Papegojan

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
mati
Posty: 554
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"Sosnowiec,G\u00f3rno\u015bl\u0105sko-Zag\u0142\u0119biowska Metropolia,wojew\u00f3dztwo \u015bl\u0105skie,Polska,pl","lat":"50.2780834&am

O:Papegojan 1:48

Post autor: mati »

Dziękuję za miłe słowa... ;) zobaczymy co nawywijam z pinasem :P
The world is yours...
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Papegojan 1:48

Post autor: awas »

mirek napisał:
No ja już nerwowo nie wytrzymuje czytając wypowiedzi kolegów , na pewno macie racje ale zadam sakramentalne pytanie :
Po jaką cholerę masz plan ?
Co za model chcesz zbudować ? Papegojan czy zupełnie coś innego !!!
Wyobraź sobie , ze wystawiasz model do konkursu więc musisz podeprzeć się dokumentacją – planami z których budowałeś model.


Przykro mi Mirek ale się z Tobą nie zgadzam.
Budowanie modelu w oparciu o plany, nawet jeśli są to błędne plany jest zasadne tylko dla celów konkursów gdzie modele są oceniane tak, a nie inaczej.
Zastanów się, co to za plany, które ma Mateusz? Czy one w ogóle przedstawiają Papegojan? Czy ktoś wie jak wyglądał Papegojan? Jeśli nie wiesz o czym mówię to zajrzyj do ksiązki z serii Anatomy of the ship poświęconej okretom Kolumba i porównaj rózne wersje planów.

Dla mnie i pewnie dla kilku innych kolegów ma większe znaczenie czy dane rozwiązanie jest poprawne. Oznacza to czy w danym okresie okret mógł być tak zbudowany.
Stąd poszukiwania i pytania Mateusza i nasze niezdarne próby odpowiedzi.

Pozdrawiam
Artur
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 962
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Papegojan 1:48

Post autor: Slawek Kromer »

witam
wycinanka shipyardu jest planem ???????
Dziadek
Posty: 339
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Papegojan 1:48

Post autor: Dziadek »

Dziwny sport - kwestionowanie rzetelności opracowania.... nie tylko na KODZE. Wg. mojej wiedzy Wydawnictwo SHIPYARD opracowało wycinankę nie z sufitu, ale w oparciu o rzetelną wiedzę, której wszystkim panom Kłyszyńskim możemy pozazdrościć, jak i plany pochodzenia szwedzkiego - mimo że okręt był kupiony przez Szwedów w Holandii. Jeśli jednak autor modelu, chce koniecznie wybudować model okrętu wg sztuki i jako konglomerat wielu elementów z różnych okrętów, to nie może go nazywać w żadnym przypadku Papugą,... Bo skąd wie, że SHIPYARD zrobił plany źle? Znikąd, taki sport....
Pozdrawiam
Dziadek
Wietrzny Bosman
Awatar użytkownika
mati
Posty: 554
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"Sosnowiec,G\u00f3rno\u015bl\u0105sko-Zag\u0142\u0119biowska Metropolia,wojew\u00f3dztwo \u015bl\u0105skie,Polska,pl","lat":"50.2780834&am

O:Papegojan 1:48

Post autor: mati »

Chyba włożyłem kij w mrowisko ;)
Chciałbym tylko zaznaczyć, że ja nie twierdze że Shipyard zaprojektował okręt źle i nie zgodnie z tym jak wyglądał oryginał... nigdy tak nie napisałem. Co więcej chylę czoła przed ludźmi, którym się jeszcze chcę wydawać takie modele i trzymać taki poziom.
Zaznaczam, że chcę tylko dowiedzieć się jak pewne elementy wyglądały na prawdziwym okręcie... po prostu mnie to ciekawi... staram się dociec prawdy i nie uprawiam kwestionowania rzetelności opracowania. Myślę, że każdy sobie zdaję sprawę, że wydawcy projektując model w takiej skali (1:96) muszą w jakimś stopniu uprościć pewne elementy.
Niestety Papegojan pochodzi z tak odległego okresu i myślę, że znalezienie konkretnych informacji na jego temat graniczy z cudem. Napisałem do kilkunastu muzeów i archiwów w Holandii i Szwecji... też nie wiele o nim wiedzą. W końcu to tylko malutki pinas, o którym słyszano tylko pod Oliwą w 1627r. i po nie długim okresie został zatopiony.
Brak konkretów na jego temat staram się zrekompensować opracowaniami okrętów z tego okresu i z tego kraju, który go zbudował. Okręty z tych samych okresów były budowane wg podobnych technik.
Nie rozumiem dlaczego spotyka się to ze zdziwieniem?? I odbierane jest jako podważanie kompetencji wydawcy??
Wyznaję zasadę, że jak już coś robię to z sensem i staram się przy tym jak najwięcej nauczyć...
Może uważacie, że szukam dziury w całym?? Nie wiem... Po prostu chcę się w tej dziedzinie uczyć....
The world is yours...
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Papegojan 1:48

