sealine T51 relacja z budowy

Relacje z budowy tych jednostek
erykmodel
Posty: 62
Rejestracja: 14 gru 2010, 20:58

sealine T51 relacja z budowy

Post autor: erykmodel »

Oglądając to forum nie znalazłem nigdzie modelu podobnego do mojego, więc może warto pokazać coś innego. Choć nie jest to Victory czy inny osławiony żaglowiec może komuś się spodobać.
Oprócz tego posługuję się techniką termoformowania ,a przynajmniej staram się coś z tej technologii wprowadzić do modelarstwa. Jest to dość prosta technika dająca wiele możliwości nie przydająca się w żaglowcach ale okręty i statki można szybko wzbogacić w nowe elementy.
Awatar użytkownika
ryszardw
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: ryszardw »

Napisz coś więcej o technologii termoformowania a najlepiej pokaż jakie detale można wykonać i z czego.R.
erykmodel
Posty: 62
Rejestracja: 14 gru 2010, 20:58

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: erykmodel »

Nie mam wielkiej praktyki ani wiedzy na ten temat ale próbuje coś robić. Pewne doświadczenie już zdobyłem. Wiele jest na youtube z tamtąd zaciągnołem pomysł i jestem w fazie prób. Ale z miłą chęcią sie podziele doświadczeniami zdobytymi do tej pory.

Dziś wykonałem skuter wodny do yachtu i udało się
to zdjęcie przedstawia kopyto i element
Obrazek
przepraszam za tło

kopyto to sklejka pocjągnięta lakierem nie musi być super głatkie odbitka i tak doskonale zejdzie jeśli nie ma kątów ujemnych na formie
Obrazek
Obrazek
Co za pomocą tej metody można zrobić, prawie wszystko nawet cały model myślę
jak tez np. tratwy ratunkowe czy obijaki.
tu np. Radar mojej produkcji
Obrazek
Obrazek
a tu baza do skutera
Obrazek
Awatar użytkownika
jerry_bee
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: jerry_bee »

erykmodel napisał:
przepraszam za tło

bardziej niż tło razi mnie Twoja ortografia... i nawet nie mów o dysleksji, bo u mnie pojawia się wtedy dystolerancja (mam w papierach).
a poza tym napisałbyś więcej o technice tego tłoczenia, jaki to materiał, jak go nakładasz na formę itp., itd.
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
Modelman
Posty: 19
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: Modelman »

Jerry bee dobrze pisze.

Napisz coś wiecej. Jak technika. materiały itp. A może jakiś opis procedury wtedy inni będą kombinować i może coś ulepszać. Faktycznie technika przydatna w budowie modeli..
Pozdr
erykmodel
Posty: 62
Rejestracja: 14 gru 2010, 20:58

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: erykmodel »

Pomijam ortografię
Co do termoformowania wiele tego nie ma bo to bardzo prosta technika i budowa maszyny nie jest skomplikowana a co ważne tania. Najlepszym materiałem do ter... jest chyba HIPS ale równie dobrze może być to plexi. PCV jak wczoraj zbadałem się nie nadaje nie jest elastyczny po podgrzaniu.
Materiał musimy podgrzać do temperatury elastyczności jakieś 170 C a resztę zrobi za nas próżnia.
Kopyto nie musi też być nie wiadomo jakie, nie ma tu problemów z rozdzieleniem kopyta od odbitki tak jak w przypadku laminatów (To dla pana A.Koryckiego) Wielkość maszyny zależy wyłącznie od nas może dochodzić do 3m długości 2m szerokości takie płyty hipsu są dostępne.
Kopyto możemy wykonać chyba prawie z każdego materiału odpornego na temperaturę 170 c i mającego jakąś tam wytrzymałość mechaniczną. Chodzi tu o siłę zgniatania przez podciśnienie.
Maszyna to raczej szczelne pudełko z płaszczyzną roboczą z nawierconymi otworami jak najmniejszymi i jak najbliżej siebie rozmieszczonymi by umożliwić wyssanie powietrza z pomiędzy kopyta i materiału.
Do utrzymania materiału musimy mieć ramkę która chroni nas przed temperaturą i dociska materiał do blatu roboczego. Do odsysania powietrza wystarczy odkurzacz (nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia słabszych egzemplarzy) Mój sobie radzi doskonale aż za dobrze. Zauważyłem że w początkowej fazie zasysania przy zbyt silnym zasysaniu powstają zmarszczki. Materiał nie ma czasu na prawidłowe ułożenie się.
Dziadek
Posty: 339
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: Dziadek »

ta metoda to jako żywo znana jest od dawna pod nazwą vacu i w modelarstwie także. Min. jako model jachtu OPTY c Ośrodka Badawczo Rozwojowego Zabawkarstwa w Łodzi. Oczywiście oprócz wielu innych. Ataman ma ten modelik w swoim domu chyba nie zrobiony... A swoją drogą w tej materii to ma mnóstwo wiedzy Sławek Okrojek... niechby co opowiedział z łaski swojej.
Pozdrawiam
Wietrzny Bosman
erykmodel
Posty: 62
Rejestracja: 14 gru 2010, 20:58

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: erykmodel »

A ja się morduje i opisuje coś co i tak wszyscy znają uff
nie muszę już się produkować
Dziadek
Posty: 339
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: Dziadek »

Bez paniki ... może w wydaniu amatorskim się komuś przydać ..... a że paru wcześniej urodzonych zna to wcale nie znaczy że nie warto tego przybliżyć innym.
Wietrzny Bosman
Awatar użytkownika
Mitenka
Posty: 50
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:sealine T51 relacja z budowy

Post autor: Mitenka »

Do formowania cieplnego HIPS za bardzo się nie nadaje. Kurczy się i pęka, nie można w pełni panować nad efektem końcowym. Zdecydowanie polecam do tego celu VIVAK lub AXPET, cienkie materiały przezroczyste (można też wykorzystać do "szklenia" modelu).

Wykonywałam tą metodą klosz do lampki (średnica 1cm) i i krzesełka (skala 1:50)
Obrazek
Mitenka
______________________________________________________

W stoczni: San Juan Nepomuceno AL
ODPOWIEDZ