Hej,
np. tu masz zasady dla modeli szybkich http://modelteam.com.pl/porady_technika/rozmieszczenie_eco/eco.html
W Twoim przypadku nie ma to większego znaczenia. Kąt wału zwymiaruje się sam - średnica i miejsce mocowania silnika oraz średnica i miejsce pracy śruby. Między śrubą a dnem powinno być jakieś 2 mm prześwitu. Oczywiście im mniejszy kąt zaklinowania wału, tym lepiej, ale bez przesady - nie ma sensu walczyć o 1 czy 2 stopnie, to nie model wyczynowy.
Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
- futaba
- Posty: 117
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
- Kontakt:
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
- dragon_x
- Posty: 0
- Rejestracja: 02 lip 2019, 00:01
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
futaba pisze:Hej,
np. tu masz zasady dla modeli szybkich http://modelteam.com.pl/porady_technika/rozmieszczenie_eco/eco.html
W Twoim przypadku nie ma to większego znaczenia. Kąt wału zwymiaruje się sam - średnica i miejsce mocowania silnika oraz średnica i miejsce pracy śruby. Między śrubą a dnem powinno być jakieś 2 mm prześwitu. Oczywiście im mniejszy kąt zaklinowania wału, tym lepiej, ale bez przesady - nie ma sensu walczyć o 1 czy 2 stopnie, to nie model wyczynowy.
Dzięki wielkie, pozostaje wymierzyć długość wału
Niestety rodzą się kolejne kwestie takie jak wielkość steru czy śruby.
W kwestii śruby z tego co wyczytałem odpowiednia byłaby o średnicach 40mm 3 łopatkowa ,
Czy tak jest w istocie?
Kolejna rzecz to ster, jego wielkość, meczy mnie tez kwestia serwa. Z moich obserwacji wynika, ze w szkutnictwie stosuje się serwa normalnych rozmiarów a nie mikro. Jaka moc takiego serwa jest niezbędna ?
Pozdrawiam
Daniel
Daniel
- Irek350
- Posty: 137
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"Polska Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Tak jak napisał futaba, to są mało istotne szczegóły, bo nie budujesz modelu wyścigowego a jedynie rekreacyjny (wyścigowy możesz zrobić jako drugi lub trzeci
)
Musisz zrobić miejsce na śrubę max. 35-40mm to ile będzie łopatowa i jaki będzie miała skok ustalisz doświadczalnie po pierwszych pływaniach.
To samo dotyczy się steru, na początek wykonaj taki jak w planach lub podpatrz z innych relacji z budowy podobnych modeli.
Serwo kup zwykłe standardowe chyba że kupisz w komplecie z aparaturą RC.
Silnik bezszczotkowy o mocy ok.200W (w marę niskie KV) + regulator o wydajności 10-15A.
Zasilanie Pakietem Li-Po 2S lub 3S. w ostateczności możesz dać nawet silnik szczotkowy (+ regulator dla silników szczotkowych).

Musisz zrobić miejsce na śrubę max. 35-40mm to ile będzie łopatowa i jaki będzie miała skok ustalisz doświadczalnie po pierwszych pływaniach.
To samo dotyczy się steru, na początek wykonaj taki jak w planach lub podpatrz z innych relacji z budowy podobnych modeli.
Serwo kup zwykłe standardowe chyba że kupisz w komplecie z aparaturą RC.
Silnik bezszczotkowy o mocy ok.200W (w marę niskie KV) + regulator o wydajności 10-15A.
Zasilanie Pakietem Li-Po 2S lub 3S. w ostateczności możesz dać nawet silnik szczotkowy (+ regulator dla silników szczotkowych).
-
- Posty: 57
- Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Jeśli śruba do ślizgów bo ta daje efekt, to typu X To jest pełno zanurzeniowa.
