kolejny HMS Enterprize - ralfee
- ralfee3
- Posty: 188
- Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Ślęczę nad artylerią...
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
- oksal
- Posty: 1893
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Nigdy nie toczyłem na tokarce. Mnie się podoba. Rafał, chyba masz ciut za duży kaliber do rozmiarów lufy.
- ralfee3
- Posty: 188
- Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Dzięki Adam. Ja też nigdy nie toczyłem, kiedyś trzeba zacząć
Kaliber w moich lufach to 2 mm przy skali 1:48 to daje 96 mm, a wyczytałem na jakiejś mądrej stronie, że 9 funtówki miały 4,2 calowy kaliber, co daje ponad 100 mm, a to oznacza, że kaliber w moich wytłoczynach jest zbyt mały 


pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
- oksal
- Posty: 1893
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Rafał, co innego mnie zmyliło- proporcja średnicy otworu do kielicha końca lufy.
Działa żelazne (angielski) miały inne proporcje niż ta wytoczona. Chyba, że toczysz pod wzór lufy działa z brązu. Poszukam fotek w sieci, to zaraz zredaguję ponownie post.
Edit:
Tu jest ciekawa analiza według oryginalnej książki z epoki
https://www.arc.id.au/RobinsOnBallistics.html
A tu tabele długości luf w stosunku do wagomiaru
https://www.arc.id.au/ArmstrongPattern.html
Jeszcze tylko fotki
Już zmam poglądowe dwie
I tu by się zgadzała długość żelaznej lufy co do powyższych tabel w linkach. Były tez tak zwane pościgówki- i to one miały długie smukłe lufy i były z brązu
Działa żelazne (angielski) miały inne proporcje niż ta wytoczona. Chyba, że toczysz pod wzór lufy działa z brązu. Poszukam fotek w sieci, to zaraz zredaguję ponownie post.
Edit:
Tu jest ciekawa analiza według oryginalnej książki z epoki
https://www.arc.id.au/RobinsOnBallistics.html
A tu tabele długości luf w stosunku do wagomiaru
https://www.arc.id.au/ArmstrongPattern.html
Jeszcze tylko fotki
Już zmam poglądowe dwie
I tu by się zgadzała długość żelaznej lufy co do powyższych tabel w linkach. Były tez tak zwane pościgówki- i to one miały długie smukłe lufy i były z brązu
- ralfee3
- Posty: 188
- Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Adam, bardzo Ci dziękuję za materiały i zdjęcia... ale ze mną nie pogadasz na tym poziomie, bo ja jeszcze do niego nie dorosłem. Po prostu wziąłem lufę z planów, przeniosłem ją do programu graficznego, zwymiarowałem, powiększyłem, wydrukowałem i zacząłem toczyć. Pech akurat chciał że w planach nie ma rzutu z przodu i wymiar otworu wziąłem z pierwszej znalezionej tabelki i wyszło mi 2,22 mm, ale że nie posiadam takiego wiertła to wywierciłem 2 mm. Gdybym wiedział na tamten czas, że istniały lufy z brązu i żelazne i różniły się one, to pewnie zapytałbym na forum. Nie wiedziałem, ale już wiem i chwała Tobie i Kodze 

pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
- oksal
- Posty: 1893
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Rafał, na tej stronie jest jeszcze coś bardzo fajnego. Autor strony napisał skrypt w jav'ie dotyczący przeskalowywania luf. Wszystkie proporcje doskonale widać. Trzeba tylko znać jak długa lufa była w stopach na danej jednostce dla interesującego nas wagomiaru
https://www.arc.id.au/ArmstrongPattern.html
Ten obrazek pokazuje działanie skryptu
https://www.arc.id.au/ArmstrongPattern.html
Ten obrazek pokazuje działanie skryptu
- TomekA
- Posty: 507
- Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Bardzo fajnie Ci powychodzily te dziala. Trudno uwierzyc, ze nie uzywajac jakiegos programu CAD/CAM, osiagnales ich idealna powtarzalnosc i ze wszystkie wyszly takie same (przynajmniej na oko, na tych zdjeciach). Cos takiego b. trudno uzyskac recznie.
Teraz tylko pozaokraglaj te kaskabele na tokarce, zanim pouwalniasz swe dziala z tych walcowatych kikutow. I voila!
Teraz tylko pozaokraglaj te kaskabele na tokarce, zanim pouwalniasz swe dziala z tych walcowatych kikutow. I voila!

- ralfee3
- Posty: 188
- Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Dzięki Tomek. Po dokładnym wymiarowaniu to nie jest takie trudne, ale roboty jest sporo. To jednak duża frajda jak można sobie utoczyć lufki własnoręcznie
Powoli zmierzam ku końcowi pracy nad lufami, potem znów przeniosę się na inne rzeczy, chyba malowanie burt, żeby nie było zbyt nużąco

Powoli zmierzam ku końcowi pracy nad lufami, potem znów przeniosę się na inne rzeczy, chyba malowanie burt, żeby nie było zbyt nużąco

- Załączniki
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
- sotter
- Posty: 54
- Rejestracja: 07 lut 2014, 18:35
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Genialne te działa!
Jakim preparatem je czerniłeś? Polerowanie jakimś kawałkiem miękkiego materiału?
Rewelacyjna jest ta precyzja Twojej pracy.
Jakim preparatem je czerniłeś? Polerowanie jakimś kawałkiem miękkiego materiału?
Rewelacyjna jest ta precyzja Twojej pracy.
- ralfee3
- Posty: 188
- Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52
Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee
Cześć, dzięki!
Do czernienia używam oksydy Unicol, a polerowanie robię dwuetapowo, najpierw wełną stalową P000 a potem na mokro papierem o gradacji 1500. Można jeszcze użyć posty polerskiej i po wyschnięciu przetrzeć filcem, ale wtedy lufa robi się już bardzo gładka, tak że można się w niej przejrzeć
a tego nie chciałem.
Do czernienia używam oksydy Unicol, a polerowanie robię dwuetapowo, najpierw wełną stalową P000 a potem na mokro papierem o gradacji 1500. Można jeszcze użyć posty polerskiej i po wyschnięciu przetrzeć filcem, ale wtedy lufa robi się już bardzo gładka, tak że można się w niej przejrzeć

pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774