Santisima Trinidad / Karrex

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Piny

Post autor: Karrex »

Andrzej1 napisał:
...
Plagiat.
...

Insynuacja ;) :lol:

W uzupełnieniu tematu minigwoździ.

Obrazek

Po podgrzaniu, odlutowaniu na pinach pozostaje cyna.
Zacytuję "myśli zebrane"
Andrzeja Pierwszego
...
Aby usunąć resztki cyny potrzebny jest przewód skręcony z cieniutkich drucików. Za pomocą lutownicy należy go nasączyć kalafonią.
Może być ekran z kabla antenowego (byle miedziany). Im cieńsze tym lepsze i im jest ich więcej.
Następnie przykładasz tak spreparowany przewód do pinu, nogi, czy czegoś z czego chcesz usunąć cynę i grzejesz lutówką.
Przewód wypije cynę, przesuniesz go dalej i jeszcze raz, aż nie pozostanie ani trochę cyny.
Trzeba je w czymś umocować, nie trzymać w "palcach". Można jeszcze nagrzać pina i mocno dmuchnąć. Są odsysacze do cyny, nawet nie drogie.
Jeżeli są złocone naprawdę, to może można chemicznie. Jakiś kwas co zeźre cynę i zostanie złoto [pin].
...
oksal napisał:
Jakoś mi z tymi nóżkami nie przyszło nic do głowy. Ciekawy pomysł :)
To mam problem AMD używam, czeka mnie strata masy nóżek ;)
...

Adam, z tymi AMD - to jak jest płytka z komponentów, to potraktowałem ją ogniem,

Obrazek

po lekkim spaleniu piny odchodzą razem z lutem i kawałkami miedzi (dwie warstwy są miedziane),

Obrazek
/trochę minipapiaki – cyna, czy piny mają szersze łepki?/zanurzyłem na ok. 30 min. w 15% kwasie azotowym - nie wiem, czy wyżarło cynę, ale miedź odeszła/
Dłużej moczyć nie radzę, kwas zabiera się za piny ;) . Świeżo zrobiony kwas zapewne będzie potrzebował krótszego czasu (tu trzeba obserwować i pilnować),
a i nie trzymajcie nic metalowego w pobliżu trawienia, gdyż szybko pokrywają się rdzą. Tak działają opary kwasu azotowego.

Po dłuższym wypalaniu (płytka rozłazi się na czynniki pierwsze - te ognioodporne) odchodziły już same piny
(nie rób tego w domu straszny smród. Chyba lepiej sobie odpuścić pozyskiwanie z tych procesorów)

Obrazek
Ostatnio zmieniony 22 gru 2020, 00:03 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Andrzej1
Posty: 1568
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Polska Szczecin","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Santisima Trinidad / Piny

Post autor: Andrzej1 »

Witam

Pozwolę sobie jescze dodać, że resztki cyny z nóżek procesorów (o ile są rzeczywiście złocone) można
usuwać chemicznie. Zgodnie z panem Googlem i różnymi źródłami, może do tego służyć dymiący kwas solny HCL rozcieńczony 1:1 z wodą.
Nie sprawdzałem tego na własnej skórze (czytaj pinach), ale może ktoś to zrobi i opublikuje efekta.

Z ukłonami
Andrzej Korycki
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 471
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Santisima Trinidad / Piny

Post autor: Hadżi »

Witam!


Karrex napisał:
/trochę minipapiaki – cyna, czy piny mają szersze łepki?/zanurzyłem na ok. 30 min. w 15% kwasie azotowym - nie wiem, czy wyżarło cynę, ale miedź odeszła/


Lut cynowy jest stopem cyny i ołowiu, więc do jego usuwania jest lepszy stężony kwas siarkowy. Załatwi oba pierwiastki.

Pozdrawiam

"Hadżi"
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Szalupa / Podpory burt

Post autor: Karrex »

Dzięki koledzy.
Nadmienię tylko, że przy pracy z kwasami zalecana jest ostrożność,
no i trzeba określić właściwe stężenie i czas trawienia (wytrawiania).

Kontynuacja prac przy szalupie.

Węzłówki burt

Skończyłem wycinanie węzłówek (6,5 x 3 x 0,9 mm) - łącznie 14 szt.

Obrazek

Dobrałem w pary, doszlifowałem na wymiar i wkleiłem w spojenie ławki z burtą

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz wezmę się za wykończenie steru. Zdemontowałem żurawik, żeby go nie wyłamać przy spasowywaniu steru.

Obrazek
__________________
cdn.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2020, 00:07 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
myszor
Posty: 1061
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Szalupa / Dulki

Post autor: myszor »

Karol , nie wiem czy przyda Ci się to ale ja też jestem na etapie szalupy i znalazłem takie fotki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Mówisz i masz :)

http://5500.forumactif.net/l-artesien-1764plans-jacques-fichant-f89/modele-au-1-48eme-par-pierre-blanc-t595.htm

Klikaj na napis -SPOILER.
Pozdrawiam . Andrzej :)

Drewno to surowiec , który od niepamiętnych czasów odgrywał wielką role w życiu człowieka , dlatego też powinno być traktowane z należytą atencją .
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Szalupy

Post autor: Karrex »

Andrzej, fotki jak najbardziej tak, ale bardziej przydatny byłby jeszcze link na stronkę, z której fotki pochodzą i opis jaki to typ łodzi.
Bo mimo iż "studiowałem" rodzaje łodzi, to w stanie jestem tylko rozpoznać "longbota", "launch" - szalupę i ewentualnie "welbota" ;)

[EDIT]
Dzięki Andrzeju.
Świetne przykłady francuskich łodzi okrętowych do modelu l'Artesien.

https://5500.forumactif.org/t595-modele ... erre-blanc

U ciebie na pierwszej fotce to grand canot z całym osprzętem (nawet trap), druga i trzecia to petit canot.