- dragon_x
- Posty: 0
- Rejestracja: 02 lip 2019, 00:01
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Irek350 pisze:Tak jak napisał futaba, to są mało istotne szczegóły, bo nie budujesz modelu wyścigowego a jedynie rekreacyjny (wyścigowy możesz zrobić jako drugi lub trzeci)
Musisz zrobić miejsce na śrubę max. 35-40mm to ile będzie łopatowa i jaki będzie miała skok ustalisz doświadczalnie po pierwszych pływaniach.
To samo dotyczy się steru, na początek wykonaj taki jak w planach lub podpatrz z innych relacji z budowy podobnych modeli.
Serwo kup zwykłe standardowe chyba że kupisz w komplecie z aparaturą RC.
Silnik bezszczotkowy o mocy ok.200W (w marę niskie KV) + regulator o wydajności 10-15A.
Zasilanie Pakietem Li-Po 2S lub 3S. w ostateczności możesz dać nawet silnik szczotkowy (+ regulator dla silników szczotkowych).
ster chciałbym kupić gotowy, na początek nie czuję się na siłach wykonać samemu.
Problem w tym, że ani w planach ani w żadnej relacji Moniki nie znalazłem info o wymiarach steru.
Aparaturę RC posiadam, siliniki Redox bezszczotkowe również, jak i regulator i pakiety lipo, ponieważ bawię się też w lotnicze modelarstwo RC.
Co do samego modelu, jako pierwszy ma pływać, to jedyny wymóg

Mam inny problem, przyszedł fornir i jest bardzo pofalowany, wręcz pęka, to normalne? da się go jakoś wyprostować?
mahoń sapeli
koto
dąb mokka
Pozdrawiam
Daniel
Daniel
- dragon_x
- Posty: 0
- Rejestracja: 02 lip 2019, 00:01
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
#2 wstępnie spasowany kadłub
Wstępnie spasowałem kadłub i widzę jeden problem, mianowicie boczne listwy 4x4mm będzie trzeba dość mocno wyginać, pytanie jaką technikę najlepiej zastosować? na mokro, czy jakąś inną?
Wstępnie spasowałem kadłub i widzę jeden problem, mianowicie boczne listwy 4x4mm będzie trzeba dość mocno wyginać, pytanie jaką technikę najlepiej zastosować? na mokro, czy jakąś inną?
Pozdrawiam
Daniel
Daniel
- Jarek
- Posty: 537
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Co do wyposażenia :
Zastosowanie silnika bezszczotkowego w moim modelu: "Szkwal-motorówka Straży Granicznej" (relacja tutaj na forum), nie sprawdziło się. Silnik super pracował "na sucho", po włożeniu do wody nie chciał podjąć pracy. Kolega "futaba" wyjaśniał powody. Zajrzyj do mojej relacji i poczytaj. Regulator rozumiem masz jednokierunkowy, zaadoptowany z modeli lotniczych. Czyżbyś nie chciał biegu wstecznego?
Fornir jest bardzo cienki dlatego pofaldowany. Należy go bardzo dobrze przykleić na dobrze przygotowane podłoże. Samodzielne wykonanie steru jest dziecinnie proste. Instrukcja - również w mojej relacji "Szkwala".
Pamiętaj, że modelarstwo to sztuka improwizacji, nie ma ustalonych reguł. Kombinuj.
Zastosowanie silnika bezszczotkowego w moim modelu: "Szkwal-motorówka Straży Granicznej" (relacja tutaj na forum), nie sprawdziło się. Silnik super pracował "na sucho", po włożeniu do wody nie chciał podjąć pracy. Kolega "futaba" wyjaśniał powody. Zajrzyj do mojej relacji i poczytaj. Regulator rozumiem masz jednokierunkowy, zaadoptowany z modeli lotniczych. Czyżbyś nie chciał biegu wstecznego?
Fornir jest bardzo cienki dlatego pofaldowany. Należy go bardzo dobrze przykleić na dobrze przygotowane podłoże. Samodzielne wykonanie steru jest dziecinnie proste. Instrukcja - również w mojej relacji "Szkwala".
Pamiętaj, że modelarstwo to sztuka improwizacji, nie ma ustalonych reguł. Kombinuj.
