NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Pojawiają się kolejne okucia. Drobne elementy bardzo ładnie wychodzą z rozkutego druciku 0,8 mm. Drut po rozkuciu go ma mniej więcej szerokość 2 mm i grubość kartki papieru, łatwo daje się modelować.
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Dzisiaj przymierzałem się do żagli. Po przejrzałem forum i poczyniłem kilka postanowień 
1) Mój Clipper będzie iść pod pełnymi żaglami bajdewindem prawego halsu.
2) Nie ma nic bardziej smutnego jak statek na pełnych żaglach, które wiszą jak ściery na trzepakach. Każdy kto w flaucie musiał wracań do brzegu na pagajach przyzna mi racje.
3) Bajdewindzie żaglowce idą w przechyle więc i mój będzie pochylony na bakburtę.
4) Obszywając żagiel, nie da rady (nie dam rady) oddać przeszyć w skali- szycie na prawdziwych żaglach jest niewidoczne, co najwyżej widać łączenia brytów i band. Poza tym ścieg usztywnia płótno jego włókna trudniej przesuwają się względem siebie i materiał nie układa się, trudniej będzie uzyskać jego wypukłość .
5) Wykorzystam właściwość mokrego materiału który dożo lepiej układa się na obłych powierzchniach niż suche płótno i metodę z kopytem.
No a żeby słowo stało się ciałem, zrobiłem pierwsze próby

1) Mój Clipper będzie iść pod pełnymi żaglami bajdewindem prawego halsu.
2) Nie ma nic bardziej smutnego jak statek na pełnych żaglach, które wiszą jak ściery na trzepakach. Każdy kto w flaucie musiał wracań do brzegu na pagajach przyzna mi racje.
3) Bajdewindzie żaglowce idą w przechyle więc i mój będzie pochylony na bakburtę.
4) Obszywając żagiel, nie da rady (nie dam rady) oddać przeszyć w skali- szycie na prawdziwych żaglach jest niewidoczne, co najwyżej widać łączenia brytów i band. Poza tym ścieg usztywnia płótno jego włókna trudniej przesuwają się względem siebie i materiał nie układa się, trudniej będzie uzyskać jego wypukłość .
5) Wykorzystam właściwość mokrego materiału który dożo lepiej układa się na obłych powierzchniach niż suche płótno i metodę z kopytem.
No a żeby słowo stało się ciałem, zrobiłem pierwsze próby
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Po tej próbie do żagli rejowych zostanę przy mojej misce - daje ładną krzywiznę mocno wybranych w bajdewindzie żagli. Natomiast będę musiał zrobić kopyto do żagli gaflowych i pewnie też do sztaksli.
Szukam też sposobu by zaznaczyć bryty i banty w jakiś delikatny sposób. Próbowałem to zrobić przy pomocy przerywanej kreski, ale nie jestem przekonany. Może macie jakiś pomysł ???? myślałem o cienkopisach które widziałem w sklepie plastycznym, można było wybierać w wielu odcinaniach tego samego koloru. Więc mógłbym wybrać taki o ton ciemniejszy niż mój żagiel. Obawiam się jednak, czy nie będzie rozpływał się po włóknach. Muszę to sprawdzić. Może ktoś z Was już to robił ????
Szukam też sposobu by zaznaczyć bryty i banty w jakiś delikatny sposób. Próbowałem to zrobić przy pomocy przerywanej kreski, ale nie jestem przekonany. Może macie jakiś pomysł ???? myślałem o cienkopisach które widziałem w sklepie plastycznym, można było wybierać w wielu odcinaniach tego samego koloru. Więc mógłbym wybrać taki o ton ciemniejszy niż mój żagiel. Obawiam się jednak, czy nie będzie rozpływał się po włóknach. Muszę to sprawdzić. Może ktoś z Was już to robił ????
- ryszardw
- Posty: 924
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Bryt jest sztywny i tylko przeszycie na maszynie da właściwy efekt.Zobacz relację Romka pokazał jak to przeszyć.R
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Chyba się nie zrozumieliśmy
Relacje RomkaS znam, i jestem pełen podziwu dla staranności i estetyki wykonania. Natomiast po pierwsze w SM RomkaS żagle są zwinięte, a moja łajba ma iść pod pełnym ożaglowaniem, a po drugie żagle szyte (zaznaczanie brytów ściegiem) wyglądają dla mnie nie proporcjonalnie i ciężko. W dodatku szycie powoduje efekt o którym już pisałem. Zgadzam się z tym, że nie wszystko można oddać w skali, oraz z tym że wartością dydaktyczna takiego modelu jest pokazanie, że żagiel składa się z pozszywanych z sobą brytów, co nie zmienia tego, że to mi się niepodobna. Zależy mi na oddaniu lekkości i dynamiki ożaglowania jego wypełnieniu wiatrem, a nie tego jak był uszyty żagiel.

- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Zdjątko dla z ilustrowania jaki efekt chciałbym uzyskać
))

- Sebastian.M
- Posty: 126
- Rejestracja: 22 lis 2011, 17:25
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Myślę że powinieneś użyć suszarki do włosów dla napięcia żagla oraz lakieru do włosów aby efekt został utrwalony. Ja przetestowałem to na dżonce i wyszło super.
Chyba Kazek to opisywał ale nie umiem znaleźć gdzie to było
Pozdrawiam
S.M
Chyba Kazek to opisywał ale nie umiem znaleźć gdzie to było
Pozdrawiam
S.M
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Też czytałem o tym sposobie, może wypróbuje go przy żaglach gaflowych nie musiałbym wykonywać wtedy kopyta do każdego żagla. Co do utrwalania efektu jestem przekonany do dotychczasowego sposobu, czyli klej UHU COLL rozcieńczony wodą.
pozdrawiam Szymon
pozdrawiam Szymon
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Żagle gaflowe.
Tak jak już pisałem widok pomarszczonych szmat, lub wykrochmalonych płaskich dech wiszących na masztach, rażąco koliduje z moim wyobrażeniem Żaglowca.
Zdecydowałem się więc na żagle wypełnione wiatrem. Po kilku próbach opracowałem taki sposób ich wykonywania, dzięki któremu mam nadzieje wyposażyć moja łajbę w wszystkie szmaty.
Tak jak już pisałem widok pomarszczonych szmat, lub wykrochmalonych płaskich dech wiszących na masztach, rażąco koliduje z moim wyobrażeniem Żaglowca.
Zdecydowałem się więc na żagle wypełnione wiatrem. Po kilku próbach opracowałem taki sposób ich wykonywania, dzięki któremu mam nadzieje wyposażyć moja łajbę w wszystkie szmaty.
- Załączniki
-
- 5 Jeszcze raz przy pomocy spryskiwacza zwilżam materiał (ew. robię to znów roztwarłem kleju)
Kształtowanie profilu żagla
6 Materiał lekko podsuszam suszarka do włosów, tak by był minimalnie wilgotny
7 Bezpośrednio na materiał kładę warstwę czystej tkaniny (ramka z tkaniną jest w pozycji jak na zdjęciu 3)
8 Obciążam wszystko workiem z piaskiem (worek musi być większy od otworu ramki). Tkanina ponieważ jest mokra łatwiej dostosowuje się do kształtu przeciskającego się przez ramkę worka. Im worek mocniej ,,wcisnę" w ramkę tym profil żagla będzie głębszy. Materiał przytrzymują spinacze, więc podczas naciskania na worek lekko popuszczają materiał, co daje możliwość wykonania głębszego żagla.
-
- Ramka
4 Arkusz materiału rozpinam na przygotowanej ramce.
Ramka jest pomyślana w ten sposób by w przypadku gafla linki żagla mające kontakt z drzewcami były płaskie- proste linie, natomiast lik wolny powinien się wybrzuszyć, stąd szablon w tym miejscu jest zaokrąglony. Szablon modyfikuje w zależności od żagla i jego ustawienia (przydaje się praktyka, żeglarska -trymowanie żagli itp.. :))) Może się zdarzyć, że żagiel opiera się o jakąś element olinowania i ta lina zmienia jego kształt. Jeśli taka sytuacja występuje trzeba taką line uwzględnić w szablonie, rozpinając pomiędzy odpowiednimi krawędziami ramki nitkę która załamie kształt żagla. Ale w moim przypadku bom będzie blisko osi łodzi (baksztag) więc, żagiel będzie mieć idealny profil.
-
- Przygotowuje materiał.
Tkanina do tej techniki musi mieć swoją grubość. Próby na bardzo cienkim batyście nie powiodły się.
1 Materiał przy pomocy gąbki nasączam roztworem kleju i wody -oszczędnie (UHU do drewna)
2 Rozpinam go nad grzejnikiem tak by pomalutku stwardniał z jak najmniejszą ilością zmarszczek. Dzięki temu otrzymuje arkusz pergaminu.
3 Wykonuje ołówkiem (twardym) rysunek brytów zwracając uwagę by robić to zgodnie z układem wątku lub osnowy materiału. Dzięki nakłuciom materiału igła z drogiej strony rysunek brytów będzie się zgadzał.
- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: NewPort Boltimore Clipper Mamoli 1:57
Ramkę lepiej okleić taśmą, nic się nie przylepi, a karton nie nasiąknie. Worek musi być większy niż otwór ramki.