Witam.
Pracując nad dokumentacją modelu fregaty angielskiej (klasa 6) natknąłem się na niektórych fotografiach modeli z tego okresu na takie "ustrojstwo" - zaznaczone na fotografii czerwoną kreską. Jest to taka solidna belka leżąca jednym końcem na pokładzie, a drugim wystająca daleko poza obrys pokładu. Na tym końcu podwieszony jest solidny blok. Lina biegnąca przez niego jednym końcem mocowana jest do knagi na pokładzie, a na drugim ma ... no właśnie co? Wydaje mi się, że drugi koniec biegnie do łapy kotwicy, a całość służy do "wyrywania" kotwicy podczas jej wybierania.
Co to jest i do czego służy, ta belka. Jak jest mocowana do pokładu no i ogólnie jaki jest jej charakter, budowa i przeznaczenie. Jakoś nic nie mogę znaleźć w Internecie. Na Kodze dużo jest kolegów lepiej zorientowanych w budowie żaglowców.
Dziękuję
Pozdrawiam Kapitansio
Angielska Navy 1790
- Kapitansio
- Posty: 76
- Rejestracja: 19 mar 2011, 18:24
- Lokalizacja: {"name":"Polska Tarn\u00f3w","desc":"","lat":"","lng":""}
- oksal
- Posty: 1893
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: Angielska Navy 1790
Ta belka to jest dźwig do podnoszenia kotwicy pod burtę. Belka była przesuwana z jednej na drugą burtę między innymi przy pomocy tej liny biegnącej w okach. Jeden z jej końców był mocowany dość luźno w ruchomej klamrze przy pokładzie. Klamra blokował ten koniec belki gdy fałem podnoszony drugi z jej końców. Pod marsem są ( w dobrych opracowaniach olinowania widać) stropy do mocowania takiego fału. Pewnie Tomek zza Wielkiego Stawu zapoda rzetelne rysunki a może i ciekawe fotki z modeli muzealnych.
- TomekA
- Posty: 510
- Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04
Re: Angielska Navy 1790
Oksal, wyjasniles to znakomicie, ze sam nie bylbym w stanie zrobic to lepiej! Belka ta nazywala sie w zargonie anglosaskim fish davit, w latach 1650-ok.1733 miala ona profil kwadratowy i jej dlugosc byla taka sama jak szerokosc kadluba na forkasztelu. Potem (rok 1733 i pozniej) byla ona krotsza i lzejsza - latwiejsza w obsludze. Dla przeciwleglej burty przeciagano ja na tamta strone, uwiazywano do pokladu i postepowano jw.
Po wyciagnieciu kotwicy za pomoca lin kotwicznych i kabestanu oraz podciagnieciu jej wyzej linami i wieloblokami z hakiem na koncu, zamocowanymi do konca kotbelki cathead (catting the anchor), podciagano ja do pozycji poziomej za pomoca tej wlasnie belki fish davit i uwiazywano przy burcie - tzw. fishing the anchor. Wiecej o tym tutaj :
https://www.koga.net.pl/forum/520/47425 ... 315#p88315.
Dalsze wyjasnienia sa w dwoch skanach ponizej, z ksiazki Petera Goodwina pt. "The Construction and Fitting of the English Man of War 1650-1850".
Ciekawe ze we flocie francuskiej czegos takiego nie widzialem.
W muzeum US Navy Museum w Annapolis, zrobilem zdjecia m.in. modelom, gdzie pokazano ta wlasnie belke. Oto niektore z nich:
Po wyciagnieciu kotwicy za pomoca lin kotwicznych i kabestanu oraz podciagnieciu jej wyzej linami i wieloblokami z hakiem na koncu, zamocowanymi do konca kotbelki cathead (catting the anchor), podciagano ja do pozycji poziomej za pomoca tej wlasnie belki fish davit i uwiazywano przy burcie - tzw. fishing the anchor. Wiecej o tym tutaj :
https://www.koga.net.pl/forum/520/47425 ... 315#p88315.
Dalsze wyjasnienia sa w dwoch skanach ponizej, z ksiazki Petera Goodwina pt. "The Construction and Fitting of the English Man of War 1650-1850".
Ciekawe ze we flocie francuskiej czegos takiego nie widzialem.
W muzeum US Navy Museum w Annapolis, zrobilem zdjecia m.in. modelom, gdzie pokazano ta wlasnie belke. Oto niektore z nich:
Ostatnio zmieniony 22 sty 2021, 11:41 przez TomekA, łącznie zmieniany 2 razy.
- Kapitansio
- Posty: 76
- Rejestracja: 19 mar 2011, 18:24
- Lokalizacja: {"name":"Polska Tarn\u00f3w","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Angielska Navy 1790
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Z tego wygląda, że byłem całkiem blisko prawdy. Teraz przynajmniej jestem pewny. Pozdrawiam serdecznie Kapitansio.