Rokita pisze: ↑29 mar 2025, 09:47
No nie jest tak do końca, ze Polaris to nie jest model istniejącego statku, bo chociarz może taka jednostka (pod ta nazwą) nie istniała, to sam model jest to typowy mały (hoc uproszczony) szkuner handlowy jakiego używano we wszystkich marynarkach świata od XVII wieku do dzisiaj też. A jakie miały one nazwy? A kto to może wiedzieć...

Także to nie jest jakiś tam wymysł od czapy ale model oparty o rzeczywiste rozwiązania konstrukcyjne takich jednostek.
Poszukałem trochę i.. nie chcę tutaj walnąć gafy

, otóż Polaris mimo iż jest to nierzeczywisty statek to sądzę, że projektanci bryłą nie nawiązali do szkunera handlowego, tylko do statku "pilotowego" klasy Baltimore z 19 wieku. Jakich używano do pilotowania dużych statków do portu. To by tłumaczyło brak jego uzbrojenia w oryginale.
Nie znam historii szkutnictwa - jeśli szkuner i kliper klasy Baltimore to jest to samo to przepraszam - laik ze mnie
Kliper o podobnej bryle np.
Model żaglowca Swift - Artesania Latina 22110-N
link do opisu
https://www.hobbycity.nz/products/artes ... Mwzwk7RQyN
-- w załączeniu, dla porównania bryła Polaris i Swift
kliper baltimorski, statek żaglowy przeznaczony do szybkiego przewozu cennych i łatwo psujących się towarów w kabotażu północnoamer. w XVIII i XIX w.; budowany w Baltimore, pojemność 50–300 BRT; charakterystyczny smukły kadłub; 2 maszty o skośnym ożaglowaniu; doświadczenia z kliprami baltimorskimi posłużyły amer. konstruktorom do zaprojektowania kliprów rejowych.
kliper rejowy, statek żaglowy budowany od poł. XIX w.; przeznaczony do przewozu ładunków i pasażerów; pojemność 700–2500 BRT; 3 maszty z ożaglowaniem rejowym o dużej powierzchni; konstrukcja kliprów rejowych (smukły kadłub) i duża powierzchnia żagli umożliwiały rozwijanie prędkości 10–18 węzłów przy sprzyjających wiatrach. Duże klipry budowano w celu zaspokojenia potrzeb przewozowych na najdłuższych trasach emigranckich: wschodnie wybrzeże USA–Kalifornia i W. Brytania–Australia, gdzie utrzymały się ponad 40 lat, a małe — do transportu cennych ładunków, np. herbaty, opium, jedwabiu. Wprowadzanie statków parowych stopniowo elimonowało klipry z ich tras; w latach 60. i 70. XIX w. woziły jeszcze m.in. herbatę z Chin, następnie wełnę z Australii do Europy; w ostatniej dekadzie XIX w., ze zmniejszonym ożaglowaniem, transportowały węgiel, zboże i guano. Pierwszym kliprem rejowym był amer. Rainbow, zbud. 1845. Produkcja kliprów rejowych rozwinęła się najpierw w USA, także na eksport do Wielkiej Brytanii (najsłynniejszym budowniczym kliprów był D. McKay); następnie została zdominowana przez stocznie brytyjskie. Klipry rejowe z sezonowymi ładunkami odbywały wyścigi, tzw. regaty herbaciane (najbardziej znane 1856–78 z Chin do Londynu). Jedyny zachowany kliper Cutty Sark, zwycięzca regat 1876, stoi w suchym doku w Greenwich (Londyn) jako statek-muzeum.
szkuner [ang.],
America [ämẹrikə], amerykański jacht żaglowy, szkuner 2-masztowy; szkuner, żaglowiec ożaglowany żaglami na dwóch lub więcej masztach . Do przedniego masztu może być również przymocowany jeden lub więcej kwadratowych marsli lub, częściej, jeden lub więcej żagli fokowych lub żagli bermudzkich (trójkątne żagle sięgające do bukszprytu lub bomu).
To wykracza poza moją wiedzę morską

Przyjmuję, że kliper baltimorski to podtyp szkunera
PS.
Armatki w przypadku statku pilatożowego raczej byłyby zbędne ale jak to mówią przezorny zawsze ubezpieczony, kto wie kogo sie prowadzi do portu

Przyjmuje, że Polaris z nazwy jako gwiazda północy, z założenia do wypraw a nie gwiazda doków pełnił inną rolę niż tylko pilotowanie w porcie, całe szczęscie że to nierzeczywisty model i można lekko odejść od fabuły
Miłego dnia