Le Coureur 1:48

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Rozpocząłem deskowanie pokładu fornirem (fornir brzozowy). Deseczki szer. 4 mm z wklejonym czarnym kartonem 0,2 mm. Układ deskowania zgodny z planami Shipyard.
Załączniki
Część rufowa „zadeskowana”. Wstępnie cyklinowana. Ostateczne cyklinowanie wykonam po kołkowaniu pokładu.
Część rufowa „zadeskowana”. Wstępnie cyklinowana. Ostateczne cyklinowanie wykonam po kołkowaniu pokładu.
Deskowanie pokładu wykonuję od środka pokładu naprzemiennie raz do prawej raz do lewej burty.
Deskowanie pokładu wykonuję od środka pokładu naprzemiennie raz do prawej raz do lewej burty.
Nacięty fornir do deskowania pokładu.
Nacięty fornir do deskowania pokładu.
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Moim założeniem przy budowie Le Coureura jest trzymanie się planów Shipyarda. Ale … Oryginalne plany są w skali 1:96 i wydawnictwo zastosowało wiele uproszczeń. Mój model został powiększony dwukrotnie i w związku z tym pozwolę sobie na małe zmiany i uzupełnienia. Pierwszym uzupełnieniem będzie dodanie istotnego elementu, jakim jest winda kotwiczna a to pociąga za sobą konieczność przeniesienia włazu. Zastosowane wcześniej przeze mnie powiększenie ładowni pozwoliło mi na przesunięcie włazu o 8 mm w kierunku rufy i wygospodarowanie miejsca na windę kotwiczną.
Załączniki
8 mm przesunięcie włazu w kierunku rufy. Wycięty element został podkleiłem tekturą i wklejony na nowe miejsce.
8 mm przesunięcie włazu w kierunku rufy. Wycięty element został podkleiłem tekturą i wklejony na nowe miejsce.
Skala 1:48 – mój model, skala 1:96 – model Shipyard. Dodatkowy szkielet wykonałem celem pokazania różnicy wielkości mojego modelu w stosunku do oryginału.
Skala 1:48 – mój model, skala 1:96 – model Shipyard. Dodatkowy szkielet wykonałem celem pokazania różnicy wielkości mojego modelu w stosunku do oryginału.
Winda kotwiczna będzie zamontowana zgodnie z tym planem.
Winda kotwiczna będzie zamontowana zgodnie z tym planem.
Rysunek montażowy Shipyard – brak windy.
Rysunek montażowy Shipyard – brak windy.
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Poprawiłem deskowanie pokładu. Stare jakoś mi nie pasowało. Nowe deski są minimalnie węższe (niewielka różnica, ale …).
Załączniki
Deskowanie pokładu w toku.
Deskowanie pokładu w toku.
Nowe deskowanie.
Nowe deskowanie.
„Imadło” do szlifowania powtarzalnych desek wykonane z tektury gr. 4 mm. Tekturowe szczęki zostały wzmocnione przez nasączenie klejem Kropelka.
„Imadło” do szlifowania powtarzalnych desek wykonane z tektury gr. 4 mm. Tekturowe szczęki zostały wzmocnione przez nasączenie klejem Kropelka.
Krok w tył. Deskowanie do wywalenia. Po zerwaniu desek w niewielkim stopniu zniszczeniu uległa tektura (oderwana warstwa). Po przeszlifowaniu nasączyłem tekturę lekko rozwodnionym Pattex'em a następnie (po wyschnięciu kleju) zaszpachlowałem.
Krok w tył. Deskowanie do wywalenia. Po zerwaniu desek w niewielkim stopniu zniszczeniu uległa tektura (oderwana warstwa). Po przeszlifowaniu nasączyłem tekturę lekko rozwodnionym Pattex'em a następnie (po wyschnięciu kleju) zaszpachlowałem.
Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Kon_Bar »

Tadeo
Nie chcę Cię martwić, ale wycinanka Shipyardu jest słabą bazą pod model w skali 1/48.
Jeżeli zamierzasz ją modyfikować, to powinieneś wykorzystać kadłub (choć pokład już niekoniecznie) i oprzeć się np. na planach Ancre. W 1/48 wszystkie uproszczenia z modelu Shipyardu wyjdą w trakcie budowy olinowania, tyle, że wówczas nie będziesz miał szans na poprawki. Zamiast planów Ancre możesz w sporej części oprzeć się na "Rigging Period Fore-and-Aft Craft" Peterssona - na 100 % będzie to lepsze niż podążanie za wycinanką.
Grube różnice pomiędzy tymi opracowaniami znajdziesz chociażby w tym wpisie
Minimalny zestaw kołkownic (choć przydałoby się więcej nagli prawie wszędzie oprócz rufy) pokazałem w tym wpisie Łatwo zauważyć różnice pomiędzy moja propozycją a tym co jest w wycinance.
Cokolwiek zdecydujesz życzę udanej budowy :)
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Kon_Bar - moim założeniem przy budowie Le Coureura jest trzymanie się planów Shypyarda. Nie zamierzam w żadnym stopniu zmieniać ożaglowania i olinowania. Przeanalizowałem wszystkie dostępne w Internecie plany, realizacje i zdjęcia dotyczące Le Coureura.
Do wyboru akurat tego modelu zainspirowała mnie właśnie Twoja relacja – na podstawie planów Shypyarda.
Genialną relację prowadzi Obi na podstawie planów ANCRE link: viewtopic.php?f=7&t=43282
Niby te same modele, ale tak nie jest. Różnią się w każdym szczególe!
Le Coureur jest moim pierwszym modelem żaglowca i postaram się nie ingerować znacząco w plany. Skala 1:48 „wymaga” dołożenia tak ważnego elementu jak winda kotwiczna.
Wszystkie uwagi te „dobre i złe” są mile widziane. Jeżeli zrobię coś nie tak to postaram się to zmienić. Nikt mnie nie goni, nie wyznaczam sobie terminów. Model buduje wtedy, gdy sprawia mi to przyjemność no i pozwala czas.

