Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: rczarnec »

Ładnie... Powiedz mi "tylko":
- czarny kolor burt to tylko kolor, czy nakładałeś jakąś teksturę?
- listwa odbojowa jest wymodelowana, czy to tekstura?
- czy przy poszyciu kadłuba, po rozwinięciu siatki (Unwrap) modyfikowałeś ją tak aby dopasować do tekstury, czy zostawiłeś rozwinięcie domyślne?
- olinowanie to "zwykłe" krzywe, czy wyciągnięte prostopadłościany, czy może okręgi wyciągnięte wzdłuż krzywych?
- żagle wymodelowałeś z płaszczyzn, czy stosowałeś obiekty "soft"?
Uff, na razie więcej pytań nie przychodzi mi do głowy. Jak zwykle większość rodzi się w trakcie prac :)
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
Rado
Posty: 322
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: Rado »

- czarny to kolor, za to w normal mapie są deski (żeby była faktura)
- listwa jest modelowana
- zawsze modyfikuję unwrap, właściwie nigdy nie wychodzi idealny
- olinowanie to prostopadłościany (zawsze można wygładzić a przy tej ilości lin okręgi oznaczają koszmarnie długi czas renderingu)
- żagle to płaszczyzny potraktowane sculptem (jeszcze nie skończone zresztą).

W razie jakbyś miał jakieś pytania- polecam się pamięci.
http://erka.ovh.org/
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: rczarnec »

OK. Trochę ponakładam kolorów i obrazków. Muszę jednak wiele poprawić, gdzieś skopałem kadłub. Teraz i tak idzie dużo szybciej, bo wiem, w których szczegółach ukrył się diabeł, a poza tym nauczyłem się częściej naciskać Ctrl-W. Bardzo pomaga :)

A jeśli chodzi o pytania, to mam ich tyle, że aż mi wstyd zadawać. Ale mam prośbę: pokaż proszę zbliżenie talrepów, górnych końców want i oplotu na maszcie, ale modelu, nie renderingu.
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: oksal »

Próbuję swoich sił w Blenderze:) Właśnie zaczynam i mam takie pytanie:
jak po załadowaniu planszy rysunku, dodaniu "blachy" i jej zduplikowaniu -"duplicate linked" można
przesuwać tłem - czyli planem sakolevy?
Ja jakoś nie potrafię tego zrobić
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: rczarnec »

Tła, a w zasadzie obrazu wybranego na tło nie przesuwasz. Umieszczany jest on w środku widoku wyznaczonym przez punkt przecięcia osi. Obraz widoczny jest jedynie w trybie ortogonalnym (tryb widoku przełączasz klawiszem NUM5). Można przesunąć cały widok razem z tłem i wszystkimi obiektami przytrzymując SHIFT i MMB (wcisnąć środkowy klawisz myszy lub kółko myszy). Aby dopasować położenie kopii modyfikowanego obiektu do referencyjnego obrazu, musisz przesunąć kopię (najlepiej w trybie obiektu - pomiędzy trybem obiektu i trybem edycji przełączasz klawiszem TAB ).
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: oksal »

Dzięki Robert. O to mi chodziło. Skończyłem pierwsza część kursu- kłaniam sie autorowi. Ale mam kilka banalnych kłopotów- klawiszologia jakaś nietypowa:) Coś mi widoki z klawiatury numerycznej nie działa prawidłowo- jakoś nie umiem:( ta cholerna 1 nie przywraca mi widoku obiektów i planu do układu sprzed obrotu. Coś jeszcze nie doczytałem.
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: rczarnec »

Prawdopodobnie masz włączony tryb perspektywiczny. Wyłącz go i przejdź w ortogonalny (NUM5).
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: oksal »

Ponowne dzięki Robert. Już teraz wiem. że klawisze 1, 3, 7 to widoki na płaszczyzny rzutowania. Tego mi brakowało. Wkroczyłem w część 3 kursu. Dobra lektura:) Może przy budowie następnego drewniaka uda mi się go wyrenderować:))
Awatar użytkownika
rczarnec
Posty: 283
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: rczarnec »

A jak przedtem wciśniesz CTRL to zobaczysz widok odpowiednio z tyłu, z lewej, z dołu. Klawisze 2, 4, 6 i 8 to obracanie widoku, a 0 to widok kamery.

A tak wyglądają moje próby z talrepami. Otworów "wiercić" nie będę bo i tak ich nie będzie widać.

Obrazek
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835

Post autor: oksal »

Kolejne pytanie laika: z końcem trzeciej części autor dzieli okno na dwie części. Jak to się robi? Szukam różnych opcji w tym rozbudowanym menu i nic:(
ODPOWIEDZ