Section HMS Victory

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 471
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Section HMS Victory

Post autor: Hadżi »

Witam!

Pomysł atamana jest w zasadzie dobry. Wytoczone armaty są idealne [gładkie] na rdzenie do form powtarzalnych. Ale armaty na przestrzeni wi9eków zmieniały swoje kształty i proporcje w zależności od wagomiaru i nie tylko. Jedne były „proste” i surowe. Inne bogato ornamentowane, sygnowane i dopieszczone w zależności od zasobności kieszeni dysponenta okrętu. W zależności od skali budowanych modeli można je wykonać bardziej lub mniej wiernie. Jeżeli można je dobrać z asortymentu oferowanego w sprzedaży, to z powodzeniem można je wykorzystać na rdzeń formy. Wszystko zależy od tego czy chcemy mieć je z metalu, żywicy, drewna, a nawet innego materiału. Techniki wykonania są różne i prezentowane w internecie. Do armat odlewanych z metalu na formy najczęściej jest stosowany gips budowlany [najtańszy i powszechnie dostępny. I tu jest pierwszy błąd. Ten gips po utwardzeniu i wyschnięciu mimo wszystko zawiera w sobie wodę. Jest to woda wchłaniana z otoczenia w zależności od wilgotności powietrza, a więc jest zmienna. A więc forma tuż przed zalewaniem powinna być dobrze wygrzana w piekarniku [nie do przesady]. Temperatura względnie niska a czas wygrzewania długi [to nie ciasto]. Wygrzanie zapobiega właśnie porowatości odlewu. Podczas gorącego wlewu uwalnia się z gipsu para wodna i zamknięta ciekłym metalem tworzy powierzchniowe pęcherzyki. Należy też przyłożyć się do wykonania formy. Gips powinien być w postaci ciekłej śmietany i wlewany jednostajnie do formy w jednym miejscu i samodzielnie powinien się rozlewać aby nie zamknąć w nim powietrza. Jak się okaże po wyjęciu rdzenia, że są pęcherzowe otwory to należy je gipsem zaszpachlować i wyczyścić do równa. Najlepszy jednak gipsem na formy jest gips sztukatorski do nabycia w sklepach dla artystów. W ostateczności biały gips do gładzi [nie mylić ze szpachlą gipsową]. Do odlewów z żywicy stosuje się formy wykonane z gumosilu i do dobrego odlewania potrzebna jest komora z pompą próżniową służącą do odsysania powietrza z lanej żywicy. Ta metoda jest szeroko opisywana przez modelarzy wykonujących figurki. Inne metody wykonania armat również były prezentowane na Kodze i nikt by nie pomyślał, że nie są wykonane z metalu.

Pozdrawiam

„Hadżi” nadworny krytyko-teoretyk Kogi.
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: Travis22 »

Witam. żeby nie było, że nic się nie robi, to pokarze co się robi, bo się robi powolutku. Armaty opatrzone i idą na wymianę, metoda będzie ta sama co wcześniej, tylko za wzór będzie służyła kupna. Póki co stare królują na lawetach. Powolutku powstaje podstawka pod gablotę ale jak ja wykonuje pokarze w relacji bo pomysł mi się wydaje ciekawy i godny opisu. Są już częściowo zrobione 2 beczki brakuje im okuć docelowo będzie ich troszkę więcej. Schodki burtowe już gotowe tylko je pomalować.
Dosyć pisania pora coś pokazac.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: Travis22 »

Udało mi się skończyć podstawkę do modelu a jednocześnie podstawę pod gablotę.
Okrągłą podstawkę modelu wykonałem sklejając na przemian ze sobą krążki forniru dębowego i topolowego. Wyszło dość ciekawie jednak jeszcze lepszy efekt został by osiągnięty gdybym sklejał po 2 albo po 3 krążki tego samego forniru i na przemian, wtedy pasy by lepiej widoczne. Cała podstawę okleiłem fornirem dębowym zostawiając na zewnątrz rowek w który wejdzie szklana gablota.
Szkła mam już powcinane teraz szukam jakiegoś kleju, żeby to sobie posklejać.
I oto efekt końcowy, pozostało tylko polakierować.
Obrazek
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
mateusz818
Posty: 8
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: mateusz818 »

witam. piekny model tez sie przymiezam do zrobienia takiego tylko mam za malo planów. Czy moglbys mi wyslac na maila wyglad pokladów? z gory dzieki.:)
artur
Posty: 214
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: artur »

O kolejny człowiek który ukradkiem prosi o plany Victorka, najpierw z góry na pokłady a potem będzie prosił o plany darmowego okrętu .;) A może chciałbyś dostać za darmo plany Victory - oryginalne:)
Kocham Laubzegę
mateusz818
Posty: 8
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: mateusz818 »

posiadam juz plany calego okretu z MM autorstwa Stefana Hebda
Awatar użytkownika
Viluir
Posty: 139
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: Viluir »

Witam!

Marcinie - jakiego lakieru użyjesz? Chodzi mi o to czy bezbarwnego czy będziesz jeszcze jakoś malował podstawkę. Ponieważ wydaje mi się że ładniej wyglądałaby jakby była nieco ciemniejsza - wtedy by fajnie kontrastowała z wnętrzem Vitka, ale to tylko mój pogląd ;)

mateusz818 - może by tak uzupełnić profil i ładnie się przywitać w odpowiednim dziale?

Pozdrawiam
Paulina


ps. I armatki faktycznie popraw ;) bo te co były na wcześniejszych stronach Twojej relacji "troszkę" nie przypominają armat(a już na pewno takimi pod Trafalgarem Nelson by nie zwyciężył ;) :D )
W stoczni:
Holk Gdański(MM)
ORP Iskra - mikro flota :)
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: Travis22 »

Mateuszu myślę, że nie będzie problemu żebym podesłał Tobie mailem plany z jakich ja korzystałem ale nie fer wobec innych początkujących na forum kolegów i koleżanek było by dostac je tak za piękny uśmiech. Wiec sa 2 warunki:
1 zapraszam do przywitani żebyśmy mieli pojecie jakiekolwiek o Tobie
2. uzupełnienie profilu
Po wykonaniu tej skomplikowanej operacji na priv podaj mi swój adres mailowy i dostaniesz to czego pragniesz

A poza tym życzę Szczęśliwego Nowego Roku i wielu ciekawych projektów i relacji oraz Stopy wody pod kilem AHOJ.
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: Travis22 »

Dzisiaj w końcu przyszła do mnie zamówiona szybka :) Teraz trzeba znaleźć dla niej miejsce. W samym modelu nie wiele się zmieniło oprócz kół w lawetach wymieniłem je na dębowe wygląda to od razu lepiej.
Obrazek
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Arco
Posty: 106
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Section HMS Victory

Post autor: Arco »

No szybka bardzo ładna, aczkolwiek czy jej krawędzie są równe? Na zdjęciach widać jakąś dziwną porowatość.
ODPOWIEDZ