Pozdrawiam Tadek
Załączniki
Hybryda
Hybryda
Hybryda.jpg (118.29 KiB) Przejrzano 7965 razy
Model wykonany na podstawie planów ANCRE
Model wykonany na podstawie planów ANCRE
Model wykonany na podstawie planów Mamoli
Model wykonany na podstawie planów Mamoli
Mamoli.jpg (123.24 KiB) Przejrzano 7965 razy
Model wykonany na podstawie Shypyard
Model wykonany na podstawie Shypyard
Shipyard.jpg (193.17 KiB) Przejrzano 7965 razy
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Ukończyłem deskowanie pokładu. Pokład został przeszlifowany papierem ściernym a następnie zgrubnie cyklinowany nożykiem. Ostateczne cyklinowanie wykonam po zakołkowaniu pokładu i tutaj mam pytanie dotyczący układu kołków. Shipyard zastosował kołkowanie takie jak na ostatniej fotografii – oznaczyłem je literą „B”. Ja zastanawiam się czy nie lepiej wykonać takie jak po lewej – oznaczone literą „A”. Proszę o pomoc, który ze sposobów jest lepszy?

Pozdrawiam Tadek
Załączniki
Do celów doświadczalnych wykorzystałem fragmenty zerwanego pokładu.
Do celów doświadczalnych wykorzystałem fragmenty zerwanego pokładu.
37.jpg
36.jpg
35.jpg
Awatar użytkownika
kejsi
Posty: 96
Rejestracja: 19 paź 2011, 17:51

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: kejsi »

Witam.

Spotykałem się raczej z wersją "A". Ale dlaczego skosy są w różnych kierunkach, raczej powinny być w jednym.

Pozdrawiam Kazimierz.
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Kejsi! Dzięki, że zwróciłeś uwagę na skosy w różnych kierunkach. Wcześniej tego nie widziałem – popełniłem błąd (dobrze, że to tylko próbka). Załączam plan pokładu wydawnictwa Ancre, rzeczywiście układ kołkowania – skosy – są w jednym kierunku.

Pozdrawiam
Tadek
Załączniki
Pokład ANCRE.jpg
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Wywierciłem otwory pod kołki w pokładzie. Otwory wykonałem furkadełkiem – wiertło Ø 0,7 mm. Aby ułatwić sobie pracę, linię wiercenia zaznaczyłem ołówkiem (później wytarte gumką). Celowo nie wykonałem otworów wzdłuż burt i włazów – zostaną wykonane po ich wklejeniu

Pozdrawiam Tadek
Załączniki
40.jpg
39.jpg
Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 31
Rejestracja: 27 wrz 2012, 19:06

Re: Le Coureur 1:48

Post autor: Tadeo »

Kołkowanie pokładu wykałaczkami zostało ukończone (kilkaset sztuk!). Kadłub został pozbawiony tzw. „krowich żeber” papierem ściernym (gradacja 80). Celowo zastosowałem grubszy papier ścierny by uzyskać „głębokie” rysy na styrodurze. Ma to na celu lepsze trzymanie się kleju. Dodatkowo wypełniłem szpachlą puste miejsca szkieletu.
Rozpocząłem również przyklejanie pierwszego poszycia – fornir olcha 0,6 mm.

Pozdrawiam Tadek
Załączniki
Pierwsze poszycie – rozpoczęte od d..y strony tj. od rufy :-)
Pierwsze poszycie – rozpoczęte od d..y strony tj. od rufy :-)
„Przyrządy” do nadania obłych kształtów kadłuba. Papier ścierny „80”
„Przyrządy” do nadania obłych kształtów kadłuba. Papier ścierny „80”
Fragment pokładu z ukończonym kołkowaniem
Fragment pokładu z ukończonym kołkowaniem
Kołkowanie pokładu wykałaczkami. Wykałaczki wklejane na Pattex Express, w co drugi otwór (łatwiej je później odciąć nożykiem)
Kołkowanie pokładu wykałaczkami. Wykałaczki wklejane na Pattex Express, w co drugi otwór (łatwiej je później odciąć nożykiem)
ODPOWIEDZ