- futaba
- Posty: 117
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
- Kontakt:
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Napisz jaki chcesz zastosować silnik, to się dowiesz, jaką śrubę do niego założyć, ale 40 mm to stanowczo za dużo do tak małego modelu.
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
-
- Posty: 57
- Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Co do wyginania listewek. Szybki sposób. Namoczyć część do wygięcia, na gorąco wyginać palcami nad świeczką i kontrolować wygięcie. Wysuszyć nad świeczką.
- dragon_x
- Posty: 0
- Rejestracja: 02 lip 2019, 00:01
Re: Motorówka "Monika" - pierwszy model szkutniczy :)
Cześć,
dziękuję za odpowiedzi i porady.
Już odpowiadam
1. W kwestii silników,
posiadam dwa silniki Redox 500/1400 i 900/1200, do tego regulator 30A oraz programator. Posiadam sporo pakietów w tym takie jak na zdjęciu 900mah 30C
2. Co do forniru, chciałbym wyciąć "listewki", żeby zrobić pokład z przekładkami mahoń/koto + ew delikatnie dąb mokka
3. Tą metodę gięcia listewek właśnie znam ale zapytałem, bo czytałem/oglądałem filmiki o różnych innych, w tym nawet z użyciem mikrofalówki
i może jakaś byłaby bardziej odpowiednia.
4. Co do steru, oczywiście, że wszystko można zbudować samemu ale robię ten projekt z 9 letnim synem i poziom jego cierpliwości jest ograniczony a cieszę się, że sam się do modelarstwa garnie, w związku z tym jednak chciałbym w tym modelu postawić na gotowca.
5. Temat był już poruszany ale, posiadam sporo balsy różnej grubości 1,5 - 5mm i zastanawiam się czy jednak nie zrobić poszycia z balsy i nie laminować go 2-3 warstwami tkaniny szklanej 80g na przykład, na to pójdzie lakier, a pokład jak pisałem z listewek fornirowych, a pod spód też balsa mogła by iść, choć jeśli jako doświadczeni koledzy napiszecie, że jednak lepiej sklejka nie będę się upierał i się dostosuję
6. Co do aparatury RC, posiadam dwie Multiplex Commander MC2000 35MHz 7/9 kanałów i jakąś 4 kanałową 40MHz do tego odbiornik micro 5 kanałowy Multiplex a do tej drugiej jakiś 4-ro kanałowy.
7. Serwa posiadam głównie micro (te małe) ale jakieś normalne też się znajdzie, bo jak rozumiem serwo micro z uciągiem ok 1,5-2kg raczej nie da rady? Najwyżej kupię odpowiednie.
Podam jeszcze parametry silników:
1. 500/1400
Dane techniczne
2. 900/1200
Dane techniczne
i regulator:
3. Regulator 30A do lotniczych silników bezszczotkowych wyprodukowany przez firmę Redox . Nowa wersja oprogramowania v2 .
Programowalne tryby pracy regulatora:
Dane techniczne
dziękuję za odpowiedzi i porady.
Już odpowiadam

1. W kwestii silników,
posiadam dwa silniki Redox 500/1400 i 900/1200, do tego regulator 30A oraz programator. Posiadam sporo pakietów w tym takie jak na zdjęciu 900mah 30C
2. Co do forniru, chciałbym wyciąć "listewki", żeby zrobić pokład z przekładkami mahoń/koto + ew delikatnie dąb mokka
3. Tą metodę gięcia listewek właśnie znam ale zapytałem, bo czytałem/oglądałem filmiki o różnych innych, w tym nawet z użyciem mikrofalówki

4. Co do steru, oczywiście, że wszystko można zbudować samemu ale robię ten projekt z 9 letnim synem i poziom jego cierpliwości jest ograniczony a cieszę się, że sam się do modelarstwa garnie, w związku z tym jednak chciałbym w tym modelu postawić na gotowca.
