1. Projektowanie w Corelu

W tym miejscu potykamy się o projektowanie modeli żaglowców - i te na kartce i te tworzone komputerowo
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 270
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: wurcelstock »

Witam;

Bardzo fajny wykład...
A czy próbowałeś opcji "Trace bitmap" albo OCR Trace (zależy od wersji Corela)?
Służy do zamiany rastra w wektory wg zadanego trybu...
Ciekaw jestem czy to się przyda przy takim zadaniu...
Tomek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

CorelTRACE to program zamieniający bitmapy w grafikę wektorową.
Mimo, że to jeden z lepszych programów tego typu, to ma on swoje wady.
Przede wszystkim po trasowaniu obojętnie, która metoda otrzymujemy
co prawda rysunek wektorowy, ale składający się z setek lub tysięcy
obiektów wektorowych, z którymi potem może być sporo pracy.
Do naszych zastosowań lepiej i szybciej jest jednak rysować w CorelDRAW od podstaw
po podłożeniu mapy bitowej jako wzorca, zaimportowanej bezpośrednio lub
wcześniej obrobionej i skopiowanej z CorelPHOTOPAINT.

Ale przedstawię może inne pierwszorzędne narzędzie przydatne do naszych zastosowań.
Jest to :
"Interakcyjny obrys"

Jeżeli mamy wręgę, to przy pomocy jednego kliknięcia możemy sobie ustawić poszycie
na zewnątrz wręgi lub "odchudzić "wręgę o dowolna grubość poszycia.
Mało tego możemy założyć kilka poszyć na zewnątrz albo wewnątrz wręgi.

Na rysunku jest to przedstawione w sposób poglądowy.
Belka właściwości wyświetla wręgę odchudzoną o 5 mm.
Może to być każda inna wartość.
Obrazek
Awatar użytkownika
Zbyszek
Posty: 997
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: Zbyszek »

No Romek wszystko pięknie i ładnie ale w takim razie jak wykonałeś ten poglądowy obrazek który zamieszczam poniżej.


Obrazek
Pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Taki rysunek to 5 do 7 min pracy.
No trochę się narobiłem (prawie pół godziny na zrzuty ekranowe, kadrowanie, zmianę rozdzielczości ) przy zamianie rysunków na bitmapy do opublikowania, bo samo rysowanie w grafice wektorowej jest bardzo szybkie.
Na pewno szybsze niż naszkicowanie tego ołówkiem na papierze.
Na obrazkach Zbyszku masz jak to powstawało.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Druga część....
Kopiujemy podstawę i rozmieszczamy węzły w narożnikach.
Po narysowaniu dodajemy przeźroczystość aby widzieć wręgi.
Można to zrobić na czystym konturze, ale z wypełnieniem przeźroczystym
jest i łatwiej i przyjemniej pracować. Potem przezroczystość usuwamy.


Obrazek

Dodajemy węzły i rozmieszczamy tak aby zrobić miejsce na końcówki wręg.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
bartes123
Posty: 784
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: bartes123 »

Stokrotne dzięki Romku za ten poradnik - może niektórzy w tym i ja skończą wreszcie błądzić po omacku i przeczytywać szereg książek typu corel w 24h a zaczną ćwiczyć konkretne rzeczy. Mam tylko małą prośbę - czy nie dałoby rady niektórych z tych rysunków dokładniej opisać - ot, z jakich narzędzi korzystasz i w jakim celu. Chodzi o to żeby zrobić z tych postów jeden poradnik, który pomógłby początkującym modelarzom, a modelarzom teoretykom dał broń i zajęcie na długie tygodnie.
Super robota i fajnie że pokazałeś takie rzeczy.
Awatar użytkownika
Zbyszek
Posty: 997
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: Zbyszek »

Romek korzystam z corela ale w ten sposób go nie wykorzystywałem dzięki serdeczne.
Pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Nie ma za co. :)
Aby wpis nie był pusty to jeszcze trochę Corela.

Corelem PHOTOPAINT możemy nawet najgorsze skany doprowadzić do odpowiedniej formy.
Krzywą tonalną korygujemy zakres barw czarnej i białej.
Dzięki temu otrzymujemy idealnie czarne linie na białym tle.
Góra krzywej odpowiada za biel a dół za czerń. Jest to jedno z lepszych narzędzi
do korygowania naświetlenia fotografii, pomijając korekcję gamma,
która odpowiada za tony średnie (w naszym przypadku zupełnie nieprzydatna)
Rysunek ma być po prostu "czarno na białym".

Obrazek


Po tych zabiegach kopiujemy rysunek i przenosimy do CorelDraw.
Rysujemy oś symetrii i ewentualnie obracamy rysunek do pionu gdyby tak nie było.

Obrazek


Krzywymi Beziera nanosimy kilka punktów (w punktach przegięcia). Powstanie łamana, którą przekształcamy w krzywą. Potem narzędziem "Kształt" łapiąc za linię dosuwamy ją do linii na rysunku.
To najprzyjemniejsza część zabawy i wymaga ona trochę treningu aby "załapać" o co chodzi.

Obrazek



Dopasowujemy dokładnie linię wręgi (czerwona) a gdy są jakieś problemy to dodajemy dodatkowe węzły
którymi niwelujemy niedokładności.
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Po sprawdzeniu przebiegu lini na "półwredze" możemy narysować kolejne.

Obrazek

Obrazek


Odblokowujemy i kasujemy obrazek bitmapowy z którego robiliśmy linie,
wektorową wręgę kopiujemy i odbijamy w poziomie (można wykorzystać narzędzie Transformacje duplikatu)


Obrazek



Zaznaczamy obydwie połówki i łączymy je (Ikona "Spawaj)
Możemy dodać Interakcyjne obrysy na poszycie lub wycięcie wnętrza wręgi.

Obrazek


Mając wektorowe wręgi (to są dwie tylne wręgi Victory) możemy je sobie przeskalować na dowolny wymiar lub skalę....

I to by było na tyle....


Obrazek
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3211
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:6. Projektowanie w Corelu

Post autor: RomekS »

Możemy też powiększać.
Tu np skala 1:25
i wymiary (ostatniej przed pawężą) wręgi Victory.

Obrazek
ODPOWIEDZ