Nowy artykuł - gretingi

Zmiany na stronie i inne związane z witryną.

Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Nowy artykuł - gretingi

Post autor: Kon_Bar »

Pozwoliłem sobie zebrać informacje dostarczone przez niezawodnego Tomka Aleksińskiego w artykule o gretingach. Czekam na Wasze ewentualne komentarze i zachęcam do wyszukiwania w relacjach tego typu zwięzłych opisów elementów wyposażenia pokładu i umieszczania ich w tym samym dziale :)
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 270
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: wurcelstock »

Bardzo fajnie!
Powtarzasz się tyklo w pierwszym akapicie :)
Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: Kon_Bar »

Chodzi o to, że powtarzam "przykrywano gretingami" czy też o to, że najpierw piszę o zakrywaniu luków a później zejściówek? W sumie to im bliżej początku tym tłumaczenie jest bardziej dosłowne. Może faktycznie muszę to przepisać :S (chyba, że ktoś zaproponuje coś :) )
Awatar użytkownika
ryszardw
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: ryszardw »

Dobrze było by uzupełnić informacją czy obrzeża gretingów wystawały ponad pokład bo z tym są problemy Sam do końca nie wiem jak jest .Może znajdzie się jakiś artykuł który to dokładnie objaśni Pozdrawizm R
Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: Kon_Bar »

Ad wystawania - jeżeli gretingi miały zrębnicę, to moim zdaniem wystawały ponad pokład.
Awatar użytkownika
radek
Posty: 744
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Warszawa","desc":"Warszawa,wojew\u00f3dztwo mazowieckie,Polska,pl","lat":"52.2319581","lng":"21.0067249&quo
Kontakt:

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: radek »

Dziękuję Ci serdecznie za artykuł.
Te powtórki to - to ja popsułem, bo wstawiałem zajawkę na stronę główną - poprawione.
No i zachęcam innych do publikacji swoich artykułów.
Pozdrawiam.
Radosław Kubera
Koga Portal
Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: Kon_Bar »

ryszardw napisał:
Dobrze było by uzupełnić informacją czy obrzeża gretingów wystawały ponad pokład bo z tym są problemy Sam do końca nie wiem jak jest .Może znajdzie się jakiś artykuł który to dokładnie objaśni Pozdrawizm R


Zmieniłem artykuł tak, aby obejmował i ten problem :)
Jeżeli nakłamałem to Koledzy na 100% mnie poprawią :)

[prywata]
Radek - dzięki za pomoc ;)
[/prywata]
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 975
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: krzysztof »

Witaj w klubie piszących co nieco
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: Tomek Aleksinski »

Przepraszam, ze jeszcze powracam do tego, zamknietego wydawac by sie moglo, tematu.
Zaobserwowalem jednak pewna regule, przegladajac rozne zdjecia (swoje i na internecie) tego detalu w roznych jednostkach.
W ksiazce Briana Lavery stoi napisane, ze owe, jak ja to przetlumaczylem po polsku, poprzecznice, byly ponacinane na swej gornej powierzchni na szerokosc i glebokosc innych listew - podluznic, ktore w te naciecia wpuszczano. I tak ja to przetlumaczylem.
Tymczasem, okazuje sie, ze nie zawsze tak bywalo.

Prawda jest, ze owe krotsze poprzecznice, byly listwami masywniejszymi (ich grubosc byla wieksza od podluznic, bo w poprzecznicach wycinano te zabki dla cienszych podluznic lezacych na nich).

Nieprawda natomiast jest zdanie, ze te listwy z owymi zabkami zawsze biegly poprzecznie w stosunku do dlugiej osi kadluba. Tak bylo, gdy ksztalt calego gretingu byl czworokatny i swym wymiarem dluzszym ustawiony byl wzdluz dlugiej osi kadluba.
Natomiast, jesli greting byl bardzo rozbudowany i znacznie wiekszych wymiarow (jak to jest np. na amerykanskiej USS Constitution) calosc jego byla niejako podzielona na mniejsze czworokaty, z ktorych kazdy stanowil swego rodzaju osobny greting i - jako taki, ulozony byl swym dluzszym wymiarem w poprzek kadluba.
Stad, listwy w tym gretingu, odgrywajace role poprzecznic, biegly wzdluz dlugiej osi kadluba - stajac sie podluznicami, i odwrotnie - podluznice biegly w poprzek kadluba, stajac sie poprzecznicami. Hmmm... dziwne...

Mozna sie domyslec, ze zawsze krotsze z tych listew odgrywaly role poprzecznic, czyli byly one masywniejsze i mialy te naciecia dla lezacych na nich cienszych listew. Dlaczego? Chyba chodzi tu o fakt, ze to wlasnie te krotsze listwy przenosily caly ciezar osoby stojacej na kratownicy (gretingu), albo tez kilku osob, byc moze nawet dzwigajacych cos w rekach. Dlatego starano sie skonstruowac te gretingi w maksymalnie masywny sposob, jednoczesnie zachowujac ich azurowosc i lekkosc konstrukcji, a wiadomo, ze krotsze listwy trudniej zlamac niz dluzsze.

Uwazam wiec, ze nie powinno sie mowic o owych masywniejszych i z nacieciami listwach, jako o poprzecznicach, a raczej jako o tych krotszych listwach w gretingu, czy to byly poprzecznice czy tez podluznice - zaleznie od konkretnej sytuacji. I odwrotnie - listwy dluzsze zawsze byly bardziej plaskie i ciensze, bez naciec, czy to byly podluznice czy poprzecznice.

Dla przykladu - podaje tu fotke ukazujaca ten detal na w/w fregacie amerykanskiej, USS Constitution.
http://img146.imageshack.us/img146/258/032gratingsonspardeckis8.jpg ktora przeczy zdaniom z ksiazki pana Lavery.
Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Nowy artykuł - gretingi

Post autor: Kon_Bar »

Tomek Aleksinski napisał:
Przepraszam, ze jeszcze powracam do tego, zamknietego wydawac by sie moglo, tematu.

Jakie "przepraszam"! Ja się bardzo cieszę - artykuły tego typu powinny być stale aktualizowane :)

Tomek Aleksinski napisał:
Nieprawda natomiast jest zdanie, ze te listwy z owymi zabkami zawsze biegly poprzecznie w stosunku do dlugiej osi kadluba. Tak bylo, gdy ksztalt calego gretingu byl czworokatny i swym wymiarem dluzszym ustawiony byl wzdluz dlugiej osi kadluba.

Wiedziałem, że kiedyś temat "wypłynie" :laugh: Dlatego też w artykule specjalnie wpisałem uwagę:
Przyjąłem, że typowy greting był dłuższy w osi okrętu.
Inna sprawa, że sam opis (bez głębszego zastanowienia nad tą uwagą) może być mylący. Ponieważ dodatkowo przypomniałeś o gretingach składających się z wielu sekcji:

Tomek Aleksinski napisał:
Natomiast, jesli greting byl bardzo rozbudowany i znacznie wiekszych wymiarow (jak to jest np. na amerykanskiej USS Constitution) calosc jego byla niejako podzielona na mniejsze czworokaty, z ktorych kazdy stanowil swego rodzaju osobny greting i - jako taki, ulozony byl swym dluzszym wymiarem w poprzek kadluba.

obiecuję, że w najbliższym czasie postaram się napisać 3 wersję artykułu uwzględniającą te uwagi (choćby miało ich powstać jeszcze 100 to jeżeli każda następna będzie lepsza to warto :) )
ODPOWIEDZ