1. Projektowanie w Corelu

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

1. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

W formie rysunkowej postaram się (w dużym skrócie oczywiście )
przedstawić jak projektuję detale do przekroju Victory.
Po pierwsze otwieram w CorelPP skan planów (grafika bitmapowa) i wykadrowuje odpowiedni
interesujący mnie fragment.

Obrazek


Po wykadrowaniu, kopiuję bitmapowy obiekt i przenoszę do CorelaDraw (grafika wektorowa)

Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:2. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Zablokowuję obiekt (można też zastosować nową warstwę).

Obrazek



Wykorzystując krzywe Beziera odrysowuję w tym przypadku wręgę.
Krzywymi tymi można szybko i dokładnie narysować
nawet najbardziej wymyślny i skomplikowany kształt.
Narysowanie takiej prostej wręgi to czysta przyjemność.

Temu Bezierowi z Renault to powinni dać Nobla...

Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:3. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Po odrysowaniu (wystarczy tylko jedna połowa) odbijam lustrzanie i
pogrubiam nieco wręgę do "rozsądnych " wymiarów.


Obrazek



Rysuję pokład w postaci prostokąta o grubości 2 mm i przekształcam go w Krzywe

Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:4. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Drugi pokład wykonuję kopiując pierwszy i wydłużając go.
Wstawiam filar i mam już jego rozmiary.

Obrazek


Armatę też odrysowuję, stosując figury proste. Długość z linijki wychodzi ok. 32 mm
a średnica ok 5 mm.

Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:5. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Lawetę rysuję przekształcając prostokąt w krzywe oraz dodając dodatkowe węzły...

Obrazek


Dorysowuję kółka.... (mam od razu ich średnicę 4,5 mm większe i 4 mm mniejsze)
Oś wychodzi 2 mm.


Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

A tu już w czystych wektorach mogę sobie
nawet sprawdzić kąt podniesienia i pozostałe wymiary.


Obrazek


Armata jest w skali 1:1 (1:96)

Podsumowując 3/4 czasu zajęło mi wykonanie zrzutów ekranowych
do relacji.
Samo rysowanie w Corelu jest dużo szybsze i bardzo przyjemne.
Trzeba wcześniej poznać "trochę " narzędzi.
Jeszcze przyjemniejsze jest wykonywanie tego co się narysowało.

Pewnie można to zrobić i w innych programach (ACAD).
Osobiście preferuję Pakiet Corela jako program
szybki mający wszystko co potrzeba do projektowania,
intuicyjny i praktyczny no i po "naszemu".
Victory w skali 1:1 narysować całego się nie da.
Corel ma jedno ograniczenie ..
może narysować obiekty o max. długości tylko 45 m !!!! (45 000 mm)
Ale wręgi można jednym kliknięciem powiększyć
do rzeczywistej skali 1:1 bez problemu.
(To jedna z wielu zalet grafiki wektorowej - wielkość nie gra roli)


P.S. Sprawdziłem praktycznie.
Ponowne narysowanie lufy, lawety i kółek
oraz przesłanie ich w pdf na Forum zajęło dokładnie 10 min.
Awatar użytkownika
KID
Posty: 246
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: KID »

Świetny i klarowny wykład!!!
Pozdrawiam,

Krzysztof Duvnjak

Awatar użytkownika
Zbyszek
Posty: 998
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: Zbyszek »

Romku na wcześniejszych ilustracjach pokazany jest widok 3D wykonany w corelu czy możesz tą tajemnice przedstawić w kolejności co i jak.
Pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

W zasadzie to nie jest 3D.
Trójwymiar wykonuje się jednym a w zasadzie dwoma kliknięciami
wykorzystując "Interakcyjną głębię".
To taki dodatkowy bajer służący raczej do
wizualizacji a nie do zastosowań praktycznych.
Na rysunku narysowany trybik z wykorzystaniem dwóch figur prostych,
Okręgu i trzydziestokąta foremnego. Kilka kliknięć myszką i
mamy trybik,
dodatkowo dwa kliknięcia i trybik jest w perspektywie.

Obrazek



A tu literki przekształcone w obiekty, przecięta i wyciągnięte
"Interakcyjną głębią"

Obrazek
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: oksal »

Jak to dobrze, że w załodze pływają fachowcy z różnych branż:)
ODPOWIEDZ