Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
Awatar użytkownika
Michal_22
Posty: 24
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Michal_22 »

Witam

Rozpoczynam swoją pierwszą relację.
Zamiast brać się od razu za wysokobudżetowe modele, postanowiłem, że moim pierwszym modelem szkutniczym będzie jacht OPTY w skali 1:25. Za podstawę do budowy posłużyły mi plany z Małego Modelarza numer 12 z 1971 roku.
Mam zamiar całość wykonać z jak największą "ilością" drewnianych elementów.
W założeniu po wykonaniu szkieletu, chciałem całość (burty) oklejać paseczkami forniru, lub jakiś listewek o grubości 1mm i szerokości około 6mm. Po zeskanowaniu "wnętrzności" (za co bardzo dziękuję Zbyszkowi- pewnie i tak będziesz to czytał;) ) i wydrukowaniu nakleiłem wszystkie części na sklejkę modelarską o grubości 1,2mm przy pomocy taśmy dwustronnej. Po przypomnieniu sobie i przestudiowaniu relacji na czarnym forum z budowy Daru Młodzieży, postanowiłem odejśc od oklejania fornirem i całość zalać pianką- potem przy pomocy szpachli samochodowej (budowałem kiedyś przy pomocy pianki i szpachli Piotra Z Gdańska) doprowadzić do jak najgładszego wyglądu burt. Pokład będzie deskowany a później szpachlowany j/w.


Sklejka i taśma dwustronna:
Obrazek

Naklejone elementy kadłuba jachtu:

Obrazek

W ten sposób wycinam poszczególne elementy. Po czym zdejmuję taśmę...
Obrazek
"I, being, poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams."
W. B. Yeats

[W stoczni S/Y OPTY]
Awatar użytkownika
Michal_22
Posty: 24
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Michal_22 »

Jest to moja pierwsza relacja i raczej próba (w domyśle- mimo to, chce uzyskać jak najlepszy rezultat) zrobienia modelu z drewna. Proszę koledzy o wyrozumiałość;)

Wycinanie w sklejce do najłatwiejszych nie należy. Zajęło im to dwa dni. Lekko skopaną stępkę ukryję pod pianką i szpachlą później, lub coś innego wymyślę. Wszystkie wycięte elementy, na sucho dopasowuję do siebie, po czym klejem UHU sklejam w całość. Książki posłużyły na obciążenie modelu i mocniejszy "spaw" sklejonych elementów.
Częśc podwodna:
Obrazek

Brzegi zalałem klejem, co to ma w nazwie Super Glue. Przy szlifowaniu będzie mniejsze ryzyko że zetrę wręgę papierm ściernym:
Obrazek
"I, being, poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams."
W. B. Yeats

[W stoczni S/Y OPTY]
Awatar użytkownika
Michal_22
Posty: 24
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Michal_22 »

Kadłub po złożeniu:

Widok od rufy:
Obrazek

Widok od dziobu:
Obrazek

Widok ogólny (jak widać na obrazku, wręgi z dolnej części nie za chętnie chciały spotkać się w tym samym miejscu z wręgami górnymi poprzecznymi. Obie strony mocno skarciłem za ten wybryk ;) ).
Obrazek

To ogólnie z dwóch dni pracy. Od teraz będę próbował prowadzić relację na bierząco...

Wszelkie uwagi oczywiście mile widziane...


Pozdrawiam
"I, being, poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams."
W. B. Yeats

[W stoczni S/Y OPTY]
Thorus
Posty: 75
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Thorus »

Jeśli wręgi dolne nie chciały spotkać się z wręgami górnymi, domniemam, że nie używałeś "stoczni modelarskiej". Jeśli tak było czyli jej nie było lepiej chyba będzie teraz wszystko dokładnie popoprawiać z kątomierzem w ręce bo potem może już nie być jak.

pozdrawiam

oto link do tematu o stoczni:

http://koga.net.pl/component/option,com_joomlaboard/Itemid,293/func,view/id,1099/catid,511/limit,6/limitstart,0/
Awatar użytkownika
Tomasz_D
Posty: 558
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Tomasz_D »

