
Została mi Anatomia, która jak się szybko okazało pięknie przedstawia szczegóły konstrukcyjne kadłuba, ale temat olinowania traktuje delikatnie mówiąc po macoszemu. Cóż, nikt nie mówił, że będzie łatwo

Prac nad kadłubem nie prezentuję (typowa dla Shipyardu konstrukcja trójposzyciowa powinna dać ładne poszycie klinkierowe). Na chwilę obecną przyjąłem, że z zestawu wykorzystam kadłub do linii pokładów (nadburcia muszę wykonać sam) a resztę będę używał jeżeli będzie w wystarczającym stopniu odpowiadała zawartości Anatomii. Zdjęcia z budowy wrzucę jak będę na etapie drugiego poszycia (myślę, że zdjęć szkieletów tego zestawu jest dosyć na forum).
Wracając do meritum - liczę na pomoc Kolegów w opracowaniu takielunku jak i w poznaniu polskiego nazewnictwa do całego tego kramu. W relacji będę sukcesywnie wrzucał swoje przemyślenia i mam nadzieję, że zanim skończę kadłub będę już wiedział gdzie i jak duże kołkownice mam umieścić na pokładzie

Wg Anatomii Alert nosił 3 żagle rejowe, 2 skośne i bezana:
Ich anglojęzyczne nazwy wraz z proponowanymi przeze mnie tłumaczeniami:
A - jib - kliwer
B - foresail - fok
C - mainsail - grot (gaflowy)
D - topgallant - [grot]bramsel
E - topsail - [grot]marsel
F - square sail - grot (rejowy)
Totalnie nie jestem pewien jak tłumaczyć square sail. Gdyby przyjąć, że grot to największy żagiel, to ten termin przypada dla mainsail. Jak wówczas zwać ten nieszczęsny square sail? Może ktoś zna nazwy żagli dla brygantyn - tam występowały dwa duże żagle: rejowy i gaflowy na grotmaszcie? Licząc na Waszą pomoc zamykam pierwszy przydługi wpis w relacji