5. Temat był już poruszany ale, posiadam sporo balsy różnej grubości 1,5 - 5mm i zastanawiam się czy jednak nie zrobić poszycia z balsy i nie laminować go 2-3 warstwami tkaniny szklanej 80g na przykład, na to pójdzie lakier, a pokład jak pisałem z listewek fornirowych, a pod spód też balsa mogła by iść, choć jeśli jako doświadczeni koledzy napiszecie, że jednak lepiej sklejka nie będę się upierał i się dostosuję

6. Co do aparatury RC, posiadam dwie Multiplex Commander MC2000 35MHz 7/9 kanałów i jakąś 4 kanałową 40MHz do tego odbiornik micro 5 kanałowy Multiplex a do tej drugiej jakiś 4-ro kanałowy.
7. Serwa posiadam głównie micro (te małe) ale jakieś normalne też się znajdzie, bo jak rozumiem serwo micro z uciągiem ok 1,5-2kg raczej nie da rady? Najwyżej kupię odpowiednie.
Podam jeszcze parametry silników:
1. 500/1400
Dane techniczne
- Napięcie pracy: 7,4 - 11,1 V (2 LiPo)
Obroty/Volt [RPM/V]: 1400
Pobór prądu własny: 1,1 A
Moc: 160 W
Zalecane śmigła: 7x6 - 9x5
Max. Sprawność: > 75 %
Regulator: 12 A
Ciąg statyczny: 500 g
Max. pobór mocy: 11,5 A
Długość obudowy: 30,0 mm
Średnica: 28,0 mm
Średnica wału: 3,0 mm
Waga: 48 g
Konektory: 3,5 mm
Długość wału: 44,0 mm
Konektory dodatkowe: 3 x 3,5 mm + osłony
Łoże: łoże X 40mm + śruby
2. 900/1200
Dane techniczne
- Napięcie pracy: 7,4 - 14,8 V (3 LiPo)
Obroty/Volt [RPM/V]: 1200
Pobór prądu własny: 1,2 A
Moc: 285 W
Zalecane śmigła: 9x5 - 10x6
Max. Sprawność: > 75 %
Regulator: 30 A
Ciąg statyczny: 900 g
Max. pobór mocy: 25,5 A
Długość obudowy: 35,0 mm
Średnica: 28,0 mm
Średnica wału: 3,0 mm
Waga: 65 g
Konektory: 3,5 mmf
Długość wału: 48 mm
Konektory dodatkowe: 3 x 3,5 mm + osłony
Łoże: łoże X 40mm + śruby
i regulator:
3. Regulator 30A do lotniczych silników bezszczotkowych wyprodukowany przez firmę Redox . Nowa wersja oprogramowania v2 .
Programowalne tryby pracy regulatora:
- Typ akumulatora: NiMH + NiCD / LiPo + LiIon (domyślnie)
Sposób odcięcia przy niskim napięciu: Redukcja mocy (domyślne) / "twarde" odcięcie zasilania
Progi odcinania napięcia: niski, średni, wysoki (LiPo 2,8V / 3,0V / 3,2V / celę; NiMH 0% / 60% / 65% woltażu początkowego)
Kąt wyprzedzenia (Timing silnika) (niski/średni/wysoki)
Krzywa startu: Bardzo miękka / miękka (domyślne) / liniowa
Tryb lotu (Governor): Lotniczy (domyślny) / Helikopterowy
Kierunek pracy silnika: regularny (domyślne) / wsteczny
Przywrócenie domyślnych wartości fabrycznych wszystkich programowalnych ustawień regulatora
2 tryby pracy hamulca: (wyłączony - zwolnienie obrotów / włączony - momentalne zatrzymanie)
Dane techniczne
- Długość: 42 mm
Szerokość: 25 mm
Wysokość: 8 mm
Waga: 28 g
Napięcie pracy: LiPo 2-3s (7,4 - 11,1V) lub 5-9 ogniw NiXX (6 - 10,8V)
Max. chwilowe natężenie: 40A/10 sek.
Stałe natężenie prądu: 30A
BEC: 2A/5V
Konektory: Wtyk Deans/3x gniazdo Gold 3,5 mm
Pozdrawiam
Daniel
Daniel