Marecki, jedno małe pytanko laika - czy i w jaki sposób w konstrukcji uwzględniłeś tolerancję? chodzi mi o to, że w osiach Twojego pantografu masz pewnie jakieś, nawet minimalne luzy. czy to nie wpłynie na jakość działania urządzenia? czy ten tekstolit jest na tyle wytrzymały, że z czasem te luzy się nie powiększą? czy nie byloby lepiej zrobić ramiona z profili, np. aluminiowych a osie wstawić w łożyska?
To bardzo dobre pytanie i cieszę się że je zadałeś !
Sporo się nad tym zastanawiałem .
W oryginalnym projekcie ramiona są zrobione z twardego drewna (chyba klonu)
a śruby łączące beż żadnych panewek umocowane w drewnie .
Ja pierwotnie chciałem wszystko wykonać na panewkach mosiężnych ,
jednak ostatecznie z tego zrezygnowałem ponieważ dobrze dopasowany textolit
sam w sobie działa jak panewka .
Ten materiał jest zadziwiająco wytrzymały na ścieranie - kilka lat używałem bęben polerski
gdzie na osi było dość spore obciążenie (kilka kg)
i obroty znacznie większe niż będzie to w pantografie,
a panewkami były właśnie klocki z textolitu .
Bęben pracował przez kilka lat po kilkadziesiąt godzin w tygodniu ,
a textolitowe mocowanie osi cały czas miało się dobrze .
Pantograf na pewno nie będzie tak ekstremalnie eksploatowany więc powinno być dobrze :)
Przynajmniej mam taka nadzieje :)
ale ...
przewidując niedokładności w mojej budowie (brak precyzji wykonania)
oraz ewentualne wytarcie textolitu ,
ramiona zrobiłem nieco szersze tak więc w każdej chwili
mogę je nieco rozwiercić i wstawić mosiężne panewki .
jerry_bee napisał:
aha, pisaleś, że w minimalnym stopniu, ale jednak przewidujesz ruch w 3 kierunku. jak to chcesz zrobić?
Ruch w 3 kierunku (góra/dół) będzie dosyć spory bo praktycznie
ramie będzie można przekręcić o 180 stopni , ale jest w tym pewien haczyk :)
Poprawne działanie będzie tylko w płaszczyźnie równoległej do mocowania przedmiotu (do blatu)
ale na wysokości zbliżonej do osi obrotu ramienia .
Nie wiem czy dobrze to wyjaśniam .
Ograniczeniem będzie sam kształt kopiowanego przedmiotu (rysunku) ,
kształt i długość frezu , kształt bolca którym będziemy jeździć po wzorze .