La Belle Poule - 1765

Opisy budowy jednostek żaglowych
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Dziś dotały do mnie wiertła 0,3 i 0,4 mm. Wypróbowałem je i tak mnie wciągneło że cały dolny pokład przewierciłem. Nie uzupełniałem otworów innym materialem, bo chyba nie ma sensu przy tej średnicy. Później lekko, prawie że na sucho pomalowałem go lakierem Majic Quick Dry Varnish połmat. Efekty na zdjęciach.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Jak widać na zdjęciach poszywanie kadłuba posuwa się do przodu. W moich zasobach zostały tylko listewki o szerokosci 4mm w podobnym ciemnym kolorze. Owszem mam możliwośc wycięcia szerszych listew ale materiał jest bardzo jasny, kontrastujący (jak pierwsza od dołu) i chyba nie wyglądało by to dobrze. Problem polega na tym że listwy w centrum kadłuba muszą być już teraz szerokie i bięgnąc ku dziobowi mocno się zwężać. Mam nadzieje wyprostować sytuację i zrobić to co na rysunku planów. Nie wiem jak to się fachowo nazywa.
Jeśli ktoś jest zainteresowany planami to szukajcie na rosyjskich forach. Są tam pełne plany Ancre.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
jerry_bee
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: jerry_bee »

tak na oko, to chyba pierwsze trzy-cztery listwy od kila są zbyt szerokie od strony dzioba i rufy - powinieneś podzielić na równą liczbę odcinków każdą wręgę i te wielkości przenosić odpowiednio na listwy. samo gubienie stealersami może okazać się niewystarczające.
na zdjęciu poniżej widać kawałek moich prób z tym tematem. odmierzam, hebluję, szlifuję, gnę... a wychodzi różnie ;)
Obrazek
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Poszywanie kadłuba odłożyłem na kilka dni. Obecnie robie furty działowe.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Dziś przykleiłem 2 klapy i zrobiłem kilka oczek do lawet.
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: oksal »

Równa robota:)
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Niewiele sie zmieniło, taka drobnica zabrera dużo czasu.
Obrazek
Obrazek

Mam pytanie czy może ktoś opisać działanie pompy zaznaczonej na czerowono na poniższym zdjęciu. Chodzi mi o to jak załoga chwytała te dziwne "motylki"?
Obrazek
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Do całkowitego poszycia kadłuba zostało po 2 lisewki po lewej i prawej stronie. Kadłub jest już wstępnie przeszklifowany. Dość kolorowo wyszło to poszycie z racji tego że cieżko jest dobrac taki sam kolor listwy nawet z drewna tego samego gatunku. Po zakończeniu poszycia dokończe furty działowe precyzyjnie szlifując ich krawędzie. LBP ma specyficzny odbój, i mam w planach pomalować do na czarno ale wcześniej muszę wyznaczyć linję wodną.
Jak widać na załączonych zdjęciach obok kadłuba jest greting 1mmx1mm gr 2mm, który zrobił dla mnie kolega Mirek, co tu dużo pisać, bardzo precyzyjna robota. Materiał to klon patagoński, śmierdzący jak antybiotyk:) i bardzo kruchy co stanowiło dodatkowe utrudnienie nie wspominając rozmiarów.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Tomek Aleksinski »

Marcin_Z napisał:
...
Mam pytanie czy może ktoś opisać działanie pompy zaznaczonej na czerowono na poniższym zdjęciu. Chodzi mi o to jak załoga chwytała te dziwne "motylki"?
Obrazek


bardzo ciekawe pytanie!
Opis dzialania tych tzw. pomp krolewskich (Royal Pumps) jest podany w II tomie "Okretu 74 dzialowego" J. Boudriota.
Sa to brazowe pompy zezowe, skladajace sie z zasadniczo trzech czesci.
Te, jak Ty je nazywasz "motylki" - swego rodzaju eliptoidalne kliny nabite z obu bokow gornego konca trzonka od pompy (nie znam polskiej nazwy, ale w terminologii anglosaskiej to po prostu chocks), sluzyly przede wszystkim jako ograniczniki pionowego ruchu posuwistno-zwrotnego dla trzonka, na ktorego dolnym koncu, w komorze pompy, byl swego rodzaju odwrocony cylinder z dekielkiem w jego dnie, ktory sie unosil i opadal w trakcie dzialania pompy). Otoz ten ogranicznik redukowal nadmierne ruchy trzonka ku dolowi (ktore moglyby uszkodzic ten cylinder z w/w dekielkiem) i drugi dekielek znajdujacy sie ponizej owego cylindra.
Omawiam niektore struktury wewnatrz zewnetrznej drewnianej (elm,czyli wiaz, stad inna nazwa "elm tree pump") obudowy pompy.