Miło będzie obserwować tę budowę wiedząc że moja relacja przyczyniła się poniekąd do wyboru techniki budowy kadłuba. Jednak po piankowaniu radzę zastosować szpachlę z mikrowłóknami zamiast zwykłej szpachli.
Powodzenia w budowie
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Travis22 »

Witam
Michale wybrałeś bardzo fajny model, w MM jest w miarę dobrze opracowany i praca nad nim powinna pójść sprawnie. Z przyjemnością będę śledził Twoja relacje zwłaszcza że już budowałem ten model jako konstrukcje fornirowa, i jestem ciekawy twoje efektu.
Moja wizja JACHTU OPTY prezentuje sie jak poniżej mam nadzieje, że twoja będzie ciekawsza.
Pozdrawiam
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Awatar użytkownika
Michal_22
Posty: 24
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Michal_22 »

Thorus, zgadza się, nie zastosowałem stoczni. Dlatego umieściłem relację w wątku "dla początkujących" bo za takiego sie uważam. Szkielet całkiem sprawnie został dopasowany. Zastanawiałem się nad pozbyciem się części podwodnej ( ze względu na te przesunięcia, które wynoszą 1mm i dotyczą trzech wręg. Po prostu teraz na szkielecie, pooperuję piłką i postaram się je przesunąć- jeśli będę wiedział już że to nie wyjdzie- zostanę przy takim jakim jest- reszte załatwi pianka i szpachla. Z własnego małego ( a jednak) doświadczenia wiem, że geometrii mi to nie zmieni. Tomaszu, dziekuję za zainteresowanie. Twoja relacja, śledzona przeze mnie już dawno temu dała pierwsze pozytywne rezultaty. Mianowicie przy budowie Piotra Z Gdańska. Model niestety gdzieś przepadł w trakcie wyprowadzki parę lat temu, ale od tamtej pory wiem czym smakuje pianka;) Co do wyboru szpachli, zakupiłem szpachlę z włóknem szklanym (czy to miałeś na myśli pisząc- mikrowłókna?). Travis, model ładnie się prezentuje, gratuluje- bardzo lubie modele do lini wodnej na podstawkach imitujących wodę. Co u mnie wyjdzie, zobaczymy:)
"I, being, poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams."
W. B. Yeats

[W stoczni S/Y OPTY]
Awatar użytkownika
Tomasz_D
Posty: 558
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Tomasz_D »

Dokładnie o takiej szpachli pisałem.
Awatar użytkownika
Michal_22
Posty: 24
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Michal_22 »

Widzisz,to fantastycznie... Kiedyś używałem jakiejś szpachli budowlanej. Efekt był taki, że po wyschnięciu szpachla pekała i widoczne były slady zbliżone do śladów po kornikach w drzewie:D
"I, being, poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams."
W. B. Yeats

[W stoczni S/Y OPTY]
Mayo
Posty: 9
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Prawie jak relacja [ S/Y OPTY 1:25 ]

Post autor: Mayo »

Hej
Dwa wątki.

Pierwszy:
Co do szpachli samochodowej. Jeśli już zakupiłeś z włóknem szklanym to wg mnie zły wybór. W samochodówce ten rodzaj szpachli służy do wypełniania większych dziur i jest trudno obrabialna, czytaj inaczej bardzo twarda. Pamiętaj też że szpachle samochodowe mają przyczepność bezpośrednio do blachy, z tego co słyszałem to większość szpachli samochodowy odpada od drewna, jednakże też słyszałem z doświadczenia zawodowego (pracuje w s klepie z materiałami do samochodów, lakiery szpachle itp) że do drewna świetnie nadaje się szpachla "LEKKA" tak się dokładnie nazywa. Dobrze się ją obrabia. To tyle co mam do powiedzenia na temat szpachli samochodowych.

Drugi wątek.
Mam pytanie do Ciebie. Czy posiadasz jakieś plany wnętrza kabiny od OPTY, bo sam zaczynam na początku wykonywać ten jacht tylko że całkowicie w technologii papierowej, a chciałbym go oddać jak najwierniej.

Pozdrawiam
Mayo
ODPOWIEDZ