
X - zielony tekstolit - bardzo twardy , zachowuje się dosłownie jak tafla szkła
Y - czerwony tekstolit
Mocowanie panewek w osi Z miało być wykonane z aluminium ,
ale jak widać na zdjęciach jest ze stali - ten element (Z) jest bardzo mały (38x85 mm)
ma sporo różnych otworów dlatego też uznałem że tekstolit mógłby okazać się za słaby .
Rozstaw wałków w osi :
X - 120 mm
Y - 150 mm
Z - 58 mm
Wszystkie elementy mocujące były frezowane parami tak jak na zdjęciach powyżej .
Chodzi oczywiście o identyczny rozstaw otworów na panewki .
Każdy z tych elementów ma w środku otwór na nakrętki śruby pociągowej .
Na każdej śrubie pociągowej będą dwie nakrętki w tym jedna do kasowania luzów na gwincie .
Panewki wykonane są z brązu .
Grubość ścianki w każdej panewce wynosi 2 mm
tak więc panewki na wałki fi 16 mają zewnętrzną średnicę 20 mm (z kołnierzem 23 mm)
a panewki na wałki fi 12 mają zewnętrzną średnicę 16 mm (z kołnierzem 19 mm)
Oczywiście znacznie lepsze byłoby zastosowanie łożysk liniowych ,
ale to może w następnej maszynce, której projekt już powstaje :)
Śruby pociągowe będą ze zwykłego pręta gwintowanego fi 10 mm o skoku gwintu 1,5 mm
Jest to o tyle nieszczęśliwe rozwiązanie że skok 1,5 mm nie zapewnia parzystej liczby kroków silnika na 1 mm posuwu :(
Silnik robi 200 kroków na obrót o 360 stopni - przy sterowaniu 1/10 kroku silnik musi zrobić 2000 kroków na obrót o 360 st.
Przy śrubie pociągowej 1,5 mm silnik musi wykonać 1333,33333 kroków na 1 mm
ponieważ na silniku idzie ustawić tylko pełne kroki to wykona on 1333 pomijając już wartość po przecinku .
Przy takim ustawieniu sterownika 1 krok to zaledwie 0,00075 mm tak więc myślę że jest to całkowicie pomijalny błąd :)
Silnik 1,89 Nm da na śrubie 10x1,5 mm moment obrotowy o wartości przekraczającej 250 Kg
(nie chce mi się dokładnie tego liczyć) tak więc siła będzie ogromna .
Pewnie o czymś zapomniałem tak więc Budrys masz pytania to wal śmiało !!!