Owe chocks sluzyly takze do zawiazywania wokol nich petli liny, do ktorej byl zamocowywany hak z inna lina, ktorej przeciwny koniec byl przywiazany do konca draga czy belki (ang. brake) o dlugosci ok. 3,5 m. Na drugim koncu tej belki byl przywiazany pek krotszych linek, tzw.martinet - dla ciagniecia kazdej z nich przez jednego w grupie majtkow (na okrecie 74 dzialowym bylo ich 14tu, na fregacie typu BP pewnie mniej, np. 7miu).

Na wysokosci ok. 2 i pol metra nad pokladem, obwiazywano ciasno grotmaszt inna lina, na ktorej byly dwa pierscienie metalowe (thimbles). Za te pierscienie zamocowywano haki od ciasno okreconej petli wokol w/w brake'a, ktora to petla byla zamocowan na tym brake'u w jego 1/3 dlugosci.

Calosc przypominala nieco staropolskiego zurawia studziennego, gdzie grotmaszt stanowil czesc pionowa i statyczna owego zurawia, a w/w brake byl jego czescia ukosna i ruchoma, ktory poruszal sie do gory i w dol, w miare pociagania go przez majtkow za linki w/w martinet'a. Na jego przeciwleglym, krotszym koncu inna lina laczyla ow brake z trzonkiem pompy, wiec wraz z pociagnieciem martineta przez grupe marynarzy w dol, przeciwlegly koniec brake'a szedl ku gorze, wyciagajac trzonek pompy. Dekielek na dnie odwroconego cylindra w komorze zamykal sie ciasno, zasysajac wode zezowa, a w rezultacie prozni w komorze, otwieral sie drugi, dolny dekielek, pozwalajac wodzie z zezy wlac sie do komory, wypelniajac ja.
Wtedy marynarze zwalniali martineta, ten koniec brake'a szedl samoczynne ku gorze, czyli jego przeciwlegly koniec szedl w dol, trzonek pompy opuszczal sie - dekielki zachowywaly sie przeciwnie i woda wylewala sie specjalnym otworem w bocznej sciance obudowy pompy na poklad, skad byla odprowadzana za burte albo specjalnym parcianym szlauchem, albo tez w drewnianym korytku.

Zdaje sobie sprawe, ze to moje wyjasnienie brzmi bardzo skrotowo, zagmatwanie i jest trudno zrozumialne, jesli wiec jestes bardziej zainteresowany tematem, ewentualnie moglbym Ci zeskanowac odpowiednie strony z Boudriot'a z bardzo czytelnymi ilustracjami tam, ktore wraz z moim tekstem pozwolilyby Ci zrozumiec zasade dzialania tego mechanizmu. Ksiazkowy tekst i objasnienia do tychze ilustracji sa tam w jez.angielskim (wersja-tlumaczenie angielskie Davida Roberts'a).
Ale to byloby mozliwe dopiero po otrzymaniu mego komputera z naprawy za kilka dni, bo niniejszy tekst pisze z laptopa mego syna i tu nie mam mozliwosci skanowania)
Daj znac czy reflektujesz na te skany.
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle Poule - 1765

Post autor: Marcin_Z »

Witam, dzięki za skany, ale mysle że rozumie juz jak sie posługiwano tymi pompami na LBP. Zastanawiałem się czy dobrze widze, dziwne są te zakończenia górnych końców trzonka, pierwszy raz z takim się spotkałem a co dopiero zrobic. Dodatkowo w planach Shipyardu zostały pominięte.

Dzięki za dokładną odpowiedź.
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
ODPOWIEDZ