Post autor: awas »

Brawo Mateusz.
I tak trzymaj.
Z drugiej strony duskusja na temat tych furt działowych to jedna z ciekawszych na forum. Nie bardzo zabierałem głos bo nie mogłem wiele znaleźć. W opracowaniach okrętów z XVIIw, które mam furty są pokazane jako dzielone. W opracowaniach o konstrukcji znalazłem, że były z dwóch warstw desek ustawionych prostopadle. Ale nie znalazłem nigdzie czy mogły być deski ustawiane skośnie.
Jeszcze przyszło mi do głowy porównać to z furtami na rufie Vasy, bo to ten sam okres, a tradycje budownictwa szwdzkiego nieodległe od Holendrów. Ale na zdjęciach okretu z muzeum, które mam furty są otwarte i nic nie widać.
Artur
myszor
Posty: 1061
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Papegojan 1:48

Post autor: myszor »

Dorwałem książkę z Willemem i tam pokazali to w dwóch wariantach . Ja już teraz też zgłupiałem . Coś tam widać . Na jednej kartce furty są z pionowych desek a na drugiej pokazane z deskami poziomymi ( dolny prawy rysunek ) . Oni to chyba sami nie wiedzą jak to było .A jak zrobisz ukośne to będzie źle :( ?
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam . Andrzej :)

Drewno to surowiec , który od niepamiętnych czasów odgrywał wielką role w życiu człowieka , dlatego też powinno być traktowane z należytą atencją .
Awatar użytkownika
mati
Posty: 554
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"Sosnowiec,G\u00f3rno\u015bl\u0105sko-Zag\u0142\u0119biowska Metropolia,wojew\u00f3dztwo \u015bl\u0105skie,Polska,pl","lat":"50.2780834&am

O:Papegojan 1:48

Post autor: mati »

Andrzej ja też już w tej kwestii zgłupiałem... raz jest pokazane że skośnie, raz że pionowo a innym razem poziomo :laugh: Normalnie trójwymiarowo :P

Czy jak zrobię ukośnie to będzie źle... nie wiem w poście Awasta ze zdjęciem pawęży widać, że listwy przebiegają skośnie więc znikąd takie rozwiązanie się nie wzięło :)

Mam jeszcze dużo czasu aby to ustalić... jak nie znajdę mocnego dowodu, że biegły ukośnie to robię jak przykazał Shipyard, czyli poziomo.
The world is yours...
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Papegojan 1:48

Post autor: oksal »

Wiele się muszę jeszcze uczyć. Fajna dyskusja:) A pamiętacie problem drzwi w lukach wejściowych burt? Były "drzwi" czy nie były? Poniżej oryginalna rycina Sovereign of the Seas wykonana przez Willema'a Van de Velde, na której widać w luku drzwi, ba nawet podwieszany trap.

Mateusz, wybacz, że w Twojej relacji piszę o innym problemie.
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
mati
Posty: 554
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"Sosnowiec,G\u00f3rno\u015bl\u0105sko-Zag\u0142\u0119biowska Metropolia,wojew\u00f3dztwo \u015bl\u0105skie,Polska,pl","lat":"50.2780834&am

O:Papegojan 1:48

Post autor: mati »

Ja się wcale nie gniewam... pisz Adamie ;)
Pamiętam dyskusję o drzwiach w wejściu burtowym do Santisimy... ;)

A takie dyskusje są chyba potrzebne aby wymienić swoje poglądy i czegoś się nauczyć, czyż nie??

Pozdrawiam
The world is yours...
ODPOWIEDZ