Jeszcze fotka chaloupe (dosł. szalupa) w typie angielskiego longbota.

Obrazek

/ta właśnie służyła m.in. do przewozu kotwic, stałe krążki na dziobie i rufie - w "launch" ewoluowały w ruchomy żurawik/
Ostatnio zmieniony 22 gru 2020, 00:34 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Szalupa / Ster

Post autor: Karrex »

Kontynuacja...

Zrobiłem pozostałe okucia steru (wypalona blacha - wieczko po puszce, szer. ok. 1mm; bolec - szpilka, przycięta po wklejeniu CA*)

Obrazek

Obrazek

Widzę, że okucie na sterze mogłem dać 1,5 mm wyżej, bo okucie na pawęży wyszło na styku desek.

Obrazek

Obrazek

Przymiarka steru.

Obrazek

Ster po szelakowaniu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
_______________
*) klej cyjanoakrylowy, szybkoschnący, błyskawiczny - SuperGlue, Kropelka itp.

Jak widać na zdjęciach, malowania zrobione przedwcześnie, gdyż uległy starciu, ale to pikuś.
_______________
cdn.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2020, 00:36 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Szalupa / Ster / Rumpel

Post autor: Karrex »

Kontynuacja...

Rumpel

Rumpel wykonałem podobną techniką co niegdyś pilastry (to już tak dawno, że zrobię mały tutorial ;) ).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jakby kogoś interesowały wymiary 28 x 1 x 2,2 mm w najszerszym miejscu.

Po dopasowaniu w płetwie sterowej.

Obrazek

Obrazek

Sprytne jest to wygięcie rumpla, dzięki niemu rumpel nie haczy o burtę przy maksymalnym wychyleniu.

Obrazek

Obrazek

_______________
cdn.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2020, 00:45 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / Szalupa / Ster / Rumpel

Post autor: Karrex »

Kontynuacja...

Niestety nie wiem jak funkcjonował żurawik ze sterem. Na longbocie, gdzie krążek był na stałe na rufie, rumpel był nad nim. Ster był używany, gdy nie była podwieszana kotwica.
Na szalupie (lancha), ster - rumpel koliduje z żurawikiem, więc kiedy był w użyciu ster, żurawik musiał być odchylany lub demontowany, bo zakres wychylenia rumpla jest ograniczony.
Ciekawe czy w czasie jak była podwieszona kotwica zdejmowano ster. Z rysunków wynika, że był zdejmowany.

No ale wracam do modelu.

Obrazek

W takim układzie ster-żurawik trzeba wkleić dwuczęściową podporę pod żurawik. Już ją mam, ale zastosuję drugie rozwiązanie /poniżej/.

Obrazek

Zapomniałem o gałeczce na zakończeniu rumpla, przydatna ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Okucie na dziobie (to podpatrzyłem w instrukcji HMS Victory)

Obrazek

Obrazek

W necie znalazłem pdf: UNA ‘BARCACCIA’ PER LA SANTISIMA TRINIDAD
Są tam zawarte informacje o typach łodzi (to już znam z artykułów p. Krzysztofa) ich zastosowanie, instrukcja budowy szalupy ST, przypuszczalne malowanie.
Link do relacji:
http://www.drydockmodels.com/thedockyar ... wrapheader

Pierwsza ilustracja na pewno nie przedstawia longbota. Zapewne to będzie łódź reprezentacyjna, barka admiralska (Admiral’s barge).
Obrazek

Ilość łodzi na ST dalej niewiadoma :cry:

______________
cdn.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2020, 00:51 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 471
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Santisima Trinidad / Szalupa / Ster / Rumpel

Post autor: Hadżi »

Witam!


Karrex napisał:
Kontynuacja...

Niestety nie wiem jak funkcjonował żurawik ze sterem. Na longbocie, gdzie krążek był na stałe na rufie, rumpel był nad nim. Ster był używany, gdy nie była podwieszana kotwica.
Na szalupie (lancha), ster - rumpel koliduje z żurawikiem, więc kiedy był w użyciu ster, żurawik musiał być odchylany lub demontowany, bo zakres wychylenia rumpla jest ograniczony.
Ciekawe czy w czasie jak była podwieszona kotwica zdejmowano ster. Z rysunków wynika, że był zdejmowany.


Kotwica wywożona była podwieszana do szalupy, więc lina, na której opuszczano kotwicę podczas transportu nie musiała być na żurawiku. Żurawik mógł być odsuwany od steru w kierunku dziobu, umożliwiało to wychył steru w pełnym zakresie. Pozatym manewrowanie szalupą wiosłową może odbywać się bez udziału steru. Wystarczy, że wiosła jednej burty przestaną ciągnąć będąc w wodzie i łódź będzie skręcać. Mogą też pracować wstecz.

Pozdrawiam

"Hadżi"
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
ODPOWIEDZ